€ 19,95

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Meer van deze auteur

  • Cover De Beweging deel 3 Sonja
    De Beweging deel 3 Sonja (boek)
  • Cover De Beweging deel 1 (Leandra)
    De Beweging deel 1 (Leandra) (boek)

De Beweging deel 2 Tessa

Deel 2 Tessa

Nico Kwakman • Boek • paperback

  • Samenvatting
    Een biografische roman over het leven van Herman Dubbelaer en Leandra in drie delen

    De drie delen van deze trilogie vormen tezamen een drie-eenheid.
    Omdat elk deel een bepaalde periode in het leven van Dubbelaer en Leandra beschrijft, als een afgerond geheel, kunnen de afzonderlijke delen ook los van elkaar worden gelezen.

    Tekst achterflap/voorwoord:

    Progressief Nederland worstelt de laatste tijd met haar houding tegenover de conservatieve islam die door niet-westerse immigranten in Nederland wordt geïmporteerd, net nu de macht en de invloed van het conservatieve christendom een beetje aan banden is gelegd. Sommige ruimdenkenden, die in het verleden geen goed woord over hadden voor strengchristelijke geloofsgemeenschappen die in Nederland nog her en der voorkomen, laten niet na te benadrukken dat we de islam moeten zien als een verrijking van onze cultuur.
    Agnosten, atheïsten en andere niet-gelovigen die er streng op toezien dat Kerk en Staat strikt gescheiden blijven, en daarbij moslims niet ontzien, worden niet zelden beschuldigd van islamofobie. En hun opvatting dat onderwijs niet op een religieuze leest geschoeid behoort te zijn, wordt door sommigen zelfs gediskwalificeerd als racisme en discriminatie.
    Daar valt over te twisten. Maar de ruimdenkenden onder ons hebben in ieder geval gelijk als ze beweren dat je niet moet proberen iemand zijn geloof af te pakken. Dus: zolang ze met hun geloof de samenleving niet ontwrichten, haar kernwaarden in acht nemen en anderen geen schade berokkenen, laat ze dan. Totdat ze zelf het licht zullen zien. Of niet natuurlijk. Want het is niet niks als iemand die streng in de leer is, van zijn geloof en van al zijn zekerheden wordt beroofd. Dan kunnen er rare dingen gebeuren.

    Dat blijkt wel als De Beweging – een ondergrondse emancipatiebeweging van vrouwen, een overblijfsel van een oeroud matriarchaat – in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw de keuze laat vallen op de strenggelovige en hoogbegaafde kleinseminarist Herman Dubbelaer. Zodra hij zijn theologiestudie heeft afgerond, zal hij namens De Beweging infiltreren in de hoogste kringen van de Kerk. Hij zal daar de weg bereiden voor de nieuwe beschaving die De Beweging voor ogen staat. Een beschaving die is geënt op het matriarchaat dat door toedoen van Adam, de jaloerse echtgenoot van oermoeder Eva, is verruild voor een bijbels patriarchaat. Waarbij vrouwen bijna letterlijk de onderliggende partij zijn geworden.
    Om Dubbelaer, zo jong als hij is, over te halen en hem op te leiden om als stroman voor De Beweging te kunnen worden ingezet, wordt geen middel geschuwd. De vertegenwoordigster van De Beweging die hem ronselt, weet hem mentaal en seksueel zodanig in te palmen dat hij zijn ziel aan haar verpandt. Door haar verleidingskunsten belandt hij in een wereld waar hij, gezien zijn jonge leeftijd en zonder dat zijn geloof hem nog houvast kan bieden, nog lang niet klaar voor is.


    Deel 2 beschrijft de zoektocht naar de geheime geschriften van De Beweging. Uit de fatale gevolgen waartoe deze zoektocht leidt, blijkt dat waakzaamheid is geboden om de vingers niet te branden aan de verborgen drijfveren van het leven.
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 148mm x 210mm
    Aantal pagina's : 400
    Uitgeverij : Druk Pumbo.nl
    ISBN : 9789463458399
    Datum publicatie : 11-2019
  • Inhoudsopgave
    -
  • Reviews (0 uit 0 reviews)

€ 19,95

niet beschikbaar

niet beschikbaar

3-5 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

‘Oké. En wat gaan we dan tijdens die bijeenkomst doen?’
‘Eigenlijk niet zoveel. We creëren een leuk sfeertje door er bijvoorbeeld een paar sparrenboompjes neer te zetten in grote potten of emmers. Die sparretjes lenen we zolang van het bos. Ze ruiken heerlijk naar hars. Dat geeft al een bijzondere kick. We lezen alleen een paar duistere sprookjes voor en enkele bijpassende en zo onbegrijpelijk mogelijke gedichten, en we draaien daarbij een paar bekende popnummers, liefst een beetje psychedelisch. We gebruiken de sprookjes, de gedichten en de muziek als de handvatten om bij de deelnemers bepaalde sferen en gedachten op te roepen. En dan komt het belangrijkste: we lassen af en toe stiltes in. Dan vragen we de deelnemers bij zichzelf op zoek te gaan naar de pendant, de tegenhanger van de sferen en gedachten die de verhalen en de muziek bij hen hebben opgeroepen. Vergelijk het met de geluidsgolven van een bepaalde toon, die met een tegengeluid kunnen worden geneutraliseerd, zodat je de toon niet meer hoort. Ik noem dat annihileren, een term die is ontleend aan het Latijn. Dat weet je misschien nog van school. Als materie met antimaterie in aanraking komt, annihileren ze elkaar, heffen ze elkaar op. Dat kun je ook toepassen op gedachten die in je opkomen. Die kun je neutraliseren door tegengedachten op te roepen. Zie het als een vingeroefening in het zoeken naar de juiste balans in het leven, het zoeken naar een tegenwicht tegen extreme standpunten. Standpunten die een risico vormen voor een harmonieuze samenleving of een harmonieuze relatie. Dat zoeken naar het tegengeluid of tegenwicht stelt onze deelnemers in staat rimpelingen glad te strijken of zelfs het denken een kort moment uit te schakelen en af te dalen in het grote NIETS. Een bovenzinnelijke gewaarwording waardoor ze heel even aan het aardse bestaan kunnen ontstijgen door middel van het verdrongen perspectief van de sprookjes, de gedichten en de muziek die we ten gehore hebben gebracht. Begrijp je het nog, Johan?’
‘Nee, ik snap er helemaal niets meer van.’
‘Heel goed, dat is de bedoeling,’ stelde Dubbelaer hem gerust. ‘Pas dán kan de mystiek in volle omvang tot haar recht komen.’
‘Heb ik je nou goed begrepen dat volgens jou het zoeken naar de juiste balans in het leven, dus naar een tegenwicht tegen al te extreme standpunten, uiteindelijk tot NIETS leidt? Dat je daar met andere woorden niets mee bereikt?’
‘Ach Johan, dat moet je niet zo letterlijk nemen. Dat is maar bij wijze van spreken. Het gaat om een transcendente ervaring die we bij de deelnemers willen oproepen. Naderhand proberen we erachter te komen of het de aanwezigen is gelukt om tot het grote NIETS af te dalen en wat ze daarbij hebben gevoeld. Ik durf te wedden dat we allerlei interessante dingen zullen horen. Ik ben ervan overtuigd dat de bezoekers elkaar meeslepen, meezuigen in het NIETS en aan het eind van de bijeenkomst diep onder de indruk zijn. Ze zullen het als een voorrecht beschouwen dat ze deelgenoot zijn geweest van deze staat van bovenzinnelijke gewaarwording van het NIETS, zonder dat er alcohol, hasj of andere bewustzijnverruimende middelen aan de pas zijn gekomen. Dat ze aan de wieg hebben gestaan van een nieuwe betekenis en invulling van het begrip geestverruiming, die je met een beetje goede wil een nieuwe religie zou kunnen noemen.’
Dubbelaer begon er zelfs een beetje plechtig van te praten. ×
SERVICE
Contact
 
Vragen