€ 27,95

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Gamedidactiek

dr. M. Koops • boek • paperback

  • Samenvatting
    Spellen en computergames worden steeds meer ingezet in de les.

    Gamedidactiek legt uit wat het nut van spellen in de les is. Waarom en hoe kun je spellen inzetten in je les?

    Dit boek is opgedeeld in twee delen. Deel 1 “Waarom spellen in de les?” geeft antwoord op vragen als: Wat kun je leren van het spelen van een spelletje? Welke meerwaarde heeft een spel in de les? Wat is het verschil tussen gamification en educatieve spellen? Wat voor soort spel heb ik nodig? Hoe kan ik beoordelen of een spel geschikt is voor mijn les? Hoe geef ik een spel een slimme plek in een lesopzet? Wat voor verschillende soorten zijn er, en hoe kunnen deze worden gebruikt om verschillende leerdoelen te bereiken?
    Deel 2: “Spellenontwerpen” licht aan de hand van praktijkvoorbeelden toe hoe je een spel kunt ontwerpen dat past bij jouw specifieke leerdoel.

    Bij het boek is een docentenhandleiding geschreven die op gamedidactiek.nl is gepubliceerd.

    De auteur werkt als natuurkundelerarenopleider aan de lerarenopleiding in Utrecht en past gamification en educatieve games veelvuldig in zijn lessen toe. Zijn streven is om voor elk vak een ander spel te ontwerpen en zo zijn studenten bekend te maken met deze krachtige werkvorm.
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 160mm x 230mm
    Aantal pagina's : 184
    Uitgeverij : Didactica
    ISBN : 9789090301068
    Datum publicatie : 01-2017
  • Inhoudsopgave
    INHOUDSOPGAVE

    Inleiding

    Deel 1 Het nut van spellen in de les

    1 Leren in gezelschapsspellen5
    1.1 Kennisspellen 5
    1.2 Oefenspellen 6
    1.3 Begripsspellen 6
    1.4 Verkennende spellen 7
    1.5 Verschillende leerdoelen 7
    1.6 Reflectie 8

    2 Spellen en lessen 9
    2.1 Het spel als docent 9
    2.2 Game-elementen in een les verwerken 13
    2.3 Reflectie 20

    3 Gamification 21
    3.1 Inleiding 21
    3.2 Gamification-model 23
    3.3 Gamification en Flip the Classroom 26
    3.4 Reflectie 27

    4 Intuïtief leren met spellen 29
    4.1 Waarom educatieve spellen? 30
    4.2 Spellen en intuïtie 31
    4.3 Reflectie 37

    5 Vier soorten educatieve spellen 39
    5.1 Kennisspellen 39
    5.2 Oefenspellen 41
    5.3 Begripsspellen 46
    5.4 Verkennende spellen 50
    5.5 Reflectie 62

    6 Een spel inbedden in de les 63
    6.1 De gamecirkel 64
    6.2 De leercirkel 65
    6.3 Het SGLM 66
    6.4 Verschillende routes door het SGLM 67
    6.5 Reflectie 71

    7 Een educatief spel beoordelen 73
    7.1 Bestaande spellen gebruiken 73
    7.2 Een spel beoordelen 74
    7.3 Zelfde spel, verschillende leerdoelen 76
    7.4 Drie perspectieven 77

    Deel 2 Spellen ontwerpen voor de les

    8 Gamification ontwerpen 83
    8.1 Gamification-model 84
    8.2 DULVAFT 86
    8.3 Kersen op de taart 90
    8.4 Reflectie 92

    9 Een kennisspel ontwerpen 93
    9.1 Gamification-model 93
    9.2 DULVAFT 94
    9.3 Kersen op de taart 97
    9.4 Extra kersen 98
    9.5 Testen 99
    9.6 Reflectie 104

    10 Een oefenspel ontwerpen 105
    10.1 Stappenplan 105
    10.2 Leerdoel 106
    10.3 Doen & ervaren 106
    10.4 Didactisch raamwerk 107
    10.5 Fun factor 108
    10.6 Testen 113
    10.7 Inbedding 117
    10.8 Reflectie 120

    11 Een begripsspel ontwerpen 123
    11.1 Stappenplan 123
    11.2 Leerdoel 124
    11.3 Doen & ervaren 125
    11.4 Didactisch raamwerk 126
    11.5 Fun factor 128
    11.6 Testen 132
    11.7 Inbedding 133
    11.8 Reflectie 135

    12 Een verkennend spel ontwerpen 137
    12.1 Stappenplan 137
    12.2 Leerdoel: het gesprek 138
    12.3 De context lokt het gesprek uit 139
    12.4 Didactisch raamwerk 140
    12.5 Fun factor 141
    12.6 Testen 145
    12.7 Inbedding 152
    12.8 Reflectie 154

    Bijlage: Kersen op de taart 155
    Index 164
    Bibliografie 168
  • Reviews (0 uit 0 reviews)

€ 27,95

niet beschikbaar

niet beschikbaar

3-5 werkdagen
Veilig betalen Logo
Retourneren binnen 14 dagen*
Deel via 
×
SERVICE
Contact
 
Vragen
Volg ons op pijl