€ 48,00


ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Marktfalen bij tussenpersonen

A.J. de Jong • Boek • paperback

  • Samenvatting
    Dit boek beschrijft het onderzoek dat is gedaan naar het bestaan van en het risico op marktfalen in de intermediaire bedrijfstak. De intermediaire bedrijfstak op het gebied van financiële dienstverlening, speelt een belangrijke rol in de Nederlandse samenleving. Veel consumenten vertrouwen voor hun financiële beslissingen op het advies van een intermediair (tussenpersoon) en de impact van deze beslissingen op hun welzijn en welvaart is groot. De intermediaire bedrijfstak staat, evenals andere onderdelen van de financiële sector, onder de verdenking van marktfalen. Sinds 2000 zijn veel wettelijke maatregelen genomen om de intermediaire bedrijfstak te reguleren en het risico van marktfalen te verminderen. De meest ingrijpende maatregel is de invoering, in 2006, van de Wet financiële dienstverlening (gewijzigd tot de Wet op het financieel toezicht in 2007), waarmee het intermediair onder toezicht werd geplaatst en de Autoriteit Financiële Markten (AFM), zijn intrede deed. Daarnaast staat het primaire bestaansrecht van het intermediair onder druk als gevolg van met name technologische vernieuwingen en vormen de huidige marktomstandigheden voor het intermediair een bedreiging. Om het functioneren en de werking van de intermediaire bedrijfstak te kunnen doorgronden, wordt in dit boek hoofdzakelijk gebruikgemaakt van de nieuwe institutionele theorie en de theorie van financiële intermediatie. Daarnaast wordt het Structuur-Gedrag-Resultaat-paradigma (SGR-paradigma) gebruikt om de markt te beschrijven en oorzaken (en de mogelijke oplossingen) van marktfalen te ontdekken. Tevens bevat het boek een beschrijving van de transformatie die deze bedrijfstak doormaakt. Op basis van het onderzoek worden aanbevelingen gedaan om te komen tot betere marktwerking in de intermediaire bedrijfstak. Over de auteur Fred de Jong is zelfstandig onderzoeker/adviseur op het gebied van financiële markten en verbonden aan het UvA Amsterdam Centre for Insurance Studies.
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 158mm x 242mm
    Aantal pagina's : 233
    Uitgeverij : Uitgeverij Paris B.V.
    ISBN : 9789077320976
    Datum publicatie : 10-2010
  • Inhoudsopgave
    niet beschikbaar
  • Reviews (0 uit 0 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

€ 48,00

niet beschikbaar

niet beschikbaar



5-6 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

niet beschikbaar

×
SERVICE
Contact
 
Vragen