€ 19,90

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

AD(H)D wat doe je daarmee?!

Zelfversterkingsgids voor jongeren

Corine Lancel • Boek • paperback

  • Samenvatting
    Jongeren met AD(H)D lopen dagelijks tegen veel grote en kleinere uitdagingen aan. 'AD(H)D wat doe je daarmee?!' biedt een schatkist aan mogelijke oplossingen: van een extra blokje lopen in de pauze om helderder te worden tot je voordeursleutel naast de voordeur hangen als je thuiskomt, van hulp vragen bij het maken van je planning tot op een rij zetten van wat je allemaal wèl gepresteerd hebt, en nog oneindig veel meer.

    “AD(H)D wat doe je daarmee?!” is een praktische zelfversterkingsgids voor jongeren met AD(H)D, maar biedt ook de mensen in hun omgeving thuis en op school veel achtergrondkennis en handreikingen om deze jongeren te ondersteunen.

    De opbouw van deze gids is helder en overzichtelijk: je kunt snel vinden wat je wilt weten en direct toepassen in je dagelijkse leven.
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 160mm x 210mm
    Aantal pagina's : 176
    Uitgeverij : Eijgendaal
    ISBN : 9789463454124
    Datum publicatie : 08-2018
  • Inhoudsopgave
    Inhoudsopgave
    Inleiding 11
    1. WAT IS ADHD 15
    1.1 ADHD uitgelegd 15
    1.2 Wat is het niet 20
    1.3 Drie subtypen en de kenmerken 22
    1.4 Het diagnostisch onderzoek 30
    1.5 ADHD en maatschappelijke gevolgen 32
    1.6 Behandeling 34
    1.7 Kwaliteiten 42
    2. LEERPROBLEMEN TE LIJF 45
    2.1 ADHD en school 45
    2.2 Niet kunnen leren en toch veel weten 46
    2.3 Vragen stellen 48
    2.4 Hulp 49
    2.5 Op tijd komen 51
    2.6 Je plaats in de klas 54
    2.7 Aandacht bij de les 55
    2.8 Faalangst 59
    2.9 Motivatieprobleem 62
    2.10 Huiswerk 64
    2.11 Agenda 68
    2.12 Plannen en organiseren 70
    2.13 Mappen en dossiers bijhouden 74
    2.14 Grotere opdrachten 75
    2.15 Spreekbeurt of presentatie 78
    2.16 Lezen 81
    2.17 Taalregels 84
    2.18 Rekenen 85
    2.19 Woordjes, formules en begrippen 89
    2.20 Samenvatten, hoofd- en bijzaken 92
    2.21 Toetsen maken 95
    2.22 Controleren van je werk 99
    3. IN HET DAGELIJKS LEVEN 103
    3.1 Disability management 103
    3.2 Label en samenleving 105
    3.3 Lotgenoten 108
    3.4 Ritualiseren van dagelijkse dingen 109
    3.5 Straks 111
    3.6 Aandacht 114
    3.7 Impulsbeheersing. 115
    3.8 (Innerlijke) onrust 118
    3.9 Emoties 120
    3.10 Zelfbeeld 123
    3.11 Vriendschap, familie en relaties 126
    3.12 Tekortschieten 128
    3.13 Controle 129
    3.14 Keuzes maken 132
    3.15 Gebrek aan focus en hyperfocus 134
    3.16 Saaie zaken 136
    3.17 Op alles een antwoord 138
    3.18 Slaapproblemen en vermoeidheid 142
    4. ADHD (H)ERKENNEN OP SCHOOL 145
    4.1 Nut en noodzaak 145
    4.2 De symptomen 146
    4.3 Wat helpt niet en wat helpt wel 152
    4.4 Effectieve ondersteuning 154
    5. APPS EN ANDERE HULPMIDDELEN 161
    5.1 Apps 161
    5.2 Andere hulpmiddelen 163
    Dankwoord 167
    Informatie Verantwoording 169
  • Reviews (0 uit 0 reviews)

€ 19,90

niet beschikbaar

niet beschikbaar

Voor 16.00 uur besteld, overmorgen in huis!
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

2. leerproblemen te lijf

Toen ik mijn diploma kreeg, zei een van mijn docenten: ‘Nu moet ik je felici- teren. Je hebt dan wel een diploma gekregen, maar je hebt het niet verdiend!’ Bijna veertig jaar later zei de onderzoeker, tijdens het diagnosegesprek over het feit dat ik de havo had gehaald vrijwel zonder huiswerk te maken: ‘Oké, dus havo gehaald op intelligentie’. Dat klonk na al die jaren als erkenning.

Kinderen en jongeren met ADHD ervaren veel problemen in het onderwijs. Dat komt aan de ene kant door het gebrek aan focus tijdens de les, waardoor een deel van de lesstof niet of onvoldoende binnenkomt en informatie gemist wordt. Aan de andere kant zijn er problemen thuis bij het maken en leren van huiswerk, het niet aan de gang kunnen komen, ernstig vermoeid zijn, de juiste spullen niet meegenomen hebben enzovoort.

Daarnaast heeft een ADHD’er vaak te maken met een negatieve benadering van zijn leraren en met oordelen als lui, ongeïnteresseerd, respectloos en ongemotiveerd. In alle gevallen geldt dat zich bewust zijn van de gevolgen van ADHD voor de jongere van het grootste belang is. Als je weet wat jouw struikelblokken zijn, kun je jezelf versterken door te leren daar adequaat, passend, mee om te gaan. Daarvoor staan in dit hoofdstuk handreikingen.

Elk hiernavolgend onderwerp begint met een beschreven ervaring. Dan volgt informatie over hoe het komt dat dit moeilijk kan zijn. Vervolgens worden ‘struikelblokken’ benoemd waardoor je ziet op welke verschillende manieren je bij dit onderwerp de mist in kunt gaan, waarna onder het kopje ‘mogelijkheden’ uit- gelegd wordt hoe je het kunt aanpakken. Als er voorbeelden van hulpmiddelen worden genoemd, kun je achterin de gids vinden hoe je daaraan kunt komen. ×
SERVICE
Contact
 
Vragen