€ 29,95


ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Anders coachen met de Bepper Balance Methode

Liesbeth Bouwhuis • Boek • paperback

  • Samenvatting
    Hét boek over de Bepper Balance Methode, hoe het werkt en waarom het werkt. En over waarom veranderen lastig is maar gemakkelijker wordt als je cliënt zelf ziet, voelt en ontdekt. Over ANDERS coachen, ANDERS bewust worden en ANDERS keuzes maken. De Bepper Balance Methode werkt met tastbare tools die zorgen voor overzicht, inzicht en verbetering. Voor alle professionals (HBO+) met een coachende en begeleidende functie.

    Voor professionals die een coachende en/of begeleidende functie hebben is het altijd een opdracht en een uitdaging om de cliënt of cliënten te helpen bij hun veranderproces. Dat gaat niet altijd even gemakkelijk en snel. Wanneer je een gesprek voert, is dat serieel. Iemand denkt, zegt, hoort en leest slechts één ding tegelijk. Daardoor kun je gemakkelijk uitweiden of afdwalen van het onderwerp. De Bepper Balance Methode werkt met een tastbare tool en biedt een geheel nieuwe manier van bewust worden en ontdekken. Door alle aspecten die een rol spelen bij een probleem visueel in kaart te brengen op het Bepper Bord creëer je afstand en overzicht. Dat zorgt al voor rust en ruimte. Door deze aspecten vervolgens te wegen in het Bepper Bord, wordt de impact van de aspecten ook voelbaar voor de cliënt. Hoofd, hart en (onder)buik werken samen zodat er een eerlijk beeld van de innerlijke beleving op het Bepper Bord zichtbaar wordt. Jij en je cliënt zien, voelen en ontdekken hoe het anders kan. Jullie komen snel bij de kern van een probleem. Je cliënt wint aan zelfvertrouwen omdat de ontdekking zelf wordt gedaan. En de mogelijke verandering beklijft beter omdat de cliënt zelf de weg ernaartoe heeft gevonden. Dit methode werkt ook bij stellen, gezinnen en teams. Daarbij komt nog dat het werken met deze methode escalatie en conflicten voorkomt. Het bevordert het wederzijds begrip en het gezamenlijk eigenaarschap van een doel of situatie. De werking van de Bepper Balance Methode vanuit een breed perspectief onderbouwd. Met bestaande en nieuwe modellen en voorbeelden wordt uitgelegd welke factoren een rol spelen bij het realiseren van verandering en hoe dit in de methode is verwerkt. Verder lees en zie je een uitgebreide omschrijving van de methode, ondersteund met talloze voorbeelden uit de praktijk. De Bepper Balance Methode kan worden ingezet door professionals die met kinderen, jongeren of volwassenen werken. Dit boek gaat over de kracht van visueel en tastbaar werken aan verbetering door anders coachen, anders bewust worden en anders keuzes maken.
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 210mm x 297mm
    Aantal pagina's : 166
    Uitgeverij : Bepper B.V.
    ISBN : 9789090329376
    Datum publicatie : 03-2020
  • Inhoudsopgave
    INHOUDSOPGAVE 1. Inleiding 9 1.1 Wie ben ik & Vanwaar de naam BEPPER? 11 2. Introductie van de Bepper Balance Methode 13 2.1 Doel 14 2.2 Doelgroepen 15 2.3 Schema van de basis aanpak van de BBM 16 2.4 Begrippen 17 2.5 Het Bepper Bord 19 3. Ingrediënten van de BBM 21 3.1 Visueel en tastbaar 21 3.2 Wegen en afwegen 22 3.3 Verdeel & heers 23 3.4 Verhuistijd en kiespijn 24 3.5 Inzoomen of uitzoomen? 24 3.6 Zien wat je voelt 25 3.7 Ik-sterkte door bewustzijn op eigenaarschap 25 3.8 De kracht van zelf ontdekken 26 3.9 Framing, Priming en sturing met vragen 27 4. Veranderen 31 4.1 Slagingskans van een intentie 32 4.2 Makkelijker gezegd dan gedaan 33 4.3 Motivatie van binnen of van buiten 34 4.4 Accepteren, Loslaten of Aanpakken 35 4.5 Nature vs Nurture 36 4.6 Systeem 1 & Systeem 2 37 4.7 Comfortzone, een dubbelzinnig woord 38 4.8 Je kunt je eigen geluk behoorlijk in de weg zitten 38 4.9 Intellect, Affect en Instinct 39 4.10 De kracht van vertrouwen 41 4.11 Wat wel en wat niet 42 4.12 Stereotypen 43 4.13 Angst voor anders 46 4.14 Eigenaarschap & Verantwoordelijkheid 47 5. De BBM nader uitgewerkt 49 5.1 Uitgangspunten 50 5.2 Eerst een voorbeeld 51 5.2.1 Zit ik op de juiste plek? 51 5.3 De opbouw nader uitgewerkt 52 5.3.1 Stap 1, Het formuleren van de Hoofdvraag. 52 5.3.2 Stap 2, Het stellen van de Aspectvraag 53 5.3.3 Stap 3, Het opschrijven van de aspecten 54 5.3.4 Stap 4, Het stellen van de eerste Weegvraag 56 5.3.5 Stap 5, De eerste weging 56 5.3.6 Stap 6, Het stellen van de tweede Weegvraag 57 5.3.7 Stap 7, De tweede weging 58 5.3.8 Stap 8, Vragen, bevindingen & acties 58 5.3.9 Een 2e ronde 59 5.3.10 De rol van de professional 60 6. Eerst zelf? 62 6.1.1 Een eerste oefening op papier 62 7. Boven het bord 63 7.1 Wat gebeurt er nog meer? Stem, adem, houding…. 63 7.1.1 Voorbeeld 1: Observatie buiten het bord, vanuit de professional 63 7.1.2 Voorbeeld 2: Observatie buiten het bord, vanuit de cliënt 63 8. Invloed 64 8.1 Pyramide van invloed en toeval 65 8.1.1 Moment van invloed 65 8.1.2 Toeval 66 8.1.3 Toeval = pech of geluk 67 8.1.4 Keuze = bewust 67 8.1.5 Invloed van omgeving 68 8.1.6 Het verloop van invloed 70 8.1.7 Het bevorderen en beperken van invloed 70 9. Krachten 72 9.1 Trekkende krachten 72 9.1.1 De saboteur 73 9.1.2 Egoïsme, Egocentrisme en Ik-sterkte 74 9.1.3 Ben jij leider of volger in jouw leven? 76 9.1.4 Winnen, verliezen en dominosteentjes 78 9.1.5 Al die behoeftes 80 9.2 Vechten en Veerkracht 80 9.2.1 Vechten tegen invloeden van buiten 81 9.2.2 Veerkracht 81 10. Praktijk 1 82 10.1 Sessies met 1 persoon, vraag vanuit cliënt 82 10.1.1 Doorgaan of stoppen? 83 10.1.2 Blij met jezelf? 83 10.1.3 Studeren in het buitenland of toch niet? 84 10.1.4 Moeizame relatie met moeder? 85 10.1.5 Terug naar geboorteland of niet? 86 10.1.6 Last van stress? 87 10.1.7 Naar welke VO-school wil ik? 87 10.1.8 Onrustige klas 88 10.1.9 Anders omgaan met stress 89 10.1.10 Prioriteit in voorwaarden? 90 10.2 Voorbeelden uit de praktijk; 1 persoon, vraag vanuit hulpverlener(s) 90 10.2.1 Is er iets gebeurd? 91 10.2.2 Hoe gaat het nu met u? 91 10.2.3 Wat wil ik leren? 92 10.2.4 Op zoek naar gereedschap 93 10.2.5 Toekomst-beren in het nu 93 11. Variaties binnen de basis-aanpak 94 11.1 De confronterende aanpak 94 11.2 Een positieve wending 95 12. Communicatie 96 12.1 Transactionele analyse 97 12.2 Hoe vertel je en hoe luister je? 100 12.3 De Drama Driehoek 100 12.4 Woord 101 12.5 Beeld 103 12.6 Denken en invullen voor anderen 104 12.6.1 Spinselen 105 12.6.2 Wrevelen 106 13. Praktijk 2 108 13.1 Sessie met 2 personen 108 13.1.1 Spanning in de relatie? 111 13.1.2 Twee collega’s, eerst apart, dan samen een sessie 111 13.1.3 Hoe kunnen we elkaar weer vertrouwen? 113 14. Modellen 115 14.1 Risico, Gedrag en Voorstellings-vermogen 115 14.2 Traplopen 120 14.3 Spinnenwebben 121 15. Mogelijkheden buiten de basis-aanpak 122 15.1 Het Bepper Bord als momentopname en voortgangsmeting-tool 122 15.1.1 Voorbeeld 1 123 15.1.2 Voorbeeld 2 124 15.2 De Transactionele Analyse en de Dramadriehoek 124 15.2.1 Het perfecte plaatje 125 15.2.2 Het meer realistische beeld 126 15.2.3 Gaat het hier mis? 126 15.3 De ‘IK’ centraal; Grenzen voelen en bewaken 129 16. Bepper Balance Team-kit 132 17. Praktijk 3 133 17.1 Werken met een gezin, samengesteld en co-ouder-gezin 133 17.1.1 Regels en afspraken bij gezins-sessies 134 17.1.2 Mogelijke onderwerpen: 134 17.2 Voorbeelden uit de praktijk; Werken met een gezin: 135 17.2.1 Gescheiden? Wat spreken we af? 135 17.2.2 Samen op vakantie? 136 17.3 Werken met een Team 137 17.3.1 Optimaliseren van ons team 138 17.3.2 Hoe blijven we prettig werken met elkaar? 142 17.4 Werken met een klas 143 17.4.1 Het organiseren van een klasse-feestje 143 17.4.2 Een gesprek tussen vier jongens van ongeveer 10 jaar en hun IB’er. 144 18. Onderzoek 146 19. Voordelen van de BBM op een rijtje 149 19.1 Voordelen voor de cliënt 149 19.2 Voordelen voor de professional 150 20. Misverstanden 151 20.1 Dit kan ik ook met mijn cliënt op papier doen, of mondeling 151 20.2 Veel te moeilijk voor kinderen 151 20.3 Het is een spel 151 21. Meer van Bepper 152 21.1 1 tool, 3 toepassingen 152 21.2 De Bepper Bonus Methode 152 21.2.1 Inzicht in cijfers 153 21.2.2 Inzicht in Sommen 154 21.3 Brikkers 156 21.3.1 Doel van het spel 156 21.3.2 Regels: 156 21.3.3 Voorbeeldsituaties: 157 21.3.4 Variatie “1 om 1” 158 21.3.5 Variatie “Verboden gaten” 158 22. Tot slot 159 22.1.1 Coaching 159 22.1.2 Trainingen 160 22.1.3 Workshops en cursussen 160 22.1.4 Het Bepper Bord en de Bepper Team-Kit 160 22.1.5 Innovatie 160 22.2 Oefenbord op papier 161 22.3 Bedankt 162 23. Quotes 163 24. bibliografie 164
  • Reviews (0 uit 0 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

€ 29,95

niet beschikbaar

niet beschikbaar



Op werkdagen voor 21:00 besteld, morgen in huis!
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

niet beschikbaar

×
SERVICE
Contact
 
Vragen