€ 17,95

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

De Zenmeester die Blafte

81 teksten over de Leer zonder Woorden, onder woorden gebracht door Wuwen Zi

Wuwen Zi • Boek • paperback

  • Samenvatting
    Een zwerftocht door de geschriften over de mystieke 'leer zonder woorden'van Dao, Ch'an en Zen.
    Bereid je voor op ontmoetingen met blaffende en zwijgende zenmeesters, maar ook met Dao wijzen zoals Loa Zi, de Wijze Wijde Weetniet en Chaos Dolhoofd!

    Dit boek is samengesteld uit korte teksten uit de geschriften van de Dao, Ch'an en Zen. De invloed van de oude meesters van de Dao op het Chinese meditatieve Ch'an en het latere Japanse Zen is groot. Deze teksten laten de sterke verbanden tussen het meditatieve daoïsme en Zen zien..
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 148mm x 210mm
    Aantal pagina's : 98
    Uitgeverij : ZENDAOCHAN UITGEVERIJ
    ISBN : 9789464062250
    Datum publicatie : 09-2020
  • Inhoudsopgave
    INHOUD
    VOORWOORD 7
    INLEIDING 8

    Commentaar Wuwen Zi op tekst 1: 10
    1. De zenmeester die blafte 11
    2. Wat is de Weg? 12
    3. Geen onderscheid 13
    4. De Dao 14
    5. Het eerste principe 15
    6. Het begin 16
    7. Het begin is nog niet begonnen 17
    8. Het nog-niet begonnen begin 18
    9. Niet-zijn 19
    10. Hoe kom je zover? 20
    11. Het kennen van de Dao 21
    12. De leer zonder woorden 22
    13. Leer noch geen-leer 23
    14. De ware leer 24
    15. Een speciale overdracht 25
    16. De baard van Bodhidharma 26
    17. Geen verdienste 27
    18. Niet jouw verdienste 28
    19. De Zwijgende Meester 29
    20. Een kop thee 30
    21. Amerikaanse geleerden op zenbezoek 31
    22. Geen intellectueel begrip 32
    23. Voddenpijmonniken 33
    24. Met haar kont op een sutra 34
    25. Stop er mee! 35
    26. Uitwerpselen 36
    27. Moeders goede raad 37
    28. Zazen is de basis 38
    29. De basis van Zen 39
    30. Aanwijzingen voor zazen 40
    31. De hele dag 41
    32. Aandacht 42
    33. Geen enkele gedachte 43
    34. Vanuit je eigen geest 44
    35. Zuiver de geest 45
    36. De geest tot rust brengen 46
    37. Het vasten van de geest 47
    38. Deze geest is Boeddha 48
    39. Noch geest, noch Boeddha 49
    40. Dood de Boeddha! 50
    41. Geen geest, geen Boeddha, geen vorm 51
    42. Zoek de geest niet buiten de geest 52
    43. De weg van geen-geest 53
    44. Geen geest is de weg 54
    45. De eigen geest is geen eigen geest 55
    46. Welke geest? 56
    47. De eigen geest onderzoeken 57
    48. Zitten en vergeten 58
    49. Laat verlangen los 59
    50. Vorm is leegte 60
    51. Een leeg raam 61
    52. Alles is leegte 62
    53. Hechten aan de Leegte 63
    54. Als je de top van de ladder bereikt hebt 64
    55. Joshu’s Zen 65
    56. Gedroogde mest 66
    57. Boogschieten 67
    58. Wat doe je nu! 68
    59. Zazen om een Boeddha te worden? 69
    60. Het kloven van hout 70
    61. De verlichting van de Boeddha 71
    62. De geest gaat ‘als vanzelf’ open 72
    63. Een donderslag 73
    64. De meester knikt 74
    65. Haar hoofd kwijt 75
    66. Geen water, geen maan 76
    67. De maan der waarheid 77
    68. Verlichting, het verwerven van de Dao 78
    69. Zwerven in de Dao 79
    70. Glimlach 80
    71. De Grote Dood 81
    72. het leven behouden 82
    73. Je ego ‘ten grave dragen’ 83
    74. Als je eenmaal sterft….. 84
    75. Leven en dood 85
    76. Het leven lenen 86
    77. De huilende zenmeester 87
    78. De rouw van Zhuang Zi 88
    79. Het sterven van Lao Zi 89
    80. De begrafenis van Lao Zi 90
    81. Net als de lege ruimte 91

    NAWOORD 92
    BRONNEN 93
    Bibliografie 96
    Over de auteur: 98

  • Reviews (9 uit 1 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

    23-01-2021
    Een verrasend boek!
    Boekbespreking. De Zenmeester die blafte ISBN 978-94-6406-225-0 December 2020 Onlangs stuurde Wuwen Zi, alias Ben Zondervan, zijn nieuwe boek: 'De Zenmeester die blafte. 81 teksten over de Leer zonder Woorden onder woorden gebracht door Wuwen Zi.' Het is een kort, uitdagend, radicaal, absurd en toch ook bescheiden boek waarin Ben Zondervan dwarsverbanden aanbrengt tussen Taoisme, Boeddhisme en Ch'an, de Chinese voorloper van Zen. Zijn pleidooi is helder. Taoisme, Boeddhisme en Zen vormen een geheel. Het zijn geen gescheiden werelden, ze komen uit elkaar voort en in essentie gaat het over hetzelfde: De uiterlijke vorm loslaten, mediteren, je verbinden met het niets, dat ook weer loslaten, wu wei. Voor mij was het de afgelopen jaren al een klus om me te verdiepen in het Taoisme. Natuurlijk keek ik ook zijdelings naar Zen of Boeddhisme, maar het ontbrak me aan een goed zicht op de samenhang, laat staan dat ik uitspraken zou durven doen buiten mijn studiegebied, het Taoisme. Beperkt zijn ze, die specialisten, het gaat om het integrale geheel. Ben Zondervan wandelt lichtvoetig en brutaal tussen de werelden van Zen, Boeddhisme en Taoisme door en laat zien dat de verschillen buitenkant zijn. Wuwen Zi, de naam waaronder de oud economieleraar Ben Zondervan schrijft, betekent meester Weetniet. Dat is onzin, hij weet veel. En. zo zal hij er onmiddellijk aan toevoegen, er is meer dat ik niet weet. Eerst dacht ik dat Wuwen Zi in dit boekje vooral reclame maakte voor Zazen, de zitmeditatie. Dat doet hij ook, maar geleidelijk aan kwam tijdens het lezen en herlezen het veel grotere verhaal naar boven van het universele geheel. Zen, Boeddhisme of Taoisme, het is allemaal goed als we de buitenkant maar loslaten. als we alles maar loslaten, zelfs het loslaten. De Zenmeester die blafte bestaat, uit, eerbetoon aan de Tao Te Tjing, 81 soms superkorte teksten en verhalen, 'vingers naar de maan'. Gedichtjes, koans, vragen om flink op te kauwen en pogingen om je op het verkeerde been te zetten. Nog wel te volgen is deze tekst 5: Het eerste principe Een leerling vroeg aan de meester: 'Wat is het eerste principe, de Dao?' De meester antwoordde: 'Zodra ik het benoem is het het tweede principe'. De teksten zijn vooral afkomstig uit de Tao Te Tjing, de Zhuang Zi, de Qing Jing Jing en de Nei Riyong Jing plus een paar toevoegingen van Wuwen Zi zelf en vaak een paar regels commentaar.. Tekst 44 Geen geest is de weg Een leerling vroeg aan Zenmeester Isan: 'Wat is de weg?' Isan: 'Geen geest is de weg.' De leerling: 'Dat begrijp ik niet.' Isan: 'Wie is het die dit niet begrijpt?' De 81 teksten vormen samen een prachtige cyclus, van het speelse 'Woef' van de zenmeester via een pleidooi voor Zazen en het onderzoeken van de geest tot het slot over leven en dood. U kunt het boek bestellen via: boekenbestellen.nl (of uw eigen boekhandel) ( 14,95 plus 1,95 verzendkosten) Ben Zondervan schreef eerder het boek 'Mediteren met Lao zi'. Naar aanleiding daarvan gaf hij een lezing tijdens de Tao dag in oktober 2019, waar ik hem ontmoette. Volgens hem moet de Tao Te Tjing vooral ook gezien worden als een boek over meditatie en hij onderbouwt zijn pleidooi in dit boek zorgvuldig en overtuigend aan de hand van wat minder bekende oude Chinese teksten uit de Qing Jing Jing en de Nei Riyong Jing, Naar aanleiding hiervan ben ik de Tao Te Tjing ook primair als een boek over meditatie gaan zien en veel minder als het eerste managementboek, wat het in zekere zin ook is. Meer info op: daoisme.nl © 2020 Roeland Schweitzer


    Geplaatst door uit Utrecht , leeftijd 60-69
    Waardeert het boek met een 9 uit 10

€ 17,95

niet beschikbaar

niet beschikbaar



3-4 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

2. Wat is de Weg?

Joshu vroeg als leerling in alle ernst aan zijn leraar Nansen: ‘Wat is de Weg, de Dao?’

Nansen antwoordde: ‘De gewone geest is de Dao.’

Joshu: ‘Moet ik me hierop richten of niet?'

Nansen: ‘De Dao, als je probeert je erop te richten, dan keer je je ervan af.’

Joshu vroeg: ‘Als ik niet probeer me erop te richten, hoe kan ik dan weten dat het de Dao is?’

Nansen: ‘De Dao heeft niets te maken met weten of niet-weten in de zin van kennis. Weten is een illusie. Niet-weten is zonder bewustzijn. Als je zonder twijfel de Dao verworven hebt, ervaar je deze als grenzeloos en leeg als het heelal. Hoe kan je er dan over spreken op het niveau van kennis?'

Bij deze woorden ervoer Joshu een diep inzicht in de Dao.


3. Geen onderscheid

Zenmeester Sosan:

‘De Grote Weg, de DaDao,
is niet moeilijk te bereiken,
voor wie geen voorkeuren heeft.

Als liefde en haat afwezig zijn,
wordt alles zuiver en helder.

Maak je ook maar het kleinste onderscheid,
dan wijken hemel en aarde oneindig uiteen.

Wil je de waarheid (van de Dao) zien,
wees dan nergens voor of tegen.’


4. De Dao

De Oude Daomeester Lao Zi
in de Dao Deh Jing:

In de chaos ontstond een ‘vormloze vorm’,
geboren voor hemel en Aarde.

Hoe stil, vormloos, alleen, onveranderlijk.

Het kan beschouwd worden als de moeder van
alle verschijnselen, als het begin, als het eerste principe.

Daar ik de naam ervan niet ken,
verwoord ik het als de Dao.

Als ik het moest benoemen,
zou ik zeggen Da: ‘Groots’.

Groots wil zeggen ‘overvloedig’ (als een bron).
Overvloedig wil zeggen ‘eindeloos’.
Eindeloos wil zeggen ‘terugkerend’
(naar de bron).


5. Het eerste principe

Een leerling vroeg aan de meester:

‘Wat is het eerste principe, de Dao?’

De meester antwoordde:

‘Zodra ik het benoem is het het tweede principe!’
×
SERVICE
Contact
 
Vragen