Wij werken op volle kracht, er is geen vertraging in productie en levering door het Coronavirus. Meer informatie via deze link.

€ 26,95

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

De 5 elementen van een evenwichtige leefstijl

lees- en werkboek

Drs. Sven F.M. Kieft • Boek • paperback

  • Samenvatting
    Auteur Sven Kieft, in het dagelijks leven werkzaam als Psycholoog, Leefstijlcoach en Personal Trainer, ontwikkelde het Circadiaan Leefstijl Model. Het model beschrijft het 24-uurs dagritme wat wij allemaal volgen, met daarin de belangrijkste elementen die bepalend zijn voor de leefstijl.

    In het boek wordt de werking van de 5 elementen; Denken en gedrag, Eten en drinken, Inspanning, Sociale relaties en Ontspanning en rust, op een laagdrempelige manier beschreven. Tevens bevat het een praktisch werkboek om u te ondersteunen, de veranderingen in een of meer elementen ook daadwerkelijk in de praktijk te brengen.

    In maximaal 70 dagen kunt u de totale cyclus doorlopen voor alle elementen en uw leefstijl weer volledig in evenwicht brengen.
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 145mm x 210mm
    Aantal pagina's : 303
    Uitgeverij : Sven Kieft
    ISBN : 9789090279633
    Datum publicatie : 11-2013
  • Inhoudsopgave

  • Reviews (0 uit 0 reviews)

€ 26,95

niet beschikbaar

niet beschikbaar

3-5 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment


1. De voortdurende zoektocht naar evenwicht

Het is van belang na te gaan wat nu eigenlijk wordt bedoeld met balans of evenwicht. Het gaat om een toestand waarin we ons doen en denken zodanig hebben ingericht, dat we zo min mogelijk ongewenste verschijnselen in ons dagelijks leven tegenkomen. En dit is eigenlijk heel veel omvattend. Denk bijvoorbeeld aan; ziekten, stress, gevoelens van onbehagen, verstoorde relaties, slapeloosheid, burn-out en klachten aan ons bewegingsapparaat. Deze zaken zijn vaak een teken van onbalans en worden veroorzaakt doordat we van bepaalde elementen, teveel of te weinig in ons dagelijkse leven hebben.

Eigenlijk zit niemand te wachten op deze negatieve elementen, die onze gemoedstoestand, ons denken en handelen continue verstoren. We willen goed in onze vel zitten en goed voelen. Vaak hebben we niet eens door dat we uit balans zijn en besteden soms zelfs weinig of geen aandacht aan klachten en mogelijke oorzaken. En waarom dat zo is, is vaak heel duidelijk. Onze huisarts zegt dat we niet ziek zijn, onze partner vindt het misschien gezeur, tegenover onze vrienden houden we het liefste vol dat alles goed met ons gaat. Op het werk wordt verwacht dat we zonder klagen, naar behoren functioneren.

De zoektocht naar balans begint dus eigenlijk met het herkennen en erkennen van die dingen, die we eigenlijk wel zouden willen en moeten veranderen, om van een bepaalde onvrede of specifieke klachten af te komen. Het gaat niet om een staat van perfectie. We zullen in dit boek zien dat de mens als dynamisch organisme constant in beweging is. Het gaat ook niet om een toestand waarin alles vanzelf lijkt te gaan en we alleen maar positieve invloeden tegenkomen.

Het gaat werkelijk om een toestand waarin we zaken op de voor ons best mogelijke manier benaderen, zodat ze niet al onze energie en inspanning hoeven te vragen. Een toestand waarbij de impact van inspanning of stress zo klein mogelijk wordt gehouden en we eventuele gevolgen gemakkelijk de baas kunnen. Beschouw je ideale toestand als een weegschaal. Daarbij hoeft in een situatie van onbalans, er maar een heel klein gewichtje in de andere schaal hoeft te worden gelegd, om deze weer in balans te brengen.

Door je op een goede manier te verdiepen in de elementen die bijdragen in een evenwichtige leefstijl, zul je erachter komen dat oplossingen vaak meer voor de hand liggen dan je zou denken. Daarnaast leidt het aanpassen van je leefstijl tot een andere manier van denken en handelen. Dit, in plaats van een snelle schijnoplossing te vinden en vervolgens weer uit balans te raken op weg naar de volgende oplossing. Vooraf wil ik een aantal zaken aanstippen, die van belang zijn in acht te nemen, voordat u zich als lezer op de rest van dit boek stort.

Om te beginnen is verandering dynamisch, wat wil zeggen dat het van veel verschillende dingen afhankelijk is. Het gaat bijvoorbeeld om het soort informatie dat we tot ons nemen, onze eigen bereidheid tot verandering, onze motivatie en de mate waarin we open staan voor feedback van anderen in onze omgeving.

Onderstaand model voor ontwikkeling beschrijft een aantal stappen, waar we als ontwikkelend organisme doorheen gaan. Wanneer je dit boek in de praktijk gaat brengen, zul je dezelfde cyclus talloze keren doorlopen. Laat dit gebeuren en maak van iedere ervaring ook een leerervaring.

Daarnaast dien je de volgende punten in acht te nemen om met behulp van dit boek tot een blijvende, evenwichtige leefstijl te komen:

o Er is niet één weg tot een evenwichtige leefstijl, het is voor iedereen een unieke verkenningstocht met een individuele uitkomst.
o Op deze weg kun je verschillende goede en minder goede afslagen tegenkomen en veranderingen uitproberen, gun jezelf de vrijheid om dit te doen.
o Aanpassen van de leefstijl is niet ingewikkeld, het vraagt wel om aandacht en focus, maar hoeft niet meteen heel ingrijpend te zijn.
o Bewustwording van een aantal zaken in het eigen leven en de eigen mogelijkheden tot het optimaliseren van de leefstijl, is al 50% van de verandering.
o Veranderingen die je aanbrengt dienen met daadkracht te worden uitgevoerd. Kijk dus vooral naar wat het je kan opleveren en put daaruit je energie en motivatie.
o Als veranderingen niet tot het gewenste resultaat leiden, zie dat dan als een leerervaring om het de volgende keer anders en beter te doen. Denk niet in termen van falen als je iets hebt geprobeerd.
o Optimalisering van de leefstijl kost niet per definitie meer tijd, het gaat immers om het gewone dagelijkse leven.
o Veranderingen in de leefstijl kosten niet méér geld en vragen niet om dure investeringen.
×
SERVICE
Contact
 
Vragen