€ 34,95

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

De Hollandse School - Teken- & Schilderlessen

En het geheim van de Oude Meesters

Jennie Smallenbroek • Boek • paperback

  • Samenvatting
    Dit boek bestaat uit drie delen:
    Deel 1: Persoonlijke ontwikkeling;
    Deel 2: Tekenlessen;
    Deel 3: Schilderlessen.

    De persoonlijke ontwikkeling die je doormaakt als je begint met schilderen heeft een positief effect op heel je leven. Je gaat de wereld; mensen, dieren en dingen om je heen anders ervaren doordat je waarneming verandert. Met de praktische oefeningen uit dit boek, kun je niet alleen goed leren tekenen en schilderen, zul je intenser dingen gaan beleven.

    Na het lezen van dit boek zal je niet alleen meer kennis hebben gekregen over de verschillende schildertechnieken, je word je tevens bewuster waarom het bezig zijn met schilderen je zo’n goed gevoel geeft. Het lezen van dit boek zal je helpen bij de verschillende fases die je doormaakt in je persoonlijke ontwikkeling tijdens het leren tekenen en schilderen waardoor je een steeds gelukkiger mens wordt.
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 210mm x 297mm
    Aantal pagina's : 122
    Uitgeverij : Blom Publishing
    ISBN : 9789402159875
    Datum publicatie : 02-2017
  • Inhoudsopgave
    Inhoud
    Voorwoord ............................................................................................. 1
    Inleiding................................................................................................... 3
    Deel 1: De persoonlijke ontwikkeling.................................................. 5
    Les 1: Waarnemen ................................................................................ 7
    Les 2: Ken jezelf ................................................................................... 11
    Les 3: Inspiratie......................................................................................15
    Les 4: De rechterhersenhelft............................................................... 21
    Les 5: Authenticiteit ............................................................................. 25
    Les 6: Auteursrecht................................................................................29
    Les 7: Waarom kunst maken? ............................................................ 33
    Les 8: Kunstonderwijs maakt slim .................................................... 37
    Les 9: Lichtlogica .................................................................................. 47
    Les 10: Tekenen met grafiet..................................................................53
    Les 11: Papier als drager ...................................................................... 55
    Les 12: Tekenen met potlood................................................................59
    Les 13: Tekenen met houtskool .......................................................... 65
    Les 14: Perspectief leren zien .............................................................. 69
    Les 15: Meten ......................................................................................... 71
    Les 16: Schaduwtechnieken ................................................................ 73
    Les 17: Materialen .................................................................................. 77
    Les 18: Het geheim van de oude meesters.........................................79
    Les 19: De drager .................................................................................... 83
    Les 20: Prepareren van de drager ........................................................ 87
    Les 21: Penselen ..................................................................................... 89
    Les 22: Verf en Pigmenten..................................................................... 93
    Les 23: Mediums.................................................................................... .95
    Les 24: Het klassieke portret ............................................................. ... 97
    Les 25: Vernissen ................................................................................ .. 111
    Literatuurlijst.......................................................................................... . 112
    Over de auteur ...................................................................................... . 114
    Dankwoord ...............................................................................................115
    Bonus .........................................................................................................116
  • Reviews (0 uit 0 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

€ 34,95

niet beschikbaar

niet beschikbaar



3-4 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

LES 7 - WAAROM KUNST MAKEN?
(Als er al zoveel kunstenaars en schilderijen zijn?)

“De betekenis van de beeldende kunst ligt in het bijzonder in haar vermogen de ziel te herinneren aan haar oorsprong. Zij is in staat als het ware een beeld van die oorsprong te scheppen.”
Michelangelo - Italiaans beeldhouwer, schilder en dichter 1475 - 1564.

Als je er ooit over hebt nagedacht en hebt getwijfeld en je afvraagd wat de reden is waarom je eigenlijk nog kunst maakt, dan ben je hierin niet alleen. Na een bepaalde moeilijke tijd vraag je jezelf wellicht af, “waarom doe ik dit? Je kunt je werk zelfs gaan zien als onbelangrijk. Als er zoveel slecht nieuws wordt gebracht door de media is het heel moeilijk om het grotere beeld te blijven zien.

Kan ik niet beter iets nuttigs gaan doen?
Kan ik niet beter mijn tijd gaan besteden aan het helpen van mensen in de wereld die het moei- lijk hebben? Dit zijn nobele gedachten, en is zeker prachtig, maar is dit de reden waarom jij in de wereld bent gekomen?
Er zijn wel heel wat redenen te bedenken waarom ik denk dat je kunst zou moeten maken,
hier noem ik er een paar:
• Kunst is waarom je hier bent;
• Geen kunst maken zal de wereld niet redden. Het doet eigenlijk het tegenovergestelde want
dan leef je niet naar wat je kunt;
• Geen kunst maken berooft de wereld. Niet alleen de potentie die jouw kunst heeft maar de
heelheid van jou;
• Kunst maken maakt je heel (is helend) en daarmee deel je dit aan de wereld vanuit een
gezondere positie;
• Kunst redt levens.

Ik geloof dat er kinderen zijn die nooit wetenschapper of wiskundigen zullen worden maar dat zij grote problemen in de wereld zullen oplossen omdat zij creatief zijn en uitstekende kritische denkpatronen hebben ontwikkeld. Zij passen waarschijnlijk niet in het huidige onderwijssysteem, maar zij zijn gered door kunst, muziek, literatuur, dans en dichtkunst.Mijn hart is be- gaan met deze kinderen die verteld worden dat hun talenten en interesses niet in deze huidige samenleving passen.

Kunst verwarmt de ziel
Dit heeft niet bij iedereen hetzelfde effect omdat niet iedereen de privilege heeft om kunst te ervaren. Dat kan komen doordat ze er niet mee zijn opgegroeid en daarom heeft het geen plaats in hun leven op dit moment. Kunst verwarmt alleen de ziel van de kunstenaar en van diegenen die bevoorrecht zijn om dit voldoende te ervaren. Privilege heeft niets te maken met inkomen.
In dit geval betekent privilege toegang. Als kinderen geen kunst op school maken of uitstapjes naar musea, zijn ze minder geneigd als ze volwassen zijn om kunst te waarderen.

Kunst moedigt ons aan om naar binnen te gaan
In alle drukte van ons dagelijks leven moedigt kunst ons aan om te vertragen en naar binnen te gaan. Als we kunst beleven ontsnappen we naar een plaats van rust en bezinning. We worden herinnerd aan de rijkdom van het leven. We hebben daarom kunst nodig.

Kunst verbindt ons met elkaar
Hoe heerlijk ironisch dat kunst zowel contemplatieve als sociale ervaringen kunnen zijn. Kunst verenigt ons maar het is zo anders dan wanneer we juichen voor een sportwedstrijd. Kunst vraagt en verwart, terwijl het ons ook verrukt.

Kunst verbindt ons met de wereld
Terwijl de kunst het makkelijk voor ons maakt om naar binnen te gaan, herinnert het ons ook verder te kijken dan alleen naar ons eigen innerlijk. Kunst leert je alles over de wereld. Kunst is een manier om te leren over geschiedenis, religie, filosofie, geografie, andere culturen, my- thologie, wetenschap, revolutie en nog veel meer. Kunst is een voertuig voor het ervaren van de wereld.

Kunst voltooit onze menselijkheid
Het Griekse woord voor kunst is “poiesis” wat “te maken” betekend. Gioia heeft dit omschreven als “een manier om de wereld te kennen, los van, maar gelijk aan de wetenschap en wiskunde”. We zijn ingewikkelde wezens, niet alleen analisten. We hebben emoties, verlangens en angsten die niet kunnen worden onderzocht door middel van wetenschap en wiskunde alleen. Gioia legde uit dat de kunst wordt gebruikt om kinderen te onderwijzen over hun gevoelens, niet al- leen hun analytische denkprocessen. Dit is handig wanneer, als ze volwassenen zijn, wordt ge- vraagd om situaties en niet alleen feiten en cijfers te analyseren. De kunsten bevorderen indivi- dualiteit, vrijheid en zelfexpressie, de idealen die onze natie heeft gebouwd. Kunst is geen luxe, maar absoluut noodzakelijk om onze menselijkheid te ontwikkelen. “Kunst richt tegelijkertijd ons verstand, onze zintuigen, onze emoties, onze verbeelding, onze intuïtie, ons geheugen en ons fysieke lichaam - niet afzonderlijk, maar samen, gelijktijdig, holistisch.
We hebben kunstenaars nodig die een verhaal vertellen Als je niet al overtuigd bent over de waarde in de voortzetting om kunst te maken heb ik nog een laatste argument. Laten we eerlijk zijn: de wereld is niet mooi. Er zijn verwoestende oorlo- gen, wrede behandeling van onze broeders en zusters, en verwoestende natuurrampen geweest. Kunstenaars hebben door de eeuwen heen een licht op ongelijkheid en onrechtvaardigheid laten schijnen, zelfs als ze ondraaglijk leken om te bekijken. Francisco Goya schilderde de uitvoering van de Spaanse patriotten opstand tegen het leger van Napoleon; Picasso schilderde de gruwe- lijke nasleep van het bombardement door de Spaanse Nationalisten van een Baskisch dorp; en de Maya kunstenaars hebben geofferde gevangenen afgeschilderd. We moeten de mensen leren communiceren via de universele taal van de kunst om het verhaal van onze tijd te vertellen. We hebben meer mensen nodig die toegewijd zijn aan schoonheid en vrede. Dat is je doel. Dat is waarom je kunstenaar wilt worden of bent geworden met de nieuwsgierigheid en het talent die hoort bij een kunstenaar. Het zou tragisch zijn als je deze talenten niet zou gebruiken. ×
SERVICE
Contact
 
Vragen