Alleen via uitgever verkrijgbaar. ×

€ 60,44


PRINT boek

niet beschikbaar

ePUB ebook

niet beschikbaar

Meer van deze auteur


  • Alle plannen (PDF)

  • 99 BUSINESSmodellen (boek)

Handboek Managementmodellen

Tom Willem den Hoed • ebook • pdf

  • Samenvatting
    Veel mensen maken al kennis met managementmodellen tijdens de studie in het hoger onderwijs. Veel klassieke managementboeken beschrijven één zon managementmodel. Vaak is er bij onderwijs in projectvorm, en natuurlijk in de praktijk, behoefte aan een methodische aanpak die een leidraad kan bieden voor een specifieke situatie. Een boek dat op een gestructureerde wijze een overzicht biedt van de relevante managementmodellen zou daarbij een uitkomst zijn. Dit boek biedt zon gestructureerd overzicht, gebaseerd op een praktische benadering die logische verbanden legt voor iedereen die werkzaam is in een organisatie, ofwel daarvoor in opleiding is. Het is natuurlijk tevens een toegankelijk naslagwerk met handvatten voor het toepassen van managementmodellen. In Deel 1 wordt op beknopte wijze een bedrijfskundige analyse gegeven. Dit biedt een concreet inzicht in en gevoel voor de bedrijfssituatie aan de hand van de volgende vragen: - Wat zijn de drijvende krachten achter de business? - Wat zijn de voor- en nadelen van de organisatiestructuur en -cultuur, - Welke belangen hebben onze stakeholders en - Welke invloed heeft de omgeving op onze organisatie? In Deel 2 worden ruim 100 relevante managementmodellen toegelicht, op basis van een logische structurering. Enkele voorbeelden van modellen die in dit boek terug te vinden: - Ambitie-Realisatiematrix - Balanced Scorecard - BCG-matrix - Blauwe Oceaan Strategie - CoBIT - Kleurenmodel van De Caluwé - Lean - Vijfkrachtenmodel van Porter Dit boek is geschreven om (aanstaande) managers, adviseurs en studenten in het hoger onderwijs die informatie te bieden die nodig is om de bedrijfssituatie op een zinvolle en diepgaande wijze te kunnen onderzoeken. Het boek stimuleert hen ook om hun business-gevoel en intuïtie aan te spreken en niet te aarzelen om een meerzijdige diagnose te stellen. Immers, een probleem heeft meestal meerdere oorzaken en daarmee zijn er ook meerdere keuzemogelijkheden (dus managementmodellen) om een probleem aan te pakken. Overzicht van de in het boek besproken modellen: 1. 4 P's: Marketingmix (par. 5.8) 2. 5 V-methode van TNO (par 9.2) 3. 7 Sen-model van McKinsey (par. 8.2) 4. ABCD-analyse / Externe marktanalyse (par. 5.3) 5. Abell: Business Definition Model (par. 4.11) 6. Adopterscategorieën (par. 6.2) 7. Ambitie-Realisatiematrix (AR-matrix) (par. 9.13) 8. Amsterdams Model voor Informatiemanagement (par. 9.8) 9. Andrews: Strategieframework (par. 5.9) 10. Ansoff-model voor groeistrategie (par. 5.4) 11. Appreciative Inquiry (par. 9.2) 12. Ashridge: Missiemodel (par. 4.8) 13. D'Aveni: Strategisch Overwicht (par. 5.34) 14. Balanced Score Card (Kaplan & Norton) (par. 9.7) 15. BCG-matrix (par. 5.28) 16. Bedrijfsgeschiedenis (par. 4.3) 17. Bedrijfskolomanalyse (par. 4.4) 18. Bedrijfsmodellen (par. 4.5) 19. Belbin: Teamrollen (par. 9.19) 20. Benchmarking: Robert Camp (par. 9.4) 21. Berenschot: Veranderkwadranten (par. 9.6) 22. Berenschot: Zevenkrachtenmodel (par. 9.6) 23. Big Five, The (par. 5.17) 24. BiSL: Business-informatiemanagement (par. 5.10) 25. Blauwe Oceaan-strategie (par. 7.2 en par. 9.20) 26. Blake & Mouton: Managerial Grid theorie (par. 5.17) 27. Bono, De: De zes denkhoeden (par. 6.11) 28. Bos, Ten: HRM-cyclus (par 5.5) 29. Bossidy en Charan: Ondernemingsmodel (par. 5.24) 30. Business Model Canvas (par. 8.6) 31. C4-model van Glouderman/Mintzberg (par. 4.12) 32. Caluwé, De: Kleurenmodel (par. 4.21) 33. Cameron & Quinn: OCAI-model (par. 5.11) 34. Cameron & Quinn: Organisatiecultuur (par. 4.16) 35. Camp: Organisatieverandermatrix (par. 6.10 en par.9.6) 36. CMMI: organisatievolwassenheid (par. 5.29) 37. CoBIT: IT Governance (par. 9.10) 38. Collins: Good to Great (par. 4.14) 39. Cooper & Kaplan: Activity Based Costing: (par. 5.2) 40. COSO: Risicomanagement (par. 9.12) 41. Covey: Effectief leiderschap (par. 5.17) 42. Deming: PDCA-cirkel (par. 9.17) 43. DESTEP-model (par. 5.21) 44. DiStefano: Transformationeel leiderschap (par. 5.17) 45. Drucker: Generiek bedrijfsmodel (par. 8.3) 46. Dupont-analyse (par. 5.22) 47. Duurzaam ondernemen (par. 7.3) 48. e-HRM (par. 5.13) 49. EFQM en INK-model (par. 8.4) 50. E&Y: Growing Beyond (par. 8.5) 51. Fiedler: Contingentietheorie (par. 5.17) 52. Financiële bedrijfsanalyse (par. 5.14) 53. Goldratt: Theory of Constraints (par. 6.7) 54. Greiner: Groeifasenmodel (par. 4.15) 55. Grün: Spiritueel leiderschap (par. 5.17) 56. Hamel & Prahalad: Kerncompetenties (par. 5.16) 57. Hammer & Champy: Business Process Redesign/Re-engineering (par. 7.5) 58. Handy & Harrison: Organisatiecultuur: (par. 4.16) 59. Hersey & Blanchard: Situationeel leiderschap (par. 5.17) 60. Hoed, Den: Het 5-boxes-model (par. 4.20) 61. Hofstede: Cultural framework (par. 5.20) 62. Hornstein/Tichy: Matrixmethode (par. 8.7) 63. Ishikawa-diagram voor oorzaak-gevolganalyse (par. 5.18) 64. ISO 9000 Standaard voor kwaliteitsmanagement (par. 6.5) 65. ISO 21500 Richtlijn voor projectmanagement (par. 9.18) 66. ISO 26000 Richtlijn voor Maatschappelijk Verantwoordelijkheid Ondernemen (par. 7.4) 67. ISO 38500 Standaard voor Corporate Governance (par. 5.19) 68. ITIL: IT-servicemanagement (par. 9.11) 69. Johnson & Scholes: Cultural Web-model (par. 5.12) 70. Johnson/Scholes/Whittington: Strategisch Management-model (par. 5.25) 71. Kenniskaart (par. 5.15) 72. Keuning & Eppink: Organisatie-oriëntatie: (par. 4.17) 73. Key Performance Indicatoren (par. 9.14) 74. Kim & Mauborgne: Strategy Canvas (par. 5.27) 75. KOOP: Klantorderontkoppelpunt (par. 5.6) 76. Kotler: 7-O-model voor marktanalyse (par. 5.7) 77. Kotter & Cohen: Verandermanagement: (par. 6.10) 78. Krachtenveldanalyse: Kurt Lewin (par. 9.5) 79. Kraljic: Inkoopportfoliomanagement (par. 6.4) 80. Kritieke Succes Factoren (par. 9.15) 81. Lean manufacturing (par. 6.6) 82. MABA-analyse (par. 5.30) 83. Mintzberg: Organisatiestructuren/-modellen (par. 4.18) 84. Mintzberg: Strategiescholen (par. 4.9) 85. Morgan: Metaforen (par. 4.7) 86. Novius Architectuur Methode (par. 5.23) 87. Organisatieverandering (par. 9.3) 88. Pareto-principe (par. 4.23) 89. Perreault: Product lifecycle-model (par. 5.31) 90. Porter: Diamant-model (par. 8.8) 91. Porter: Generieke strategieën (par. 4.6) 92. Porter: Vijfkrachtenmodel (par. 6.3) 93. Porter: Waardeketen (par. 4.10) 94. Quinn: Concurrerende-waardenmodel (par. 5.11) 95. Rappa: Businessmodellen op het web (par. 7.8) 96. Rechtsvormen (par. 4.19) 97. Sarbanes Oxley Act (par. 9.9) 98. Scenarioanalyse (par. 5.32) 99. Scott-Morgan: De ongeschreven regels van het spel (par. 4.22) 100. SERVQUAL (par. 5.33) 101. Slywotzky & Morrison: Winstmodellen (par. 7.10) 102. SMART (par. 9.16) 103. SPACE-matrix (par. 7.7) 104. SqEME-methode: procesmanagement (par. 6.8); procesrollen (par. 6.9) 105. SWOT-analyse (par. 5.26) 106. Theorie X en Y van McGregor (par. 5.17) 107. Theorie Z van Ouchi (par. 5.17) 108. Treacy & Wiersema: Waardediscipline-model (par. 7.9) 109. Tuckman: Teamontwikkeling-model (par. 6.12)
  • Productinformatie
    Binding : PDF
    Auteur : Tom Willem den Hoed
    Bestandstype : PDF
    Distributievorm : Ebook (digitaal)
    Aantal pagina's : Afhankelijk van e-reader
    Beveiliging : Digitaal watermerk (social DRM)   Informatie 
    Uitgeverij : Van Haren Publishing
    ISBN : 9789087537579
    Datum publicatie : 11-2013
  • Inhoudsopgave
    niet beschikbaar
  • Reviews (0 uit 0 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

€ 60,44


niet beschikbaar

niet beschikbaar

Alleen via uitgever verkrijgbaar.
Veilig betalen Logo
Delen 

Informatie
Herroepingsrecht is uitgesloten voor eBooks. Een download van een eBook of luisterboek is niet meer te herroepen op het moment dat u, na aanschaf van het e-book, de download heeft gestart.

Fragment

niet beschikbaar

×
SERVICE
Contact
 
Vragen