€ 19,95

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Meer van deze auteur

  • Cover De Beweging deel 1 (Leandra)
    De Beweging deel 1 (Leandra) (boek)
  • Cover De Beweging deel 2 Tessa
    De Beweging deel 2 Tessa (boek)

De Beweging deel 3 Sonja

Deel 3 Sonja

Nico Kwakman • Boek • paperback

  • Samenvatting
    Een biografische roman over het leven van Herman Dubbelaer en Leandra in drie delen

    De drie delen van deze trilogie vormen tezamen een drie-eenheid.
    Omdat elk deel een bepaalde periode in het leven van Dubbelaer en Leandra beschrijft, als een afgerond geheel, kunnen de afzonderlijke delen ook los van elkaar worden gelezen.

    Tekst achterflap/voorwoord:
    Progressief Nederland worstelt de laatste tijd met haar houding tegenover de conservatieve islam die door niet-westerse immigranten in Nederland is geïmporteerd, net nu de macht en de invloed van het conservatieve christendom een beetje aan banden is gelegd. Sommige ruimdenkenden, die in het verleden geen goed woord over hadden voor strengchristelijke geloofsgemeenschappen die in Nederland nog her en der voorkomen, laten niet na te benadrukken dat we de islam moeten zien als een verrijking van onze cultuur.
    Agnosten, atheïsten en andere niet-gelovigen die er streng op toezien dat Kerk en Staat strikt gescheiden blijven, en daarbij moslims niet ontzien, worden niet zelden beschuldigd van islamofobie. En hun opvatting dat onderwijs niet op een religieuze leest geschoeid dient te zijn, wordt door sommigen zelfs gediskwalificeerd als racisme en discriminatie.
    Daar valt over te twisten. Maar de ruimdenkenden onder ons hebben in ieder geval gelijk als ze beweren dat je niet moet proberen iemand zijn geloof af te pakken. Dus: zolang ze met hun geloof de samenleving niet ontwrichten, haar kernwaarden in acht nemen en anderen geen schade berokkenen, laat ze dan. Totdat ze zelf het licht zullen zien. Of niet natuurlijk. Want het is niet niks als iemand die streng in de leer is, van zijn geloof en van al zijn zekerheden wordt beroofd. Dan kunnen er rare dingen gebeuren.

    Dat blijkt wel als De Beweging – een ondergrondse emancipatiebeweging van vrouwen, een overblijfsel van een oeroud matriarchaat – in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw de keuze laat vallen op de strenggelovige en hoogbegaafde kleinseminarist Herman Dubbelaer. Zodra hij zijn theologiestudie heeft afgerond, zal hij namens De Beweging infiltreren in de hoogste kringen van de Kerk. Hij zal daar de weg bereiden voor de nieuwe beschaving die De Beweging voor ogen staat. Een beschaving die is geënt op het matriarchaat dat door toedoen van Adam, de jaloerse echtgenoot van oermoeder Eva, is verruild voor een bijbels patriarchaat. Waarbij vrouwen bijna letterlijk de onderliggende partij zijn geworden.
    Om Dubbelaer, zo jong als hij is, over te halen en hem voor te bereiden om als stroman voor De Beweging te worden ingezet, wordt geen middel geschuwd. De vertegenwoordigster van De Beweging die hem ronselt, weet hem mentaal en seksueel zodanig in te palmen dat hij zijn ziel aan haar verpandt. Door haar verleidingskunsten belandt hij in een wereld waar hij, gezien zijn jonge leeftijd en zonder dat zijn geloof hem nog houvast kan bieden, nog lang niet klaar voor is.


    Deel 3 beschrijft hoe zelfs degenen die de Rede dienen, en elke vorm van wraak en vergelding afzweren, voor de bijl gaan als de Rede het aflegt tegen haar grootste vijand: de mens zelf.
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 148mm x 210mm
    Aantal pagina's : 386
    Uitgeverij : Druk Pumbo.nl
    ISBN : 9789463458405
    Datum publicatie : 11-2019
  • Inhoudsopgave
    -
  • Reviews (0 uit 0 reviews)

€ 19,95

niet beschikbaar

niet beschikbaar

3-5 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

Op de dag van het schijnhuwelijk wacht Leandra totdat Magda naar haar werk is. Dan begint ze aan haar metamorfose. Ze neemt er rustig de tijd voor, want de feestelijkheden beginnen pas tegen het eind van de middag. Magda zal vanavond zelf moeten koken.
Magda heeft op haar verzoek een uitnodiging bemachtigd met het programma van het feest en de huwelijksplechtigheden. Magda had haar gevraagd of dat nu wel zo verstandig was. Waarom jezelf meer pijnigen dan nodig is. Maar ze had er per se eentje gewild.
Op de uitnodiging heeft ze gezien dat de gasten vanaf vier uur welkom zijn. Die krijgen dan eerst iets te eten, want op een lege maag kun je niet feesten. Om zes uur begint het voorprogramma, dat wil zeggen de optredens van de leden van Sadribed en van enkele andere gasten die hebben aangegeven een sketchje te willen opvoeren. Op de uitnodiging staat een rijtje titels van de sketches. Eén ervan springt in het oog: Massamedia. Ze heeft er zelf nog het idee voor aangedragen toen er nog sprake van was dat Sadribed hun eigen nep-huwelijksvoltrekking zou organiseren. Want het had Dubbelaer enorm gefascineerd hoeveel invloed massamedia, in welke gedaante of hoedanigheid dan ook, kunnen hebben op de samenleving. Leandra had hem er wel eens mee geplaagd, omdat ze vond dat hij af en toe een beetje overdreef als hij weer eens met een voorbeeld van massahysterie aan kwam zetten, en beweerde dat dat te danken was aan de massamedia. Ze had het wel een aardig idee gevonden er de draak mee te steken door er een sketchje over te maken voor tijdens hun nep-huwelijksvoltrekking. De leden van Sadribed hadden het idee met beiden handen aangegrepen. Want over Dubbelaer wisten ze niet veel meer te verzinnen dan sketches over diens vorige leven in dienst van God en de Kerk.
Het ontroert Leandra als ze zich herinnert dat hij zijn fascinatie voor massamedia zó serieus neemt dat hij al aan het begin van het eerste studiejaar contact heeft opgenomen met enkele actualiteitenprogramma’s om te proberen er een stageplaats voor het derde studiejaar te regelen. Ook heeft hij een brief geschreven aan het Baschwitz-instituut voor massapsychologie aan de Universiteit van Amsterdam, met het verzoek of men hem tegen die tijd wil helpen met het opzetten van een onderzoek naar de invloed van televisie op de kijker. Hij wil het voor elkaar zien te krijgen dat hij een bepaald controversieel item mag behandelen in een uitzending van het actualiteitenprogramma, waarna hij onderzoek wil doen onder een representatieve groep kijkers. Maar het Baschwitz-instituut heeft hem teruggeschreven dat ze al lang met zo’n onderzoek bezig zijn. Als hij over een paar jaar nog belangstelling heeft, kan hij weer contact opnemen, dan zullen ze zien of hij eraan mee kan doen.
Leandra is benieuwd wat de leden van Sadribed ervan gemaakt hebben. Maar ze bedenkt tegelijkertijd vol afgunst en afgrijzen dat ze niet hebben geaarzeld de sketch, gebaseerd op háár informatie, op te voeren voor de nep-bruiloft van Dubbelaer met die duivelin in plaats van met haar. De loyaliteit die ze van de jongens had verwacht, is ver te zoeken. Maar goed, het geloof in de toewijding en de trouw van degenen die haar het meest na staan, en die zo veel voor haar betekenen, is ze toch al zo goed als kwijt. ×
SERVICE
Contact
 
Vragen