Wij werken op volle kracht, er is geen vertraging in productie en levering door het Coronavirus. Meer informatie via deze link.

€ 25,00


ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Deventer Industriespoor

Arno Dijkhof • Boek • hardback

  • Samenvatting
    In Deventer begon de spoorweggeschiedenis 150 jaar geleden, toen op 5 augustus 1865 de eerste
    stoomlocomotief nog buiten de vestingwerken de stad bereikte. Het spoor stond in die tijd synoniem
    voor verandering en vooruitgang. Aan het einde van de negentiende eeuw beschikte de stad
    over spoorverbindingen met alle vier windrichtingen van het land. Een belangrijke stap werd gezet
    in 1925, toen industrieterreinen werden ontsloten door het industriespoor. Deze nieuwe vorm van
    transport maakte het mede mogelijk dat de eeuwenoude Hanzestad zich kon ontwikkelen tot een
    industriestad.

    Aan de hand van archiefonderzoek, interviews en anekdotes is de geschiedenis van het gemeentelijk
    industriespoor beschreven en met behulp van foto’s en kaarten in beeld gebracht. Alle gegevens
    werden samengebracht in één samenhangend verhaal over de geschiedenis van het industriespoor.
    Het geeft inzicht in het ontstaan en het effect van deze spoorverbinding op de industriële ontwikkeling,
    de ruimtelijke inrichting van Deventer en de sociale aspecten ervan. Niet eerder verscheen
    er een boek over het Deventer Industriespoor.

    De herkenbaarheid van het spoor was groot, omdat het grotendeels een straatspoor was en niet ver
    van de binnenstad lag. Treinen namen deel aan het wegverkeer en reden soms vlak langs woningen,
    zelfs door tuinen. De laatste treinrit werd op 9 mei 2003 gereden. Velen hebben nog levendige
    herinneringen aan het spoor.

    Auteur Arno Dijkhof studeerde arbeids- en organisatiepsychologie en is werkzaam als adviseur in
    het werkveld personeel & organisatie.

    Het boek is een luxe uitgave met hard kaft en is een uitgave van Stichting Industrieel Erfgoed Deventer (SIED). Er zijn interessante foto’s van bekende spoorfotografen opgenomen van onder meer Roef Ankersmit, Paul Loman en Bernd-Jan Kraan. Ook zijn er verhalen opgenomen van onder andere Wim van den Bos, die meer dan 40 jaar werkzaam was bij de spoorwegen in Deventer.
  • Productinformatie
    Binding : Hardback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 210mm x 300mm
    Aantal pagina's : 220
    Uitgeverij : Stichting Industrieel Erfgoed Deventer
    ISBN : 9789081064408
    Datum publicatie : 01-2020
  • Inhoudsopgave
    Inhoudsopgave

    1. Periode 1839-1915 'Het eerste stukje industriespoor'
    1.1 Ontwikkeling spoorwegen in Nederland 11
    1.2 Ontwikkeling spoorwegen in Deventer 13
    1.3 Ontwikkeling tot industriestad 22
    1.4 Het eerste stukje industriespoor 25
    1.5 Realisatie gezamenlijk station 28

    2. Periode 1915-1925 'Niet zomaar een idee van een wethouder'
    2.1 Plan voor het industriespoor 33
    2.2 Rapport Frijlinck 33
    2.3 Rapport Hanegraaff 38
    2.4 Start haven- en spoorwerken 42
    2.5 Voorstel Van Gendt 45
    2.6 Haven- en spoorwerken in problemen 48
    2.7 Realisatie haven- en spoorwerken 54

    3. Periode 1925-1940 'De coast gaet voor de baet ut'
    3.1 Economische crisis 67
    3.2 Opening van het industriespoor 68
    3.3 De tramlijnen in Deventer 72
    3.4 Het Havenplateau 76
    3.5 Spooraansluiting Gebroeders ten Hove 77
    3.6 Spooraansluiting Noury & Van der Lande 82
    3.7 Spooraansluiting Slachthuis 85
    3.8 Spooraansluiting Deventer Overslagbedrijf 86
    3.9 Spooraansluiting Stokvis & Zonen 89
    3.10 Noury & Van der Lande grootste klant 90

    4. Periode 1940-1960 'Het werden 42 dienstjaren'
    4.1 Tweede Wereldoorlog 95
    4.2 Bezetting en bevrijding 95
    4.3 Wederopbouwplan 102
    4.4 Spooraansluiting Sint Olafstraat 108
    4.5 Spooraansluiting Fittingfabriek 109
    4.6 Spooraansluiting Verenigde Brandstoffenhandel 110
    4.7 Spooraansluiting Kamperstraat 113
    4.8 Situatie bestaande spooraansluitingen 113
    4.9 Onderhoud en vernieuwing 117
    4.10 Hoogtijdagen industriespoor 121

    5. Periode 1960-1972 'Het Deventer Effect'
    5.1 Neergang industrie 125
    5.2 Raccordement Thomassen & Drijver Verblifa 126
    5.3 Raccordement Polychema 131
    5.4 Rampspoed in december 1965 132
    5.5 Opheffing raccordement Noury & Van der Lande 133
    5.6 Sluiting raccordement Gasfabriek 135
    5.7 Sluiting spooraansluiting DOB 137
    5.8 Raccordement De Graaf 141
    5.9 Industriespoor op dood spoor? 143
    5.10 Opheffing spooraansluiting Gebroeders ten Hove 154
    5.11 Raccordement Sallandse Elevator Maatschappij 156
    5.12 Nieuw elan van industriespoor 158

    6. Periode 1972-1992 `Milieubehoud is zelfbehoud'
    6.1 Grenzen aan de groei 161
    6.2 Raccordement VAM 162
    6.3 Opheffing spooraansluiting Handelskade 165
    6.4 Industriespoor raakt uitgerangeerd 171
    6.5 Sluiting raccordement TDV 175
    6.6 VAM alleen verder 178

    7. Periode 1992-2015 '44 Janspassen'
    7.1 Industriespoor als industrieel erfgoed 195
    7.2 Revitalisering Bergweide 196
    7.3 Einde spooraansluiting VAM 203
    7.4 Einde industriespoor 208
    7.5 Belang industriespoor voor Deventer 215
  • Reviews (0 uit 0 reviews)

€ 25,00


niet beschikbaar

niet beschikbaar

1-2 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

niet beschikbaar

×
SERVICE
Contact
 
Vragen