Wij werken op volle kracht, er is geen vertraging in productie en levering door het Coronavirus. Meer informatie via deze link.

€ 7,00

PRINT boek

niet beschikbaar

ePUB ebook

niet beschikbaar

De gouden groep

tools & 21 verdiepende lessen voor de bovenbouw

Mirjam Looij-Butijn • ebook • pdf

  • Samenvatting
    Een gouden groep vormen en ieder kind in zijn of haar kracht zetten, dat was in de 12 jaar dat ik voor de klas heb gestaan mijn streven. Het zorgde ervoor dat ik al die tijd met zoveel plezier en voldoening mijn werk kon doen. In dit e-book heb ik mijn tips en zelfgemaakte lessen gebundeld tot een praktisch boek voor leerkrachten van groep 5 tot 8.
    Deze reader is voor jou als je jouw leerlingen wilt begeleiden om zichzelf nog beter te leren kennen, hen wit tonen hoe waardevol ze zijn en ze wil laten verwoorden dát wat er van binnen speelt. Met als doel; Meer liefde en begrip voor zichzelf en elkaar. In dit e-book vind je een mooie lessenserie die je kunt gebruiken voor de eerste 4 gouden weken van het schooljaar. De andere lessen sluiten hier naadloos bij aan en kun je door het hele schooljaar heen geven.

    Carlyn Verwijs (leerkracht basisschool)
    Met de ervaring die ik in ruim 12 jaar binnen verschillende vormen van ons mooie vak heb opgebouwd, durf ik hier te stellen dat dit e-book daadwerkelijk goud is! Een verademing in onderwijsland. Met dit e-book in de hand kun jij van je klas een geweldige groep maken, waar je elke schooldag met veel plezier mee samen komt.
    In elke tool en activiteit voel en lees je die liefde die Mirjam heeft voor de kinderen en haar vak.
    Wat moet het fijn zijn in een groep als deze op te groeien. Veiligheid voorop en alle ruimte voor jezelf en jouw ontwikkeling. Zo ontstaan burgers met zelfreflectie, verantwoordelijkheidsgevoel, initiatief en motivatie. De burgerschapsdoelen zitten hier naadloos in verwerkt. Mirjam wist al eerder dat deze echt noodzakelijk zijn om onze kinderen op te voeden. Nergens verzandt ze in alleen theorie. Het is een heel praktisch, handzaam document geworden. Voor de leerkracht die een mooie groep wil bouwen. Ik ben na het lezen van dit e-book helemaal geïnspireerd en heb zin er weer mee aan de slag te gaan. Want laten we wel wezen, kinderen zijn zo fantastisch. Never a dull moment!
  • Productinformatie
    Binding : PDF
    Auteur : Mirjam Looij-Butijn
    Bestandstype : PDF
    Distributievorm : Ebook (digitaal)
    Aantal pagina's : Afhankelijk van e-reader
    Beveiliging : Geen   Informatie 
    Uitgeverij : Mirjam Looij-Butijn
    ISBN : Geen
    Datum publicatie : 06-2021
  • Inhoudsopgave
    Voorwoord

    Inleiding

    20 tools

    Tips voordat je start met het geven van de lessen

    -Les 1 a, b, c, d, e, f De gouden weken

    -Les 2 a, b Waardevolle voorwerpen

    -Les 3 Complimenten in een envelop

    -Les 4 a, b Wat zit er achter jouw gedrag?

    -Les 5 a, b Jij bent waardevol

    -Les 6 a, b en c Overprikkeling

    -Les 7 Oplossen conflict(je)

    -Les 8 Wie is de gouden mol?

    -Les 9 a, b Je angst onder ogen zien

    Les 10 Zorgzaamheid

    Bijlagen
  • Reviews (0 uit 0 reviews)

€ 7,00

niet beschikbaar

niet beschikbaar

direct, via download
Veilig betalen Logo
Delen 

Informatie
Herroepingsrecht is uitgesloten voor eBooks. Een download van een eBook of luisterboek is niet meer te herroepen op het moment dat u, na aanschaf van het e-book, de download heeft gestart.

Fragment

Klassenboek
Het klassenboek vind ik één van de meest waardevolle voorwerpen in ons lokaal. Ieder schooljaar starten we met een leeg notitieboek en aan het einde van het schooljaar is deze vaak volgeschreven met brieven aan de groep. De kinderen krijgen de kans om in het klassenboek hun verhaal te delen.
Dit kan iets moois zijn wat ze hebben meegemaakt of juist iets verdrietigs. Het kan een bedankje aan de klas zijn of juist een oproep omdat ze iets hebben gezien wat niet ‘gouden groep waardig’ is. Ieder kind mag op ieder moment van de dag besluiten om een brief te schrijven. Vaak doen ze dit alleen, maar soms hebben ze hier de hulp van de leerkracht of een klasgenoot voor nodig.
De brief wordt altijd voorgelezen in de kring door het kind wat de brief geschreven heeft. Na het voorlezen van de brief mogen de kinderen uit de groep een opmerking plaatsen of een verdiepende vraag stellen. Het kan gebeuren dat een kind onder het lezen van de brief verdrietig wordt. Een kind uit de groep haalt dan een bekertje water en een zakdoekje. De klasgenoten die naast het kind zitten slaan een arm om het kind heen en troosten hem of haar. De brief wordt alsnog helemaal voorgelezen door het kind zelf of een klasgenoot. Brieven worden vaak afgesloten met: Dit zorgt ervoor dat ik mij ….. voel en ….. doe. Ik zou het fijn vinden als jullie hier rekening mee willen houden. Je kunt je voorstellen dat het een opluchting is voor de leerling om zijn emoties te delen. Deze momenten in de kring zijn zeer waardevol. Ze zorgen ervoor dat kinderen begrip voor elkaar krijgen. De leerlingen ontdekken dat ieder kind moeilijke situaties meemaakt en dat deze zijn of haar gedrag beïnvloeden. Na een paar dagen pakken we de brief er nog eens bij om te vragen aan de leerling hoe het nu gaat. Een belangrijke afspraak over het klassenboek is dat de informatie van de brieven niet gedeeld wordt buiten de klas met uitzondering van de ouders. Soms vinden kinderen het prettig om met vader of moeder door te praten over iets wat voorgelezen is.
Vergeet ook niet om zelf af en toe in het klassenboek te schrijven. Bijvoorbeeld aan het begin van het schooljaar waarin je schrijft wie jij voor de leerlingen wilt zijn.
Al een aantal jaar koop ik aan het begin van het schooljaar vriendschapsarmbandjes voor de hele klas en doe ik deze om na het voorlezen van deze brief;
Lieve kinderen,
Ik beloof dat ik jullie zal laten voelen hoe waardevol jullie zijn. Ik beloof dat ik jullie nieuwe dingen zal leren, jullie zal aanmoedigen om te groeien en je verantwoordelijkheid geef over je eigen leerproces. Ik beloof dat ik altijd naar je zal luisteren, dat je mij kunt vertrouwen. Als er iets is (leuke dingen of moeilijke dingen) voel je vrij om naar me toe te komen onder schooltijd of na schooltijd. Ik wil altijd voor jou klaar staan. Ik respecteer je om wie je bent. Ik verlang niet van jou dat je perfect bent en dat je alles goed doet.. helemaal niet. Je best doen in deze groep is altijd meer dan voldoende. Dankjulliewel dat ik jullie juf mag zijn. Ik voel me vereerd! Ik hoop dat wij allemaal ons best zullen doen om het beste in onszelf en elkaar naar boven te halen. Liefs, Juf Mirjam
Aan het einde van het schooljaar zal ik deze brief nog een keer voorlezen en alle tops en tips, die de leerlingen hebben, in ontvangst nemen. ×
SERVICE
Contact
 
Vragen