€ 19,95

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Meer van deze auteur

  • Cover De wereld van het putdeksel
    De wereld van het putdeksel (boek)

De Brievenbus

Een icoon in weer en wind

Guus Klaas • Boek • paperback

  • Samenvatting
    In 2006 verscheen een eerdere versie van dit nu herziene en uitgebreide standaardwerk. Een aantal reacties:

    "Ik heb met erg veel plezier je boek "De brievenbus" doorgebladerd. Heel erg leuk om een icoon op die manier te vangen!" Peter Bakker, CEO TNT

    "Met belangstelling heb ik uw publicatie over de brievenbus gelezen. De streekbrievenbus van NPK is mijn favoriete ontwerp. Over de kleur valt te twisten. Ik ben daarin lekker conservatief." Titus Yocarini, directeur Museum voor Communicatie

    "This is an excellent publication, very nicely produced, with clear colourful illustrations." Colin Baker, Trustee Bath Postal Museum

    "Met interesse heb ik uw publicatie doorgenomen. Ik trof er een aantal afbeeldingen in van exotische bussen, die mij nog niet bekend waren." F.S.J.G.Hermse, auteur van "Nederlandse hangbrievenbussen, ontwikkeling, ontwerpers, fabrikanten"
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 210mm x 297mm
    Aantal pagina's : 88
    Uitgeverij : guusklaas
    ISBN : 9789082557619
    Datum publicatie : 08-2018
  • Inhoudsopgave
    DE BRIEVENBUS
    EEN ICOON IN WEER EN WIND

    GUUS KLAAS
    Inhoud
    VOORWOORD dor Jan Bos, CFO PostNL
    1.INLEIDING
    2. VERSCHIJNINGSVORM EN ONTSTAAN VAN DE BRIEVENBUS
    2.1 BRIEVENBUSSEN IN ALLE SOORTEN EN MATEN
    2.2 EEN ICOON IN VELE KLEUREN
    2.3 DE GESCHIEDENIS VAN DE BRIEVENBUS
    3. DE ONTWIKKELING EN VERSPREIDING VAN DE BRIEVENBUS
    3.1 UK “THE PILLAR BOX”
    3.2 MUURBRIEVENBUSSEN, POSTKANTOORBUSSEN EN LANTAARNPAALBUSSEN
    3.3 VERENIGDE STATEN
    4. DE NEDERLANDSE BRIEVENBUS
    4.1 DE KONING DER BUSSEN
    4.2 DE TWEELINGBRIEVENBUS
    4.3 VANDALEN
    4.4 KURVERS EN DE KOO
    4.5 NOG WAT GESCHIEDENIS
    4.6 HET PLATTELAND
    5. DE BUS ALS IMPERIAAL SYMBOOL
    6. DE BUS WERELDWIJD
    7. OP WEG NAAR EEN NIEUWE ORANJE BUS
    7.1. EEN NIEUW ONTWERP
    7.2.REACTIES OP HET NIEUWE ONTWERP
    7.3 OEI ORANJE!
    7.4 DE VERVANGING
    7.5 EEN MILITAIRE OPERATIE
    8. BRIEVENBUSSEN OP POSTZEGELS
    8.1 VOORBEELDEN
    8.2 BELGIË
    9. EEN ICOON DUIKT OVERAL OP
    10. HET ZIT IN DE FAMILIE
    10.1 DE BUS VAN ALMELO
    10.2 DE OVERLEVENDEN SNEUVELEN
    10.3 DE ETS VAN DE BRIEVENBUS
    10.4 EEN PERSOONLIJK AFSCHEID
    11. MUSEA
    11.1 WAAROM MUSEA?
    11.2 NEDERLAND
    11.3 DUITSLAND
    11.4 ZWITSERLAND
    11.5 VERENIGDE STATEN
    11.6 CANADA
    11.7 EN VERDER …
    12. DE BRIEVENBUS ACHTER GESLOTEN DEUREN
    13. NIEUWE TIJDEN BREKEN AAN
    13.1 TNT POST WORDT POSTNL
    13.2 MINDER BUSSEN
    13.3 GAAT DE BRIEVENBUS DE PRAATPAAL ACHTERNA
    14. TOT SLOT
    DANKWOORD
    NOTEN
  • Reviews (0 uit 0 reviews)

€ 19,95

niet beschikbaar

niet beschikbaar

3-5 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

14. TOT SLOT

Ik hoop dat dit boekje duidelijk heeft kunnen maken wat voor belangrijke rol de brievenbus heeft gespeeld bij de ontwikkeling van het postverkeer vanaf ongeveer 1850.
Ik heb ook proberen toe te lichten hoe de brievenbus en het verleden een belangrijk symbool werd en nu nog steeds is voor de kwaliteit en de bereikbaarheid van de postale dienstverlening.
Natuurlijk is ook ruimschoots aandacht besteed aan de ontwikkeling van de Nederlandse brievenbus en is de overgang van postrood naar TNT- en daarna PostNL-oranje toegelicht.
Valt er een zinnig woord te zeggen over de toekomst van de brievenbus? Of gaat in deze tijd van internet en e-mailverkeer, de brievenbus de telefooncel en praatpaal achterna? Vragen die in hoofdstuk 13 aan de orde kwamen. Zeker is sprake van steeds minder bussen als element in de postale infrastructuur. Wordt de bus een voorziening in het straatbeeld die met tegenzin in stand wordt gehouden voor achtergebleven groepen die nog geen toegang hebben tot de moderne communicatiemiddelen?
Of krijgen we in de toekomst een rijtje bussen naast elkaar van de verschillende post-operators die actief zijn op de geliberaliseerde Nederlandse postmarkt? Dit laatste is gegeven de dalende volumes wel onwaarschijnlijk geworden. Hoewel…? In september 2017 lees ik in de krant dat Sandd de firma Van Straaten Post wil overnemen. Samen zouden ze 8700 blauwe brievenbussen willen plaatsen1).
Of gaan we terug naar een absoluut minimum voor de enkele liefhebber? De brievenbus als curiositeit?
Ik citeer een “Ikje” (een korte anekdote ingezonden door een lezer) gepubliceerd in het NRC2 . Onder de kop “Brievenbus” schrijft Victor Bonke:

“Op vakantie in de Oostenrijkse alpen treffen wij op 2000 meter hoogte, naast een pittoresk bergmeertje, een koperen brievenbus aan. Hier kun je een gratis kaartje uithalen, er een tekst opschrijven en het kaartje terug stoppen. Daarna wordt het gratis verstuurd aan je geliefde, familie of vriend, zo valt te lezen op de zijkant. Postzegel niet nodig.
De lichtingstijden van de bus staan er ook op: 16 uur, jaarlijks.”

Persoonlijk denk ik dat we nog vele jaren brievenbussen zullen blijven zien in alle landen van de wereld. En zullen de nationale postorganisaties die trots in hun huisstijl laten vervaardigen. Maar misschien moeten we toch constateren, met veel nostalgische gevoelens, dat de brievenbus als icoon meer verleden heeft dan toekomst.
Tot slot een gedicht. Het komt uit de Verzamelde Gedichten van Jan Eijkelboom (2012)3). Heimwee naar een verleden wordt verwoord. Het gedicht heet Postkantoor.

OVERIGE BESTEMMINGEN
stond in graniet gehakt
boven de brievenbus
van ’t oude postkantoor,
dat was van baksteen
en bekroond met torens
die eens een architect verzon
omdat een metselaar dat kon.
Nu hebben wij het PTT-gebouw
van parelgrijs beton,
ontworpen door het Cemsto-hoofdkantoor,
en boven de metalen brievengleuf
is een rood plastic bandje vastgeplakt
waarin een ambtenaar met lettertang
dit tekstje heeft geperst:
OVERIGE BESTEMMING

Zo heeft iedereen toch zijn remming. ×
SERVICE
Contact
 
Vragen