€ 47,50

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Railbevestigingen

de geschiedenis van een belangrijk onderdeel van het spoor

Jan Roos • Boek • paperback

  • Samenvatting
    RAILBEVESTIGINGEN beschrijft op bijna wetenschappelijke wijze de ontwikkeling in een groot deel van de wereld van de spoorwegen waarop treinen en trams rijden. Na een algemene beschouwing in grote lijnen volgen een duik in de tientallen railvormen én in de vele ver-schillende ondersteuningen daarvoor, die in de loop van twee eeuwen werden bedacht. Deze overzichten zijn chronologisch naar het moment van ontstaan gerangschikt. Daarna worden de bevestigingen uitvoerig belicht, dat zijn de talloze onderdelen en methoden die de rails met de ondersteuningen moeten verbinden. Het doel is steeds om een betrouwbare spoor-weg te maken, waaraan sinds het begin van de spoorwegen voortdurend hogere eisen ge-steld worden. Ook de toename van die eisen wordt belicht.
    Het boek telt 360 bladzijden en is rijk geïllustreerd met 1560 afbeeldingen uit enkele hon-derden zeer gevarieerde historische bronnen en foto’s uit de laatste decennia.
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 210mm x 297mm
    Aantal pagina's : 360
    Uitgeverij : Railfix
    ISBN : 9789081787123
    Datum publicatie : 12-2014
  • Inhoudsopgave
    1 AFBAKENING
    2 INLEIDING
    3 NEDERLANDSE BIJDRAGEN AAN DE GESCHIEDENIS
    4 ALGEMENE HOOFDSTUKKEN
    4.1 Terminologie
    4.2 Gebruikte materialen
    4.3 Belasting van het spoor
    4.4 Optredende krachten en daardoor optredende problemen
    4.5 Normalisatie
    4.6 Dwarsliggerafstand
    4.7 Spoorspatting
    4.8 Spoorverwijding
    4.9 Octrooischriften
    5 ANDERE SPOREN
    6 ONDER- EN BOVENBOUW
    6.1 Onder- en bovenbouw bij ballastspoor
    6.2 Onder- en bovenbouw bij ballastloos spoor
    7 RAILS, HUN MATERIAAL, VORM EN ONTWIKKELING
    7.1 Rails op afzonderlijke steunpunten
    7.2 Rails op doorlopende ondersteuning
    7.3 Rails direct op het ballastbed
    8 ONDERSTEUNINGEN, HUN MATERIAAL, VORM EN ONTWIKKELING
    8.1 Punt-ondersteuningen
    8.2 Lijn-ondersteuningen
    9 DE ONDERDELEN EN DE RAILBEVESTIGINGEN
    9.0 Enkele grote namen
    9.1 Niet-elastische bevestigingen
    9.2 Elastische bevestigingen
    9.3 Overige elastische bevestingen
    9.4 Spoorloos gebleven
    10 RAILANKERS
    11 OVERIGE BEVESTIGINGEN
    12 VARIA
    12.1 Ingegoten spoor
    12.2 Geluid- en trillingdempende materialen
    12.3 Elektrische isolatoren
    12.4 Afdekkapjes
    12.5 Merktekens
    12.6 Reparatiemateriaal
    13 TOEKOMSTIGE RAILBEVESTIGINGEN
  • Reviews (0 uit 0 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

€ 47,50

niet beschikbaar

niet beschikbaar



2-3 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

Op stalen dwarsliggers [V70, blz 18, afb bo] gaat het met haakbouten en aan de klem aangepaste stopplaatjes. Hier zorgen de haakbouten voor de justering van de rail, zoals dat op stalen dwarsliggers gebruikelijk is. De foto komt uit Conséquences de la modernisation des voies ferrées sur le marché de l’acier 1960 [V624, blz 41].


V622, blz 10, Fig 6 V70, blz 18, afb bo V624, blz 41

In Denemarken is de Griffon-klem veelvuldig toegepast. Daar zijn zowel op houten als op betonnen dwarsliggers veel op het boutgat gebroken Griffon-klemmen gezien, die dan (in het geval van hout) eenvoudig vervangen worden door nieuwe met de kraagbout in een nieuw ernaast gelegen gat (foto links). Voor een stabiele ligging van de dwarsligger is dit geen mooie oplossing.
De uitvoering met kleine oplegplaatjes op houten dwarsliggers is ook gebruikt voor zwaarbelast spoor: met langgelast spoor in profiel UIC60 op de hoofdlijn Parijs-Lyon. De onderlegplaten zijn vlak, de scheefstand van de rail wordt bereikt door het montagevlak in de dwarsliggers schuin te frezen.

Double-Flexible Rail-to-Sleeper Fastenings TRG 1954 [V294, blz 357, afb ro] toont een opvallend weinig ge-bruikte in model geperste plaatstalen onderlegplaat voor deze klemmen. In Frankrijk werden ze aangetroffen.
Ondanks het grootschalige gebruik van de RN crapaud en griffon bevestigingen in tal van landen, bleken er toch grote nadelen aan te kleven. Al eerder signaleerden we de vaak voorkomende breuk bij boutgaten. Bij ontspo-ringen bleek de RN-klem betrekkelijk fragiel en ontstond ernstige schade aan de railbevestiginge. In beton bleek het moeilijk de spoorbereedte te handhaven. Er was daarvoor geen correctiemogelijkheid. [R135, blz 193]


Denemarken UIC60 op de lijn Parijs-Lyon V294, blz 357, afb ro




octr FR1573065, Fig 1 octr FR1573065, Fig 2 en 3
In 1968 [octr FR1573065] lanceerde Sonneville daarom een betere versie RN-bevestigingen. Uit de tekeningen blijkt de relatie met de AP- of CIL-bevestiging, maar de detaillering was verder uitgewerkt. De basis is een kunststof blok (13) dat tussen het reactievlak van de dwarsligger (8) en de railvoet (9) ligt. Door variatie van de breedte van dit blok kan de spoorbreedte worden gereguleerd. Die breedte wordt in de praktijk aangegeven door een kleur. Door het blok ×
SERVICE
Contact
 
Vragen