€ 11,95

PRINT boek

  € 19,95

ePUB ebook

niet beschikbaar

Meer van deze auteur


  • Pak je rol en stuur de rollen! (boek)

Pak je rol en stuur de rollen!

acteer wie je wilt zijn en spoedig ben je degene die je acteert

Ludo M. Zwaan • ebook • pdf

  • Samenvatting

    Vandaag de dag zijn in menig organisatie projectmanagers geschoold en gecertificeerd en toch, projecten vliegen regelmatig uit de bocht. Het werken in projecten is een avontuur, dus niet altijd voorspelbaar. In totaal zijn er vijf rollen actief rondom projecten en die zijn bepalend voor het succes van een project. Dit boek beschrijft elke rol in relatie tot projectmatig werken en is daarom bruikbaar voor elke rol.
    Welke rollen bedoel ik?

    1. De opdrachtgever, zoals een externe klant of een marketing directeur.
    2. De al genoemde projectmanager, de tijdelijke baas van een project.
    3. In grotere organisaties de ondersteuner van een project, zoals de lijnmanager.
    4. De projectmedewerker die in een projectteam samenwerkt.
    5. De stakeholder, zoals een financier, een sponsor en een belangbehartiger.


    De crux is dat elke rol bepaalde verantwoordelijkheden heeft, maar die verantwoordelijkheid ook moet pakken. En als een rol zijn verantwoordelijkheid niet neemt, hoe ga je hem daar dan op aanspreken? Dit boek focust zich op het samenspel tussen de rollen in en om projecten; hoe je dit samenspel kunt regisseren om je eigen rol beter in te vullen, maar ook hoe je de andere rollen kunt sturen. Door mijn ervaring in kleine en grote organisaties kan ik naast theorie ook veel praktische voorbeelden en tips per rol geven om het samenspel tussen de rollen duidelijk te maken. Het samenspel wordt natuurlijk verduidelijkt in de context van projectmatig werken en komt daarom uitgebreid aan bod. Wat is een project, welke kaders zijn nodig, het belang van een plan, teamwork, en instrumenten die je als rol kan inzetten enz.. De in het boek gebruikte vaktermen en tips wordt aangevuld door een website www.pakjerol.nl met o.a. checklijsten en sjablonen.

  • Productinformatie
    Binding : PDF
    Auteur : Ludo M. Zwaan
    Bestandstype : PDF
    Distributievorm : Ebook (digitaal)
    Aantal pagina's : Afhankelijk van e-reader
    Beveiliging : Geen   Informatie 
    Uitgeverij : Toseeyou - 2cu
    ISBN : Geen
    Datum publicatie : 09-2011
  • Inhoudsopgave

     

    Voor wie is dit boek?- 9
     
    Wat kun je verwachten? - 11
     
    Waarom is dit boek anders? - 11  
     

    1. Historie projectmatig werken - 15
    1.1 Typen projecten - 18
    1.2 Waarom gaan vele projecten fout? - 19
    1.3 Wanneer zijn projecten geslaagd? - 21
    1.4 Waar ga ik het over hebben? - 24
     
    2. Een project: wat is het en waarom bestaat het? - 25
    2.1 Kenmerken van project - 27
    2.2 Together we can! - 29
     
    3. De kaders van een project - 31
    3.1 Business case - 38
    3.2 Een goed begin…- 42
     
    4. Rollen in en om een project  - 45
    4.1 Opdrachtgever - 50
    4.2 Opdrachtnemer - 54
    4.2.1 De projectmanager - 56
    4.2.2 De leverancier - 60
    4.3 Ondersteuner of supporter - 62
    4.4 Projectmedewerker - 63
    4.5 De stakeholders - 66
     
    5. Het plan  - 71
    5.1 Faseren - 72
    5.2 Project Management Plan (PMP) - 75
    5.3 Voortgang - 77
    5.4 Communicatie - 80
     
    6. Teamwork - 83
    6.1 Samen het team ontwikkelen - 91
    6.2 (Tussen) Evaluatie - 97
     
    7. Professie - 103
    7.1 Standaarden in projectmanagementland - 105
    7.1.1 Prince2 methodiek - 107
    7.1.2 Agile (scrum) methodiek - 108
    7.1.3 PMBoK - standaard - 109
    7.1.4 IPMA - certificering - 111
    7.1.5 CMMi - model - 112
    7.1.6 Samenvatting Project Management instrumenten - 112
    7.2 Gereedschappen - 113
    7.3 Competenties Projectmanager - 119
     
    8. Conclusie  - 125  

    9. Geraadpleegde bronnen  - 129
    9.1 Boeken en tijdschriften:  - 129
    9.2 Verder lezen online - 131
     
    Dankwoord - 133
     
    Tenslotte: feedback welkom! - 135
     
    Bijlage 1: Voortgangsrapport - 137
    Bijlage 2: Agenda - 139
    Bijlage 3: De acht teamrollen van Belbin - 143
    Bijlage 4: Teamontwikkeling volgens Bruce Tuckman - 149  
  • Reviews (9,3 uit 4 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

    25-03-2013
    review pak je rol en stuur de rollen
    Ik heb het boek voor mijn studie aangeschaft. De schrijfstijl is vlot en goed te lezen. Door de vele praktijkvoorbeelden worden de standpunten van de schrijver helder in beeld gebracht. Ik kom zelf niet uit de projectmanagerswereld of het bedrijfsleven, maar ben door dit boek wel op de hoogte van huidige werkwijzes binnen projecten. Het is vooral pragmatisch geschreven. Het mixen van diverse modellen, en de kracht laten zien van een aantal modellen vond ik verhelderend.


    Geplaatst door , leeftijd 50-59
    Waardeert het boek met een 7 uit 10


    07-03-2012
    Ludo Zwaan geeft in dit boek een heldere en gedegen inkijk in de wereld van projectmatig werken op (inter)nationaal niveau, volgens de hedendaagse inzichten. Hij beschrijft leerzaam hoe je persoonlijke team-rollen functioneel kunt inzetten om een projectdoelstelling te bereiken. Een gedreven professional en ervaringsdeskundige is hier op een eerlijk manier aan het woord! - Jaap Ouwehand, eigenaar Attract Uitzendbureau


    Geplaatst door
    Waardeert het boek met een 10 uit 10


    20-09-2011
    Pak je rol en stuur de rollen!
    -p- In zijn boek enlsquo;Pak je rolenrsquo; benadert Ludo Zwaan projectmanagement als een vorm van verandermanagement. De staande organisatie kan het project immers niet enlsquo;gewoonenrsquo; uitvoeren, reden waarom een projectteam wordt opgetuigd. In zijn boek beschrijft hij op basis van zijn lange ervaring met projectmanagement de verschillende rollen rond een project. Van opdrachtgever tot en met stakeholders geeft hij aan hoe rolbewust werken in projecten de slaagkans van het project vergroot en daarbij de andere rollen kan aansturen. Bijzonder is het gebruik van praktische tekstboxen met herkenbare pictogrammen, die het begrip van de behandelde materie vergemakkelijken. Al met al een boek met een frisse kijk op projecten voor zowel de profit als non-profit sector!-/p- -p- Drs. Ton Roerig, senior adviseur enamp; eigenaar van Roerig Advies enamp; Projectbegeleiding-/p-


    Geplaatst door
    Waardeert het boek met een 10 uit 10


    10-09-2011
    Pak je rol en stuur de rollen!
    -p- Projecten executeren is geen exacte wetenschap die zich wiskundig laat voorspellen. Ludo geeft op een heldere en pragmatische wijze inzicht in de enlsquo;Make-or-Breakenrsquo;- factor van projecten: namelijk communicatie tussen de verschillende belanghebbenden. Door het bewust herkennen en oppakken van de 5 verschillende rollen worden afhankelijkheden duidelijk, pijnpunten zichtbaar en oplossingen helder. enlsquo;Pak-je-Rolenrsquo; is een Management boek wat lekker wegleest, de voorbeelden zijn pakkend en uit de praktijk gegrepen. Dit maakt het herkenbaar en meteen toepasbaar op je eigen project.-/p- -p- - Drs.ing Eric Schaffelaars , Senior Projectmanager Philips-Healthcare-/p-


    Geplaatst door
    Waardeert het boek met een 10 uit 10

€ 11,95

niet beschikbaar

direct, via download
Veilig betalen Logo
Delen 

Informatie
Herroepingsrecht is uitgesloten voor eBooks. Een download van een eBook of luisterboek is niet meer te herroepen op het moment dat u, na aanschaf van het e-book, de download heeft gestart.

Fragment

 

Een project is een avontuur

      Het sturen van de spanning in de matrix is een onderdeel van het avontuur en dat komt met name tot uiting in het samenspel. Niet alleen in de matrix, maar ook in het team. Je kunt een avontuur niet managen, maar je beleeft dat samen. Een avontuur in een TV serie of een spannend jongensboek begint samen en eindigt samen. Iedereen droomt eens van een avontuur, maar het echt beleven? In onze soms overgereguleerde maatschappij is dat niet altijd even makkelijk (een sportvliegtuig of luchtballon mag niet te laag over een woonwijk, want stel, er gebeurt wat…). Maar goed, in een project zou het kunnen maar het is niet vanzelfsprekend. Als je dat als team onderkent, dan kunnen er mooie dingen gebeuren. Ja, soms zijn er conflicten, die komen in (misschien wel) de beste projectteams voor. Een conflict heeft vaak negatieve associaties die tijd en energie kosten en soms relaties kunnen verstoren. Maar een conflict kan positieve gevolgen hebben: het kan de lucht zuiveren en de creativiteit bevorderen als een oplossing bedacht moet worden. Als de wil er is om er samen uit komen, kan een conflict samenbindend werken! Je wilt samen een aantal inspirerende ervaringen opdoen en een aantal wijze lessen leren.   
Avonturieren is soms voorzichtig doen: balanceren tussen het gebaande pad van de procedures en de gapende kloof waarachter het nog mooier is. Laat ik daar een voorbeeld van geven. In één van de organisaties waar ik heb gewerkt, heb ik meegemaakt dat een project door het oog van de naald is gekropen. Men had een product geleverd wat nog niet af was, maar wel geleverd onder het mom dat het af was. Het was op het randje of dit ethische verantwoord was. Het ging om het volgende: We ontwikkelden in opdracht van een klant een specifieke Set Top Box (STB), een opzetkastje voor bovenop je TV waarmee je betaal-TV mee kan ontvangen (zoals Canal+, BskyB, Measat). Het was een grote opdracht (meer dan 100.000 stuks) met hoge boeteclausules: een dag te laat leveren betekende een forse boete en annulering van de order (en gezichtsverlies). Helaas had het project tegenslag en op de afgesproken datum waren de tien prototypes van het product niet klaar. Stress natuurlijk! Na crisisberaad is toen besloten toch tien prototypes te sturen. Alleen: deze kastjes waren leeg. Aan de buitenkant was niets te zien, het leken werkende producten. Maar er zat geen elektronica in, laat staan dat de STB zou werken. Wat gebeurde er? De volgende dag belde de klant op: ze doen het niet! Wij waren pseudoverbaasd en zegden toe dat we het zouden uitzoeken. Inmiddels hadden we twee dagen gewonnen. Na veel heen en weer bellen en mailen en vele excuses hadden we de klant toegezegd alsnog op het vliegtuig te springen en de spullen te brengen. Alleen al een vlucht boeken kostte weer een dag. Al met al hadden we anderhalve week gerekt. Het team was tijdens deze periode natuurlijk op volle toeren bezig om de prototypes af te ronden en op het laatst zijn we met de spullen naar de klant gereisd en hebben het product alsnog werkend opgeleverd. Pfff. Eigenlijk te laat geleverd, maar geen boete en geen annulering van de order. Nadien hebben we een paar dagen vrij genomen. De ontlading van de stress was nodig, want er waren werkdagen van twaalf tot zestien uur gemaakt om het project te redden. Dit conflict is langs het randje gegaan zoals dit heet, maar wel een avontuur.
Ook tijdens zo’n soort avontuur leer je je vrienden kennen: je wordt beproefd tijdens tegenslagen, maar je krijgt ook extra energie bij de successen. Met name tijdens een tegenslag is het nodig dat een ieder boven zichzelf uitstijgt door de situatie waarin je zit genuanceerd te bekijken en om te proberen te overzien waar het avontuur uitkomt. Zo ook in het verhaal van de Set Top Box: je kunt iemand de schuld geven dat het project is uitgelopen, of je gaat gezamenlijk buffelen om het alsnog te redden! Dit lijkt allemaal vanzelfsprekend en een open deur, en dat is eigenlijk ook. Toch gebeurt dit vaak niet, sterker, als het erop aankomt, dan zullen wij er regelmatig voor kiezen in een loopgraaf te gaan zitten. Of toch te gaan voor de eigen roem of prestige, ten koste van je teamleden. Of het avontuur opeens negatief te gaan beleven en er daarom zo snel mogelijk mee willen stoppen. Dan is het geen avontuur meer maar een slecht toneelstuk. Een toneelstuk waarin de rollen slecht uit de verf komen....    Tot op heden heb ik de vijf inhoudelijk rollen benoemd en uitgelegd en het samenspel daartussen. Maar elke rol heeft kenmerken: hoe geeft hij zijn eigen rol als individu en in een team vorm. Om die kenmerken goed te begrijpen, of je nu opdrachtgever, opdrachtnemer, ‘gewoon’ teamlid of stakeholder bent, gaan wij ons verdiepen in welke kenmerken er allemaal zijn. En: welke kenmerken je jezelf wilt aanmeten.    ×
SERVICE
Contact
 
Vragen