€ 14,00

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Bonusverhalen, Songs en Gedichten

Klaasdurk Toonen • Boek • paperback

  • Samenvatting
    De eeuwigheid ligt dicht bij huis

    Het is weer eens een regenachtige dag.
    Het is alsof de wereld stilstaat, zo rustig is het,
    rustig buiten en rustig binnen in me.
    Veel valt er niet te zeggen
    zo vanzelfsprekend lijkt alles.
    Zwijgend steek ik een sigaret op
    en kijk naar buiten.
    Als dit de eeuwigheid niet is,
    wat is het dan wel?
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 110mm x 170mm
    Aantal pagina's : 190
    Uitgeverij : Klaasdurk Toonen
    ISBN : Niet bekend
    Datum publicatie : 11-2025
  • Inhoudsopgave
    Inhoud
    I. BONUSVERHALEN 3
    De Sint Anthonisroute 5
    Texel, windkracht 8 43
    Het bezoek 54
    Eerlijk duurt het langst; betreffende een dorpspastoor, betreffende Picasso. 63
    De martelaar 68
    Dies sind unsere Fahrräder und do ist das Bahnhof 70
    Doe het zelf 72
    En nog zo’n rare tuinboom 78
    Het wonderbaarlijke stukje zeep. 80
    Het raadsel van die vrouw hierboven.85
    Hoog op de gele wagen 90
    Waar komt die rotzooi toch vandaan?99
    Een vluchtige ontmoeting. 102
    Het wormgat Raadhuisstraat te Hoogerheide 107
    Drie voorbeelden van het multiversum 110
    De waarde van muziek in de evolutie van de mens (deel I). 113
    De waarde van muziek in de evolutie van de mens (deel II) 123
    II. THREE SONGS 165
    III. GEDICHTEN 170
  • Reviews (0 uit 0 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

€ 14,00

niet beschikbaar

niet beschikbaar



3-4 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

Het raadsel van die vrouw hierboven.
Soms, op enige avond bijvoorbeeld, is een mens weleens in een melancholieke stemming en bedenkt hij hoe mooi de wereld toch wel is en welke software er allemaal niet is te verkrijgen. Vanwege die stemming komt dan uiteraard van het een het ander en voor men het weet zit er ineens een gedachte in enige kop waarin wordt vastgesteld dat er in de loop van duizenden jaren in essentie maar weinig is veranderd. Het geluk dat wij heden ten dagen smaken als we een MP3 bestand kunnen overzetten in een WAV bestand zal vergelijkbaar zijn met de eerste ontdekking van de mens dat men kon grottekenen, kon boetseren, in brons kon gieten of een foto kon maken. Wat ik hierboven stelde aangaande de mens geldt uiteraard ook voor mij daar ook ik een mens ben.
En zo kwam het dat ik op een mooie lenteavond met een hoge weertemperatuur even naar de sterren omhoog keek en dacht een satelliet te zien bewegen. Ineens wist ik wat mijn vrouw bedoelde met de uitroep “die vrouw hierboven”. Ze vertelde dit aan haar zuster nadat deze tevergeefs had geprobeerd om ons telefonisch te bereiken en uiteindelijk een onbekende damesstem te horen kreeg.
“O, die vrouw hierboven”, gaf mijn vrouw zonder nadenken te kennen.
Haar zuster leek precies te begrijpen op wie mijn vrouw doelde. En zo kletsten die twee onze telefoonrekening tot op de bodem van onze bankrekening vol cq leeg. Ik begreep, uiteindelijk dat mijn vrouw met die vrouw hierboven de voicemail-stem bedoelde van onze telefoonmaatschappij en in gedachten zag ik een vrouw in een satellietje boven ons vliegen, ineengedrukt vanwege het ruimtegebrek. En elke keer als ik me dit beeld voor ogen haalde moest ik glimlachen. Op een bepaald ogenblik vroeg mijn vrouw me waarom ik zo zat te lachen, of ik haar soms uitlachte.
“Welnee” luidde mijn antwoord, “ik lach om die vrouw hierboven”.
“Dan is het goed”.
Gezien de emoties die alle nieuwe zaken in de evolutie van de mensheid hebben opgeroepen durf ik te stellen dat er nooit iets werkelijk nieuws onder de zon zal worden bedacht. Hooguit zal men ontdekken dat het een uitbreiding is van oudere zaken en dat onze interpretaties dienen te worden bijgesteld. Zo denkt men nog altijd dat de grottekeningen door mannen zijn vervaardigd. Dat is dus niet waar, mannen hadden daar geen tijd voor, die moesten jagen. Maar hun vrouwen verveelden zich te pletter en gingen met kleurkrijtjes aan de slag.
“Weet jij hoe je een bizonkop moet tekenen?”
“Geen idee. Weet je wat, we vragen het die vrouw in de grot hierboven wel. Die heeft dat al vaker gedaan”.
En daarmee kom ik op de werkelijke waarde van het vergaren van kennis omtrent onze wereld, van de wetenschap dus, want, zoals ik hierboven al stelde, tijdens melancholieke stemmingen hoef je niet vreemd op te kijken als van het een het ander komt. En, in de voorloop daarvan, op de betekenis van religies en, daaraan parallel lopend, de man – vrouw verhouding. Want denk nu niet dat het de bedoeling van die rotstekeningen was om de grot wat op te sieren, net zomin als het gieten van bronzen voorwerpen dat was. Zeker, het is waar dat de oervrouwen zich verveelden, maar uiteindelijk was het altijd het doel om zo lang mogelijk te overleven, het naakte bestaan zoveel als maar kon te rekken. Ook bezweringsrituelen, uiteindelijk neergelegd in gedragscodes en Godsgeboden hadden dit als doel. De lezer kan zelf wel redenen hiervoor bedenken. Dat de hoofdfiguur altijd van het mannelijke geslacht was, was, gezien de mate waarin vrouwen de cultuur beheersten, wel vreemd. Tot men bedenkt dat dit werd veroorzaakt door de zoveel sterkere spieren en grotere knotsbehendigheid van de mannen. Dus als er eer te behalen was eisten de mannen het copyright op: over de verworven kennis, over God, over het brons gieten, over de getekende afbeeldingen en, niet te vergeten, de fotografie. Om van de laatst genoemde kunstuiting een voorbeeld te geven. Mijn vrouw maakt de mooiste familiekiekjes, maar ik ben degene die een diploma in deze tak van hobby bezit.
Men kan begrijpen dat de vrouwheid niet erg gelukkig was met deze ontwikkeling. Vooral de idee dat hun God die in de Hemelen zetelde ook nog een man zou zijn stak hen ten zeerste en ze namen zich dan ook voor om dit niet op haar beloop te laten. Maar bevreesd als ze waren voor vuisten en knotsen deden ze dit niet in het openbaar. In plaats daarvan namen ze een normaal stukje werkelijkheid, bestaande uit een vrouw hierboven omdat die altijd wel ergens te vinden was, en voerden dit als uitdrukking in hun taalgebruik in. De uitdrukking “die vrouw hierboven” is voor vrouwen dan ook een normale spreekwijze waar een religieuze gezindheid aan ten grondslag ligt en waar mannen slechts om moeten glimlachen. Mannen drukken zich, om maar een voorbeeld te geven, eerder op de volgende wijze uit: “En daarmee kom ik uit op de werkelijke waarde van het vergaren van kennis omtrent onze wereld, van de wetenschap dus, want, zoals ik hierboven al stelde, tijdens melancholieke stemmingen hoef je niet vreemd op te kijken als van het een het ander komt.”
Wist die man veel dat hij zo alsnog de suprematie van de vrouw erkende. ×
SERVICE
Contact
 
Vragen