€ 19,95

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Typisch Opvoeden

het enneagram voor ouders en kinderen

Frank Post • Boek • paperback

  • Samenvatting
    􏰀 Wordtjekindgelukkigondanksjouofdankzijjou?
    􏰀 Watzijnde‘eigenaardigheden’vanjouwmaniervanopvoeden?
    􏰀 Benjejeervanbewustwatdieteweegkunnenbrengenbijjekinderen? 􏰀 Watbrengenjekinderenophunbeurtbijjouteweeg?
    Ouders zijn vaak onzeker over hun opvoedgedrag en de invloed ervan op hun kind. Ook professionele opvoeders zoals leraren, begeleiders en therapeuten weten vaak niet hoe hun invloed doorwerkt op de hun toevertrouwde kinderen. Wat gebeurt er precies in de dynamiek tussen kind en opvoeder?
    De negen typen van het enneagram geven een goed theoretisch inzicht in gedrag van ouders en kinderen, maar in TYPISCH OPVOEDEN staat vooral de dagelijkse praktijk centraal.
    In dit boek vertellen ouders over hun eigen typische kenmerken en over de invloed daarvan op de opvoeding van hun kinderen. Hun verhalen laten zien dat elk type een bepaalde manier van doen heeft, met goede en minder goede kanten. TYPISCH OPVOEDEN staat vol met rake beschrijvingen, herkenbare verhalen en handige tips. Het enneagram geeft inzicht in de manier waarop de persoonlijk- heid van je kind zich ontwikkelt, en die kennis kan een enorme steun kan zijn voor elk kind en elke opvoeder!
    Frank Post studeerde pedagogiek en andragologie aan de Universiteit Utrecht. Hij volgde het Enneagram Professional Training Programme bij Helen Palmer en David Daniels. Frank maakt gebruik van het enneagram in zijn werk als coach van senior leidinggevenden (zie www.post-partners.com). Hij is getrouwd en heeft drie kinderen.
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 135mm x 210mm
    Aantal pagina's : 162
    Uitgeverij : Niet bekend
    ISBN : 9789491164583
    Datum publicatie : 01-2006
  • Inhoudsopgave
    Voorwoord
    Feedback van mijn zoon
    Gesprekken met opvoeders
    De experts

    Inleiding
    De rode draad in de opvoeding
    Dit boek
    Typische beperkingen
    Oude wijsheden
    Een waarschuwing vooraf
    Welk type ben jij?
    Het enneagram en ethiek

    Hoofdstuk 1 Waarom doen we wat we doen?
    Leuk of irritant?
    Aanleg of omstandigheden?
    De invloed van thuis
    De ontwikkeling van de persoonlijkheid
    Wat heb je hier aan?

    Hoofdstuk 2 Het Enneagram
    Het enneagrammodel
    De negen typen
    Wat kun je met het enneagram doen?
    Overzicht: Persoonlijkheidskarakteristieken
    
    Hoofdstuk 3 Typische opvoeders
    Goede bedoelingen met bijeffecten
    Type 1 De perfectionistische opvoeder
    Type 2 De ondersteunende opvoeder
    Type 3 De prestatiegerichte opvoeder
    Type 4 De hartstochtelijke opvoeder
    Type 5 De beschouwende opvoeder
    Type 6 De bezorgde opvoeder
    Type 7 De enthousiaste opvoeder
    Type 8 De zelfverzekerde opvoeder
    Type 9 De harmonie zoekende opvoeder
    Situationeel opvoeden

    Hoofdstuk 4 Typische Kinderen
    Type 1 Ik doe het graag netjes
    􏰁 Bescherming
    􏰁 Gezelligheid
    􏰁 Geborgenheid
    􏰁 Emoties tonen
    􏰁 Mild zijn naar anderen
    􏰁 Mild zijn naar zichzelf
    Type 2 Ik ga helpen
    􏰁 Jij bent zelf belangrijk
    􏰁 Hulp doseren, voor jezelf kiezen
    􏰁 Ik hou van jou
    􏰁 Ontspanning
    Type 3 Kijk eens hoe goed ik het doe
    􏰁 Presteren en complimenten
    􏰁 Inzet wordt beloond
    􏰁 Samen scoren
    􏰁 Ruimte voor emoties
    􏰁 Samen ontspannen
    Type 4 Ik ga iets bijzonders maken
    􏰁 Erkenning
    􏰁 Drama
    􏰁 Balans
    􏰁 Duidelijke sturing
    Type 5 Ik wil weten hoe het zit
    􏰁 Intimiteit
    􏰁 Emoties
    􏰁 Verbinden
    􏰁 Besluitvorming en actie
    􏰁 Vertrouwen
    Type 6 Het gaat vast niet goed!
    􏰁 Angst
    􏰁 Kritiek
    􏰁 Zelfvertrouwen
    􏰁 Kaders
    Type 7 Elke dag is leuk
    􏰁 Pijn vermijden
    􏰁 Energie
    􏰁 Vriendschappen
    􏰁 Boosheid
    􏰁 Afspraken nakomen
    Type 8 Ik wil het zo!
    􏰁 Omgaan met woede
    􏰁 Dominantie
    􏰁 Ontspanning
    􏰁 Toon genegenheid
    Type 9 Zeg jij het maar
    􏰁 Let goed op ze
    􏰁 Wat vind jij ervan?
    􏰁 De keerzijde van harmonie
    􏰁 Prioriteiten stellen
    􏰁 Omgaan met veranderingen
    􏰁 Naar voren treden
    Achteraf opvoeden

    Hoofdstuk 5 Persoonlijke ontwikkeling
    Leren van anderen
    Ontwikkelingscondities
    Persoonlijk dossier
    Ontwikkelingsfasen

    Nawoord
    Bibliografie
    Geraadpleegde literatuur
    Register
  • Reviews (0 uit 0 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

€ 19,95

niet beschikbaar

niet beschikbaar



2-3 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

Type 3 De prestatiegerichte opvoeder
In de ogen van Nicole ben je pas iemand als je wat bereikt hebt in het leven. Presteren is belangrijk, maar wees dan ook trots op de resultaten en schroom niet die te laten zien. Nicole heeft een eigen winkel waarin ze merkkleding voor kinderen verkoopt en die loopt natuurlijk fantastisch. Nicole vindt het belangrijk dat mensen de juiste indruk krijgen van haar gezin. Hun nieuwe huis oogt goed. Met veel gevoel voor stijl heeft zij het ingericht, rekening houdend met de modetrends. Iedere kamer heeft een eigen sfeer. Qua kleding volgt ze de mo-
de, ze zorgt altijd goed voor haar uiterlijk en heeft een representatieve auto. De kinderen zitten op een uitstekende school en presteren goed. Haar man heeft een goede baan en ze kunnen enkele keren per jaar op vakantie. Ze is er trots op dat haar leven geslaagd is en dat ze geworden is wat haar ouders hoopten. Het was wel hard werken, maar dat hoort erbij. Nicole is een energiek type. Ze kan heel doelgericht en efficiënt werken. Tijdens het sporten vecht ze om te winnen en toont leiderschap. Emoties schakelt ze tijdens het werk gewoon uit, daar is even geen tijd voor. Baaldagen kent ze niet. Alleen als er iets gebeurt waar ze geen grip op heeft, vooral als dat haar kinderen betreft, dan lukt het niet om haar tranen te bedwingen. Naast haar baan als moeder, wil ze ook voldoende aandacht kunnen besteden aan haar winkel. Gelukkig is er een hulp in de huishouding die overdag de kinderen opvangt en eten kookt. In de opvoeding van de kinderen legt ze de nadruk op zelfstandigheid. Samen zijn met de kinderen komt er vaak niet van als ze dat niet goed plant. Soms vindt ze het handiger om dat te combineren met andere bezigheden, zoals shoppen, uit eten gaan of bij iemand op bezoek gaan. Nicole is er trots op dat de kinderen het zo goed doen, hoewel die af en toe wel eens mopperen dat ze zo weinig tijd voor hun agenda over heeft.
Je bent een prestatiegerichte opvoeder als je:
􏰁 er moeite mee hebt als je kinderen lanterfanten
􏰁 de kinderen stimuleert om te winnen
􏰁 de kinderen stimuleert tot zelfstandigheid
􏰁 waardering van je kinderen samenhangt met hun successen
􏰁 gevoelig bent voor het imago van je gezin in de buurt
􏰁 wilt dat je kinderen er goed gekleed bijlopen
􏰁 eigen agenda vaak leidend is voor de andere gezinsleden
􏰁 graag wilt dat het gezinsleven efficiënt verloopt

Prestatiegerichte opvoeders vinden het belangrijk om succesvol te zijn: een superopvoeder en een toegewijde levenspartner zijn, een succesvolle carrière hebben, enzovoorts. Ze werken daar hard voor en zijn er goed in geworden om veel dingen efficiënt en resultaatgericht te doen. Activiteiten moeten vooruit gepland worden om aan alle verwachtingen te kunnen voldoen. En zo worden soms ook de intieme momenten met de kinderen agen- dapunten van een prestatiegerichte moeder. Nicole: ‘Ik vind het heel moeilijk om te zeggen, maar ik ben gaan inzien dat ik mijn eigen uitdagingen vaak boven die van mijn kinderen stel. Als zij problemen hebben, dan wil ik die snel oplossen. Mijn gedrevenheid is groot en ik vind het moeilijk die te doseren en af te stemmen op het tempo van de kinderen. Soms kies ik eerder voor iets wat voor mij werkt, dan dat eigenlijk goed voor hen is. Dat voelen ze en ze vertellen me soms dat ze het idee hebben dat ze in mijn toneelstukje mee moeten doen.’

De gedrevenheid en ambities van de prestatiegerichte opvoeder komen voort uit een sterke behoefte aan erkenning: ‘Ik ben wat ik presteer, dus als ik de gewenste doelen bereik, vindt men mij oké.’ Het resultaat lijkt belangrijker dan het proces dat nodig is om tot die resultaten te komen. En juist daar kan het in de opvoeding verkeerd gaan. Want in de opvoeding staat het proces centraal; het helpen van de kinderen in hun groeiproces om uit te vinden hoe ze de dingen het beste kunnen aanpakken. Daarvoor is tijd, rust en ruimte nodig. Ook ruimte voor aarzeling, twijfel en weerstand. Ook om ze te stimuleren zich goed voor te bereiden voordat ze tot actie komen. Of om ze te leren omgaan met falen. Allemaal zaken die een uitdaging vormen voor een prestatiegerichte opvoeder. Natuurlijk is het voor een kind ook plezierig als het goed scoort. Maar belangrijker is dat het weet waarom het goed scoort; wat het goed gedaan heeft en daardoor zelfvertrouwen krijgt zodat het die prestatie kan herhalen. Als het proces goed is, komen de resultaten vanzelf. En als die resultaten niet komen, help ze dan om te gaan met het verlies.

×
SERVICE
Contact
 
Vragen