€ 19,95

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Bob Schreiner - Luchtvaartpionier

luchtvaartpionier

Arnoud Schreiner • Boek • hardback

  • Samenvatting
    Wie was die Nederlandse luchtvaartpionier Bob Schreiner?
    Gepassioneerd van de naoorlogse vliegerij, lukte het hem
    vanuit zijn huiskamer met een klein aantal agentschappen
    een vliegbedrijf te starten, dat hij met vallen en opstaan wist
    uit te breiden tot een succesvolle internationale
    luchtvaartonderneming.
    Zijn zoon Arnoud Schreiner (1946) schreef dit boek naar
    aanleiding van de 100e geboortedag van zijn vader in 2015.
    Bob Schreiner – Een luchtvaartpionier waarvan we – zo niet
    persoonlijk gekend – in ieder geval van gehoord hebben.
    Wat was er dan zo buitengewoon aan hem?
    Lees dit boek en vlieg met ons mee! – Jan Breman (1926)
  • Productinformatie
    Binding : Hardback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 148mm x 210mm
    Aantal pagina's : 216
    Uitgeverij : Arnoud Schreiner
    ISBN : 9789082491906
    Datum publicatie : 11-2016
  • Inhoudsopgave
    1915 ........................................................................................................................................ 11
    1929 ........................................................................................................................................ 13
    Zijn jongensdroom om vlieger te worden .............................................................. 15
    10 mei 1940 - De eerste oorlogsdag. ........................................................................ 20
    Ontsnappingspoging door 't oog van de naald. .................................................... 24
    Spoedhuwelijk .................................................................................................................... 30
    Een klein radertje in de ondergrondse .................................................................... 33
    Plotselinge evacuatie ....................................................................................................... 36
    De economische puinhoop ............................................................................................ 39
    Zwarte Handel .................................................................................................................... 43
    Bombardementen ............................................................................................................. 50
    De bevrijding 5 Mei 1945. ............................................................................................ 53
    Zelf in zaken ........................................................................................................................ 56
    Voor het eerst op zakenreis .......................................................................................... 59
    Ontwikkelingen bij Schreiner & Co. ......................................................................... 61
    Bob gaat voor zichzelf beginnen. ............................................................................... 70
    De eerste grote transactie met de Marine .............................................................. 72
    Herinneringen aan Albert Plesman. .......................................................................... 76
    Luchtfoto Nederland. ....................................................................................................... 79
    Met de Super Cruiser naar Marrakesh. ..................................................................... 84
    Vliegen voor de Luchtdoelartillerie. ......................................................................... 86
    Rijk worden in Brazilië ................................................................................................... 90
    Onderzoekingsreis naar Brazilië ................................................................................ 93
    Wat was er aan de hand? ............................................................................................... 97
    Gesprek met de Rijksrecherche. ................................................................................. 99
    Het Braziliaanse Avontuur. ......................................................................................... 103
    Van een koude kermis terug naar Nederland. .................................................... 110
    Puinruimen en onverwachte intriges. ................................................................... 111
    Ontwikkelingen in de 50-er jaren ............................................................................ 119
    Iran - Eerste contract voor de olie-industrie ...................................................... 122
    Nieuwe commissaris Baron van Styrum. ............................................................ 127
    De eerste sprong naar Afrika. .................................................................................... 131
    Ons hekkensluitertje ..................................................................................................... 138
    Samen met grote Rotterdammers in zaken. ........................................................ 139
    Schreiner Airways en de toeristenmarkt ............................................................. 141
    In Arren Moede ................................................................................................................ 153
    Grote veranderingen ..................................................................................................... 156
    Op eigen kracht verder. ................................................................................................ 161
    Naar Indonesië ................................................................................................................. 163
    Verdere Expansie ............................................................................................................ 169
    Een spannende opdracht ............................................................................................. 170
    Weer in het vaarwater van de KLM ........................................................................ 173
    Nieuwe Ontwikkelingen .............................................................................................. 176
    En toen kwam de klap op zijn hoofd! ..................................................................... 177
    Bezoek van KLM-directeur van Ameyden. .......................................................... 184
    Nieuwe problemen in Iran. ......................................................................................... 187
    Verdere toenadering van de KLM ............................................................................ 193
    Participatie in Schreiner .............................................................................................. 195
    Mijn leven als president-commissaris ................................................................... 197
    Vervolgjaren Schreiner Luchtvaartgroep ............................................................ 201
    Epiloog ................................................................................................................................. 202
    Overzicht Schreiner Geschiedenis ........................................................................... 204
  • Reviews (9 uit 1 reviews)

    02-11-2016
    De wereld is kleiner dan je denkt
    Het boek laat in mijn ogen mooi zien hoe het entrepeneurschap en de pioniersgeest van Schreiner door de tijd heen inspeelden op ontwikkelingen in de luchtvaart en wijzigingen in politiek en regime in (verre) landen. Dit wordt mooi geillustreerd met de inhoud van de hoofdstukken, maar ook met de geweldige lijst van activiteiten van Schreiner achter in het boek. Die lijst gaat door tot 2004 waarin de ‘Schreiner Luchtvaartgroep’ overgenomen wordt door de Canadian Helicopter Corporation (CHC). Dan hebben we het in deze review maar even niet over al die andere activiteiten van Schreiner; Gewoonweg te veel om op te noemen. Wat een geweldige prestatie en hoe mooi dat dat luchtvaartinstinct ook doorgegeven is aan de kinderen van Bob Schreiner. Arnoud Schreiner heeft met dit boek een mooi en objectief eerbetoon aan zijn vader geschreven. Mijns inziens terecht dat hij in 1 adem genoemd wordt met Fokker en Plesman. De schrijver schrijft luchtig en het boek is voorzien van zwart wit- en kleurenfoto’s en talloze quotes van vader Bob die de rijke geschiedenis van zijn leven en zijn bedrijf verder illustreren. Al met al ook een inspirerend en boekenplankwaardig boek voor iedereen die meer over Schreiner wil weten, wat wil maken van zijn leven, die wil pionieren, die wil ontwikkelen, die bruggen wil bouwen, die de wereld wil verkennen!


    Geplaatst door uit Rotterdam , leeftijd 40-49
    Waardeert het boek met een 9 uit 10

€ 19,95

niet beschikbaar

niet beschikbaar

1-2 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

Beschrijving boekinhoud.

Bob Schreiner was een van de Nederlandse luchtvaartpioniers uit de vorige eeuw. Zijn zoon Arnoud Schreiner (1946) schreef een boek over hem, naar aanleiding van de honderdste geboortedag van zijn vader, afgelopen jaar.
Op 23 augustus 1915 werd Bob Schreiner als jongste van vier kinderen geboren in Den Haag, waar zijn vader een meubelzaak had. Op school was hij geen uitblinker. Dat was deels te wijten aan zijn Nederlandse taalachterstand. Zijn ouders hadden een Franssprekende kinderjuffrouw in dienst, waardoor er met de kinderen alleen Frans werd gesproken. Schreiner behaalde in april 1940 zijn militaire vliegbrevet op een toestel van Koolhoven en werd reservevlieger bij de luchtmacht.

Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog was hij echter nog niet ingedeeld en moest hij vanaf de grond lijdzaam toezien hoe er boven Den Haag werd gevochten. In 1941 probeerde hij naar Engeland te komen, maar dat mislukte. Later was Schreiner koerier van rantsoenbonnen voor onderduikers. Daarbij werd hij verraden en zat hij vier maanden in de gevangenis.

Na de oorlog bood Schreiner zich aan als ”aeronautical agent and engineer”. „Dat toevoegsel engineer was een leugentje, nou ja, het stond goed”, tekende hij in zijn memoires op. Eind 1945 richtte hij met een compagnon Schreiner & Co. op. In 1948 kocht hij de mede-eigenaar uit en was hij geheel eigen baas. Zijn eerste agentschap was vliegtuigfabrikant Hunting Percival in Engeland. Bedrijven die hij later oprichtte, waren onder meer Luchtfoto Nederland en Aero Ypenburg, het eerste reclamesleepbedrijf in Nederland. Schreiner pakte van alles aan. Zo voerde hij vanaf 1951 sleepvluchten uit voor de luchtdoelartillerie. Zijn bedrijf had hiervoor een contract tot 1995.

Olie-industrie
Schreiner ging vol aan de slag met agentschappen van helikopter­producenten Boeing-Vertol en Hiller in de Verenigde Staten en Sud-Aviation in Frankrijk. Namens Sud-Aviation leverde hij 75 Alouette-helikopters aan de Nederlandse luchtmacht. Schreiner voorzag veel werk voor helikopters in de gas- en olie-industrie. Eerst in Iran (1958) en later in Indonesië (1967). Op het hoogtepunt van het ”oliewerk” had hij een vloot van vijftig vliegtuigen en helikopters.

In 1964 stapte de gedreven luchtvaartman met twee Fokkers F-27 Friendship als Schreiner Airways in het vakantievervoer naar Zuid-Europa. Daarbij werd hij echter fors gedwarsboomd door de toenmalige KLM-topman, Van der Wal. Rond 1965 was het de tijd van (luchtvaartpolitieke) afscherming van de zogenoemde nationale vlagmaatschappijen. Nieuwe ondernemingen hadden veel last van allerlei beperkende maatregelen.

Toen Schreiner met een in Duitsland gehuurd vliegtuig Nederlandse toeristen van Amsterdam naar de Spaanse zon wilde vliegen, mocht dat niet, ondanks een verleende ontheffing. Want die werd op het allerlaatste moment ingetrokken. Op Schiphol zaten de passagiers al in het toestel, toen er een telefoontje uit Spanje kwam dat de vlucht van Schreiner Airways met het Duitse toestel vanuit Nederland niet was toegestaan. Schreiner wilde daarop met de passagiers eerst naar een lucht­haven in Duitsland vliegen en daarvandaan verder naar Spanje. Maar ook dat mocht niet. De entre­preneur was niet snel uit het veld te slaan, liet het toestel leeg naar Düsseldorf gaan en bracht de passagiers daar met bussen naartoe. Daarvandaan ging de vliegreis alsnog naar Spanje.

Het bleek dat de KLM bezwaar tegen de ontheffing had gemaakt. Het stoorde Van der Wal bijzonder dat Schreiner met een ‘volle bak’ wekelijks naar Paramaribo vloog. Over een mogelijke samenwerking zei Van der Wal in dat verband: „Eerst Schreiner eruit, en dan pas kan er over samenwerking gepraat worden.” Vele jaren later werd Schreiner door KLM Helikopters benaderd om samen te werken.

Borstbeeld
Sinds 2004 maakt de Schreiner Luchtvaartgroep deel uit van de Canadian Helicopter Corporation (CHC), de grootste helikoptermaatschappij ter wereld voor de offshore olie- en gaswinnningsindustrie. CHC vliegt ook vanaf Den Helder Airport. Bob Schreiner overleed in 1994 op 79-jarige leeftijd. Tegenwerkingen en intriges, zowel binnen als buiten zijn bedrijven, overwon hij met veel doorzettingsvermogen.

Bob Schreiner is medebepalend geweest voor belangrijke ontwikkelingen in de Neder­landse luchtvaart. Terecht staat hij te boek als luchtvaart­pionier. Sinds 2006 wordt hij met een borstbeeld geëerd in de vertrekhal van Rotterdam The Hague Airport. Arnoud Schreiner baseerde het boek mede op de memoires van zijn vader. ×
SERVICE
Contact
 
Vragen