€ 5,00

PRINT boek

niet beschikbaar

ePUB ebook

niet beschikbaar

Meer van deze auteur


  • Onze Lieve Vrouwekerk historiek (PDF)

  • Geschiedenis van het VTI-Poperinge (boek)

Kruisbeelden

Kruisen Dirk Claerhout Beveren kw2017/2

Henri Vandenberghe • ebook • pdf

  • Samenvatting
    54 verschillende vormgevingen van kruisbeelden uit de verzameling van DIrk Claerbout (Beveren) passeren de revue. Dit levert blz. voetnoten om de oorsprong van de attributen te verklaren. Boeiend om te zien hoe onze voorouders omgingen van Bijbelse teksten en eigen invulling van wat het kruis voor hen betekende. Een alternatieve invalshoek met nogal wat verrassende details.
  • Productinformatie
    Binding : PDF
    Auteur : Henri Vandenberghe
    Bestandstype : PDF
    Distributievorm : Ebook (digitaal)
    Aantal pagina's : Afhankelijk van e-reader
    Beveiliging : Geen   Informatie 
    Uitgeverij : Onzen Heertje, erfgoedvereniging vzw, Poperinge
    ISBN : Geen
    Datum publicatie : 10-2018
  • Inhoudsopgave
    De 54 beelden hebben elk hun eigen detailbeschrijving.
  • Reviews (0 uit 0 reviews)

€ 5,00

niet beschikbaar

niet beschikbaar

direct, via download
Veilig betalen Logo
Delen 

Informatie
Herroepingsrecht is uitgesloten voor eBooks. Een download van een eBook of luisterboek is niet meer te herroepen op het moment dat u, na aanschaf van het e-book, de download heeft gestart.

Fragment

Blz. voetnoten met leerzame details bv. laatste blz.
Pie Jesu, (×4), Qui tollis peccata mundi, Dona eis requiem. (×2)
Agnus Dei, (×4), Qui tollis peccata mundi, Dona eis requiem, (×2) Sempiternam (×2), Requiem.
Goede Jezus, die de zonden van de wereld wegneemt, Lam Gods, dat de zonden van de wereld wegneemt, geef gen de eeuwige rust. Dit is de laatste strofe van de oude begrafenis Sequentia Dies Irae.

Labyrint en doolhof: De paradox van het labyrint ligt hierin, dat het enerzijds de kern toegankelijk maakt, maar haar anderzijds ook beschermt tegen onbevoegde indringers. Die dubbele betekenis wijst erop dat het hier om een proces van inwijding gaat. De oudste labyrinten werden bovendien gebruikt om de slingerbeweging tussen geboorte en door den dood en geboorte weer te geven. Vaak bevond zo’n afbeelding zich als symbool van de weg naar de ‘onderaardse koningin’. Uiteindelijk vindt in het centrum de confrontatie plaats. Er bestaan verschillende afbeeldingen van deze ontmoeting in het midden. De ene plaat laat een levensboom zien, een andere toont een toren of tempel, een bron, de dood, de minotaurus, een pelgrim, een berg. Het labyrint heeft in de 21ste eeuw nog weinig aan actualiteit verloren. In het verwarrende en gefragmenteerde leven van de moderne mens toont het voor velen een weg van inkeer die zelfs in zekere mate kan voeren tot neutralisatie van het net dat de zintuigen hebben geweven (Tijdschrift Pentagram, 1997 nummer 5).

De gaffel: vroeger wist iedereen nog dat een gaffel een vork is, in principe met twee tanden. Hierbij kun je denken aan een gevorkte boomstam, of - om het hanteerbaar te houden liever een gevorkte tak - zoals die gebruikt werd als hooivork. Nu spreekt men van een gekandelaarde boom als de boom een spriet vorm heeft. Een kruisbeeld in die vorm betekent dat het lichaam van Christus afgebeeld wordt met de armen omhoog gestoken langs de armen van de gaffel. De meeste gaffelkruisen voldoen niet helemaal aan deze omschrijving: meestal is de vork een drietand. Het gaffelkruis komt vooral in de late middeleeuwen voor. ×
SERVICE
Contact
 
Vragen