€ 19,95

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Getuige van de scheepsramp met de ORANIA

Paul Hamann • Boek • hardback

  • Samenvatting
    Bernardus Wilhelmus Janse (Amsterdam, 8 augustus 1899) neemt de lezer in dit boek mee op zijn laatste reis voor de Koninklijke Hollandsche Lloyd (KHL) aan boord van het vracht- & passagiersschip de Orania. Tijdens de terugreis van Buenos Aires (Argentinië) slaat op 19 december 1934 het noodlot toe. In het midden van de haven van Leixões (Portugal) wordt het schip door een Portugees vrachtschip midscheeps geramd. Ondanks verwoede pogingen om de Orania nog te redden zinkt het naar de bodem. Deze ramp betekent niet alleen het einde van het vervoer van passagiers naar Zuid-Amerika, maar luidt tevens de ondergang van de ooit zo prestigieuze rederij in. Voor Ben Janse, als tweede kok van de eerste klasse aan boord van het schip en getuige van de ramp, volgt een treinreis van 72 uur naar huis. Onzeker over de toekomst en in gepeins verzonken passeren in gedachten de ramp, zijn laatste reis en zijn verleden de revue.
  • Productinformatie
    Binding : Hardback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 140mm x 210mm
    Aantal pagina's : 198
    Uitgeverij : Uitgeverij Marketo
    ISBN : 9789463455626
    Datum publicatie : 03-2019
  • Inhoudsopgave
    Herinneringen aan mijn grootvader

    Deel I Station São Bento, Porto, 21 december 1934

    Deel II Oostelijke Handelskade, Amsterdam, 31 oktober 1934

    Deel III Puerto Madero, Buenos Aires, 24 november 1934

    Leven na de scheepsramp

    Verantwoording en dankwoord

    Geraadpleegde literatuur & bronvermelding
  • Reviews (8,6 uit 4 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

    13-06-2019
    Prima titel
    Een heel mooie kroniek over het wel en wee van de opa van de schrijver. Heel knap geschreven gezien de overlevering dmv slechts aantekeningen, enige foto’s en documenten. Gezien mijn scheepvaart achtergrond ervoer ik veel herkenning. Veel aspecten van de scheepvaart zijn in de basis vandaag nog steeds zoals in het begin van de 20e eeuw zoals zo kleurrijk beschreven in dit boek. Ook de beschrijving van plaatsen zoals Rio de Janeiro, Buenos Aires of Lissabon deden voor mij vervlogen tijden herleven. Verder was het voor mij als lezer leuk de verschillen maar ook vooral de overeenkomsten te ervaren met het hedendaagse cruisen. Mijn complimenten gaan uit naar de schrijver die er volgens mij in geslaagd is een prachtig familie document te maken.


    Geplaatst door uit Capelle aan den IJssel , leeftijd 60-69
    Waardeert het boek met een 8.5 uit 10


    29-04-2019
    Aanrader!
    Een fijn en boeiend verhaal om te lezen. De auteur heeft zijn grootvader op deze manier een mooie stem gegeven!

       Vlotte schrijfstijl
       Vol met leuke weetjes en feiten

    Geplaatst door , leeftijd 40-49
    Waardeert het boek met een 8.5 uit 10


    25-04-2019
    Ontspannende historische laat zien hoe de wereld groter werd
    De Getuige van Paul Hamann is een ontspannend boek om te lezen. Je wordt snel en gemakkelijk meegenomen in het levensverhaal van Ben Janse, scheepskok op de grote vaart. Voor een gewone Amsterdamse jongen, zit zijn verhaal vol kleine en grote avonturen. Wat het interessant maakt, is een heel praktisch beeld van het leven tussen 1899 en 1934. Als je wat hebt met Amsterdam, lekker eten en de grote vaart, is dit een feest! De Getuige doet je een beetje denken aan “De Amerikaanse prinses” van Annejet van der Zijl. Je beleeft de wereldgeschiedenis in een spannende tijd vanuit één persoon. Net als in de De Amerikaanse Prinses, staan in de Getuige prachtige foto’s die de historische roman verder tot leven brengen. Met veel vaart beschrijft Hamann het leven van een stille en ondoorgrondelijke levensgenieter. Scheepskok Ben, de opa van de schrijver, laat zich pas helemaal kennen aan zijn kleinzoon in de brieven die zijn kleinzoon erft. De schrijver raakt zo gefascineerd door alle documenten dat het hem aanzet tot het schrijven van zijn debuutroman die ik in één ruk las.

       Makkelijk te lezen
       Vrolijk boek

    Geplaatst door uit Asperen , leeftijd 40-49
    Waardeert het boek met een 9 uit 10


    13-04-2019
    Lekker leesbaar en nog informatief ook
    Een fijn boek. Lekker leesbaar en nog informatief ook. Door de consequente ik-vorm van het verhaal vergat ik dat de echte schrijver in het hier en nu leeft en ging ik mee in de beschrijving van het leven van een eenvoudige Amsterdammer in het begin van de 20e eeuw.


    Geplaatst door uit Gelderland , leeftijd 50-59
    Waardeert het boek met een 8.5 uit 10

€ 19,95

niet beschikbaar

niet beschikbaar



3-4 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

Op woensdag 19 december om zeven uur in de ochtend komt de haven van Leixões in zicht. Leixões is de haven van Leca da Palmeira, een bescheiden voorstadje van Porto. De haven zelf is klein, slechts driehonderd meter lang met een nauwe ingang. Vooral bij slecht weer met harde wind en sterke stroming is de haven voor grote zeeschepen zoals de Orania moeilijk te bereiken. Vanwege de sterke getijden in dit deel van de oceaan is dit zelfs bij goed weer een lastig karwei. Het kan hier als in geen andere haven in Europa spoken. Op deze beruchte plek is in december 1914 een door de KHL gecharterd schip, de Bogor met kapitein Luca als gezagvoerder, bij stormachtig weer op de rotsen gelopen. Bijna de volledige bemanning is hierbij omgekomen. Sindsdien is het aan boord nemen van een loods die de situatie goed kent een vereiste. Met de haven in zicht blijven we op zee wat heen en weer varen. Er staat momenteel een storm met zo nu en dan harde windvlagen. Je hoort de wind over de verschillende dekken gieren. Het havenfort 'Leça da Palmeira', gebouwd in 1720 en toen thuisbasis van grote groepen soldaten, is sinds de 20e eeuw in dienst van de kapitein van de haven van Leixões. Hij heeft vanwege de storm in alle vroegte van de ochtend de vlag gehesen om inkomende scheepvaart te informeren dat de haven momenteel gesloten is. Niet ver van ons vandaan koerst het vrachtschip de Loanda eveneens voor de havenmonding. Dit schip, in eigendom van Companhia Colonial de Navegacão, is afkomstig uit Lissabon en neemt in deze haven ook nog vracht in voordat het koers zet richting de havens van Angola en Mozambique. Ook zij gaan de haven aandoen en zijn vermoedelijk net als wij in afwachting van een loods. Met deze storm zou het echt van dwaasheid getuigen om dit zonder hulp te proberen. ×
SERVICE
Contact
 
Vragen