Samenvatting
De geüpdatete versie van het Handboek Online Marketing 6 (HOM6update) biedt praktische tips en tools om een effectieve online marketingstrategie te ontwikkelen en uit te voeren en kent 3500 extra's.
De geüpdatete versie van het Handboek Online Marketing 6 (HOM6update) is een modern en praktisch management- en studieboek. Het biedt de professional een theoretische basis en praktische tips en tools om een effectieve online marketingstrategie te ontwikkelen en uit te voeren. De inmiddels meer dan 3500 bijlagen op de ondersteunende website, maken van het HOM6 een crossmediale beleving met als doel: scoren met een moderne strategische online marketingmix! De zesde druk van deze bestseller is geheel herzien, met onder andere nieuwe cases, onderwerpen, toekomstvisies, extra digitale bijlagen en strategische marketingmodellen, inclusief actuele cijfers in deze update. “Het Handboek Online Marketing neemt mij mee door nieuwe werelden. Het boek laat zien hoe het vakgebied marketing en communicatie nieuwe en succesvolle wegen inslaat.” Drs. Hans Molenaar, directeur Beeckestijn Business School “Strategisch denken in online marketing is een must. Dit boek geeft aan hoe je de volwassenwording van social, content en mobile kunt toepassen voor jouw organisatie. Disruptie kun je daadwerkelijk vormgeven, zoals dit sprankelende overzicht laat zien.” Prof. dr. Henry Robben, hoogleraar marketing Nyenrode Business Universiteit “Eindelijk een digital marketingboek dat ook de disruptie in de retail en het veranderend koopgedrag behandelt!” Prof. dr. Cor Molenaar, auteur van onder andere Kijken, kijken… anders kopen “Het Handboek Online Marketing is het enige marketingboek dat de digitale transformatie en online marketingkansen helder uitlegt.” Igor Beuker, spreker en host op het gebied van digital transformatie
Inhoudsopgave
Inhoudsopgave 1 VAN TRADITIONELE NAAR MODERNE MARKETING 30 1.1 Online marketing: Van fysieke naar virtuele marktplaats 1.2 Het marketingdenken en de waardecreatie 1.2.1 Grondleggers van het marketingdenken 1.3 Van productie-, product- naar marketingdenken 1.4 Van massamarketing naar een een-op-een aanpak 1.4.1 Van massa marketing naar een een-op-een aanpak 1.4.2 Van massamarketing naar direct marketing en klantrelatie 1.4.3 Organisaties die direct marketing als missie toepassen 1.4.4 Customer Relationship Management en Big data 1.4.5 De klantreis of customer journey 1.5 De online besteding in Nederland en België in cijfers 1.5.1 De opkomst van m-commerce 1.5.2 Online verkoop, vergelijking en autoriteit 1.5.3 ShoppingTomorrow, het online koopgedrag en disruptail 1.6 Moderne marketing: “It’s all about You!” 1.7 Maatschappelijke ontwikkelingen van invloed op marketing 1.7.1 Privacy, politiek, wetgeving, cookies en AVG/GDPR 1.7.2 De AVG en online marketing 1.7.3 Cybersociologie en cybersecurity 1.8 Veranderingen in modern consumentengedrag 1.8.1 Consumentengedrag: De invloed van multi- en crosschannel 1.8.2 De impact van dialoogmarketing 1.9 De toekomst van marketing: Big data en de mixed reality 1.9.1 De impact van digitale transitie op de marketing aanpak 1.10 EXPERTCASE Interview met Steven van Belleghem: When does digital become human? 89 HOM opdrachten hoofdstuk 1 2 De connected consument en transitie naar moderne marketing 94 2.1 Traditionele marketinginzichten als fundament 2.1.1 Verschillen tussen traditionele en moderne marketing 2.2 Wereldwijde instanties die inzicht geven in de transitie van traditionele naar moderne marketingvormen 100 2.3 De transitie in marketingdenken 2.3.1 Het Productieconcept 2.3.2 Het Productconcept 2.3.3 Het Verkoopconcept 2.3.4 Het Marketingconcept 2.3.5 Het Online concept 2.3.6 De connected prosumer en het Marktplaatsconcept 2.3.7 De Generatie Connected en het Marktplaatsconcept 2.3.8 Gen C, social proof, screenagers en The Age of the Customer 2.3.9 Factoren die nieuwe marketingconcepten beïnvloeden 2.4 De traditionele marketingmix 2.4.1 De P van Product 2.4.2 De P van Prijs 2.4.3 De P van Promotie 2.4.4 De P van Plaats 2.5 De extra P’s van de retail marketingmix 2.6 De marketing P’s van de organisatie in transitie 2.6.1 Drie duurzame marketing P’s 2.6.2 Het model van de 10 P’s voor het internet 2.7 De stappen van een strategisch (online)marketingplan 2.7.1 De strategieën van Porter en de Ansoff matrix 2.7.2 De groeistrategie en de Ansoff matrix 2.7.3 De SWOT-analyse en het vervolg 2.7.4 Het SMART-principe 2.7.5 De confrontatiematrix activeert de SWOT-analyse 2.7.6 De doelstelling en marketingstrategie 2.7.7 De beperkingen van traditionele marketing 2.7.8 De kansen van moderne en online marketing 2.7.9 De transitie: Het Business Model Canvas 2.7.10 Het invullen van het Business Model Canvas 2.8 De transitie naar nieuwe vormen van marketing 152 2.8.1 De kernwaarden van de moderne marketing 2.8.2 Eisen aan de moderne marketeer 2.9 EXPERTCASE met Drs. Hans Molenaar over de inrichting van het digital b2c en b2b marketingplan HOM opdrachten hoofdstuk 2 3 Het stappenplan van een online marketingstrategie en de 4 C’s 160 3.1 Het growth hacken van de oude economie 3.1.1 Randvoorwaarden: Digitale langetermijnstrategie is not done 3.1.2 Kenmerken van marketingmanagement en het hoger doel 3.1.3 Quotes over de praktijk van de marketingstrategie 3.1.4 De moderne marketingstrategie draait om betrokkenheid 3.2 Randvoorwaarden: Eigenschappen succesvolle online marketing 3.3 Randvoorwaarden: De plaats van online marketing 3.3.1. Nog meer randvoorwaarden aan de implementatie van een succesvolle online marketingstrategie 3.4 Randvoorwaarden: De I-dentiteit, Focus en Visie om tot een online marketingstrategie te komen 3.4.1 De I-dentiteit binnen online marketingstrategie 3.4.2 De Focus binnen de online marketingstrategie 3.4.3 De Visie binnen de online marketingstrategie 3.4.4 Overige succesfactoren binnen de online marketingstrategie 3.4.5 Sluit een iPACT voor online succes 3.5 De eerste 13 stappen van een Strategisch Online MarketingPlan (STOMP) 3.6 Stap 14: De implementatie en de strategie omzetten naar tactiek met REAN 3.7 Stap 15: Implementatie en invulling van de online marketingmix met het 4C-model. 3.7.1 Het 4C-model 3.7.2 De C van Cost 3.7.3 De C van Convenience 3.7.4 De C van Consumer value 3.7.5 De C van Communication 3.8 Stap 16: Implementatie met de Internet Scorecard om de internetstrategie actiegericht te maken 3.8.1 De Scorecard voor omzetting van de internetstrategie 3.9 EXPERTCASE met Rik Vera: “In een 5.0 wereld staat elke klant centraal: Connect to many, engage individuals!” HOM opdrachten hoofdstuk 3 4 De evolutie van het web en de impact op de online mix 216 4.1 Het WWW en het W3C 4.1.1 Uitvinder Tim Berners-Lee 4.1.2. Nog meer richtlijnen 4.1.3 Validatie van programeercode voor een betere vindbaarheid 4.2 Web 1.0: Internet als online presentatie 4.3 De gouden internetjaren 1995-2000 4.4 ‘After the boom’ 2000-2004 4.4.1 Web 2.0: De opkomst van het bloggen en online bankieren 4.4.2 Na 2004: Web 2.0 4.4.3 Kenmerken van Web 2.0 4.4.4 Van Web 2.0 naar 3.0 4.4.5 Social networking en communities tijdens Web 2.0 en Web 3.0 4.4.6 De opkomst van nog meer sociale media en burgpers 4.4.7 Kenmerken en de invloed van sociale media 4.5 De opkomst van crowdfunding, crowdsourcing en collective intelligence 240 4.5.1 Crowdfunding 4.5.2 User-generated content 4.5.3 Collaboration en sharing 4.6 Visuele en technische kenmerken Web 3.0 4.7 Web 3.0? De toekomst met het Web 4.0! 4.7.1 Web 4.0: Het relevant worden van Internet of Things 4.7.2 Web 4.0: Het relevant worden van Internet of Things 4.8 Web 5.0: Van machine learning tot kunstmatige intelligentie 4.9 EXPERTCASE met marketingstrateeg, spreker, host en ondernemer Igor Beuker HOM opdrachten hoofdstuk 4 5 Doelstellingen, conversie, 5R en de online marketingmix 260 5.1 Van 4 C’s naar 10 C’s 5.2 Van doelen naar meetbare doelstellingen 5.2.1 Met SMART van een doel een doelstelling maken 5.2.2 De afgeleide doelstellingen 5.2.3 De gekwantificeerde online doelstellingen 5.2.4 Overzicht van online mediabestedingen 5.3 Een introductie van de online marketing middelen 5.3.1 De website zelf en het ICT-model in de online marketingmix 5.3.2 Virale marketing in de online marketingmix 5.3.3 Contentmarketing en engagement in de online marketingmix 5.3.4 E-mailmarketing in de online marketingmix 5.3.5 Zoekmachinemarketing in de online marketingmix 5.3.6 Microsites in de online marketingmix 5.3.7 Sociale media, influencers en blogging 5.3.8 Digital advertising in de online marketingmix 5.3.9 Affiliates in de online marketingmix 5.3.10 Mobile marketing, mixed reality en IoT 5.4 Introductie van conversiedoel, KPI en conversiepaden 5.4.1 Online conversie, funnel en het activeringsproces 5.4.2 Het conversieproces en AIDA 5.4.3 Van customer journey naar discover-engage 5.4.4 Conversiedoelen en het conversieproces 5.4.5 Het klantproces, de moderne klantreis en het WOW-effect 5.5 Het 5R-model van succes 5.6 EXPERTCASE met auteur, spreker en futurist Wijnand Jongen, CEO en oprichter van Thuiswinkel.org HOM opdrachten hoofdstuk 5 6 ICT-model, weboptimalisatie, lead nurturing en inbound 310 6.1 Het ICT-model en de componenten 6.1.1 De I van Informatie uit het ICT-model 6.1.2 De C van Communicatie uit het ICT-model 6.1.3 De T van Transactie uit het ICT-model 6.1.4 De verhoudingen van het model 6.2 De usability van het web 6.2.1 Wat is usability voor het web? 6.2.2 De componenten van usability 6.2.3 De hoofdaspecten van usability voor het web 6.2.4 Usability en weboptimalisatie: Do’s en don’ts 6.3 Accessibility en ontwerpen voor personas 6.3.1 Het Nederlandse Waarmerk Drempelvrij.nl 6.3.2 Keirsey zijn iNtuïtieve toegang voor elk type 6.3.3 Het Sex and the City model van types 6.4 Interaction design is waar digitaal menselijk wordt 6.4.1 Van interaction design naar online persuasion 6.4.2 Van interaction design naar lead generatie via de call-to-actions 6.5 Weboptimalisatie, customer journey en lead nurturing 6.5.1 Lead nurturing en klantprofielen 6.5.2 De customer journey, funnel en inbound marketing 6.5.3 Een lead nurturing campagne opstellen 6.5.4 Lead nurturing in de praktijk 6.6 Het 5R-model, ICT-model en de eigen website 6.7 EXPERTCASE met Prof. dr. Cor Molenaar over disruptretail en het overleven in het digitale tijdperk HOM opdrachten hoofdstuk 6 7 Virale marketing en online engagement 346 7.1 Virale marketing: Buzzen, hypen en fluisteren 7.1.1 Virale marketing creëert verdiende aandacht in de online mix 7.1.2 Redenen om virale marketing in te zetten 7.2 Virale marketing en emotionele engagement 7.2.1 Het versterken van de online engagement 7.2.2 Social influencers en brand ambassadors 7.2.3 De connected customer: Engage or die! 7.3 Het E-model: Voorwaarden virale marketingcampagne 7.3.1 De 8 E’s van het E-model 7.4 De vormen van virale marketing 7.4.1 Doelstellingen en de flow van virale marketing 7.4.2 Het virale concept tactisch inzetten 7.5 De tien do’s van virale marketingcampagnes 7.5.1 De tien don’ts van virale marketingcampagnes 7.6 Plan van aanpak 7.6.1 Het seeden – of zaaien – van een viral 7.7 Het 5R-model en virale marketing 7.8 EXPERTCASE met Mischa Coster MA MSc, mediapsycholoog voor Grey Matters HOM opdrachten hoofdstuk 7 8 Contentmarketing, storytelling en engaging content 376 8.1 Het nut van contentmarketing in de mix 8.1.1 De soorten content: Curated, branded en user-generated 8.2 De randvoorwaarden: De social business die inspireert 8.2.1 Social brands, likeability en engaging content 8.3 Het doel en het stappenplan van de contentstrategie 8.3.1 De hoofddoelen van contentmarketing 8.3.2 De randvoorwaarden aan de content- en channelmix 8.4 Het 6C-model om de strategie en mix uit te werken 8.4.1 Uitleg van het 6C-model 8.5 Boeien en binden met storytelling 8.5.1 Tone-of-voice van de content 8.5.2 Veelgebruikte contentformats 8.5.3. De creatie van content engagement 8.5.4 Snackcontent wordt snel begrepen 8.5.5 Onderzoek en statistieken 8.5.6 Recensies 8.5.7 How-to’s (met tips) 8.5.8 Overzichten of (top)lijsten 8.5.9 Een soundbite 8.5.10 Interviews en vlogs met experts of BN’ers 8.5.11 De meme of de inhaker 8.5.12 Case(studie)s 8.5.13 Infographics 8.6 Het 5R-model en de contentstrategie 8.7 EXPERTCASE met René Boonstra over transmediale storytelling plus case Inholland 8.7.1 Case: Creative Business we are, Hogeschool Inholland HOM opdrachten hoofdstuk 8 9 E-mailmarketing 420 9.1.1 Redenen om e-mailmarketing in te zetten 9.1.2 E-mailmarketing in de online marketingmix 9.2 Het meten van het resultaat van e-mailmarketing 9.2.1 Alle mailrates op een rij 9.2.2 Nog meer opvallende feiten en het consumentengedrag 9.3 Big data en de onderdelen van e-mailmarketing 9.3.1 Doelen van e-mailmarketing 9.3.2 Het kwantificeren van doelstellingen 9.4 De vormen van e-mailmarketing 9.4.1 De buzz als vorm van e-mailmarketing 9.4.2 De retentie als vorm van e-mailmarketing 9.4.3 De nieuwsbrief als vorm van e-mailmarketing 9.4.4 De acquisitiemailing 9.4.5 De virale mail 9.4.6 De vragenlijst 9.5 De tien succesfactoren van e-mailmarketing 9.6 Het 5R-model en de e-mailmarketing 9.7 E-mail en multichannel: Maandelijks 600 aanmeldingen voor Atkins Low Carb Dieet HOM opdrachten hoofdstuk 9 10 Zoekmachinemarketing: SEO, SEA en SEP 452 10.1 De essentie van Search Engine Marketing (SEM) 10.2 Search Engine Optimalisation (SEO) en indexering 10.2.1 Een straf voor teveel SEO 10.2.2 De marktaandelen van de zoekmachines 10.2.3 Hoofdregels voor Search Engine Optimalisation (SEO) 10.2.4 Search Engine Optimalisation en consumentengedrag 10.2.5 MOZ en de autoriteit 10.2.6 Het belang van social search 10.3 Gratis SEO-advies door Google 10.3.1 Meer zoekanalyses en hulpprogramma’s 10.4 De do’s van SEO 10.4.1 De structuur voor een snelle indexering 10.4.2 De don’ts van SEO 10.5 Search Engine Advertising (SEA) 10.5.1 De kwaliteitsscore van SEA 10.5.2 Redenen om Search Engine Advertising in te zetten 10.5.3 Do’s voor SEA 10.5.4 Don’ts voor de optimalisatie van Search Engine Advertising 10.6 Varianten van Search Engine Positioning (SEP) 10.7 Het 5R-model en de zoekmachinemarketing 10.8 EXPERTCASE met Hunkemöller & SEO-specialist Eduard Blacquière HOM opdrachten hoofdstuk 10 11 Microsites, landingspagina en short funneling 478 11.1 Infobesity en de noodzaak van een microsite 11.2 De definitie en het doel van een microsite 11.3 Short funneling en de vormen van een microsite 11.3.1 De landingspagina als microsite 11.3.2 De taalversie als microsite 11.3.3 De focussite en sociale media 11.3.4 Vormen van microsites: de virale site 11.4 Microsites: het kwaliteitsnetwerk voor SEO 11.5 Het 5R-model en de microsite 11.6 EXPERTCASE bureau AtMost en de microsite Nesselande Bereikbaar HOM opdrachten hoofdstuk 11 12 Sociale media marketing en social selling 492 12.1 Negatieve bijeffecten van sociale media 12.1.1 De impact van sociale media 12.1.2 Sociale media in Nederland en België 12.1.3 De impact van social media influencers 12.2 Het S.O.C.I.A.L. model en social business 12.2.1 De sociale media strategie en kenmerken 12.3 Doelgerichte sociale media marketing 12.3.1 Doelstellingen 12.3.2 Het gedrag van de doelgroep: Joiners en Creators 503 12.3.3 Middelen in een social media mix: 12.3.4 Middel in de social media mix: Bloggen 12.3.5 Middel in de social media mix: Microblog en social messaging 12.3.6 Middel in de social media mix: De wiki 12.3.7 Middel in de social media mix: Social news 12.3.8 Middel in de sociale media mix: Webcast, livestreams en RSS 12.3.9 Middel in de social media mix: Crowdsourcing en collaboratie 12.3.10 Middel in de social media mix: Beleving met storytelling 12.4 Het monitoren van social media 12.4.1 Social media monitoring tools 12.5 Het P.O.S.T. -model voor de sociale media strategie 12.5.1 De P van People 12.5.2 De O van Objectives 12.5.3 De S van Strategy 12.5.4 De T van Technology 12.6 Van strategie naar campagne met het B-model 12.7 Trends en innovatie met social media 12.8 5R en sociale media marketing 12.9 EXPERTCASE met Marcel Molenaar, LinkedIn Benelux 13 Digital advertising, affiliates en performance based 526 13.1 Ontwikkelingen en cijfers 13.1.1 Trends in digital advertising 13.2.1 Afrekenmodellen 13.3 Banners en overlays 13.3.1 Betaalde (tekst)links 13.4 De affiliates en performance based advertising 13.5 5R-model toegepast op digital advertising en affiliates HOM opdrachten hoofdstuk 13 543 14 Mobile & voice marketing, plus de mixed reality 544 14.1 Connected, slimme IoT en mobility 14.1.1 Nog meer connected ontwikkelingen 14.1.2 De opkomst van voice marketing 14.1.2 Technologie: De opkomst van de apps in de app economy 14.1.3 Van de technologie naar de mobile marketingmarktcijfers 14.2 Mobility en meer consumentengedrag 14.2.1 De customer journey: Het begrijpen van mobility 14.3 Mobile marketing in de mix 14.3.1 Mobile advertising en de middelen in de mix 14.4 De zeven stappen van een strategie 14.4.1 Het 5C-model van mobile marketing 14.4.2 Van strategie, via 5 C’s, naar de doelen en de tactiek 14.4.3 Van doel naar tactiek: Brand awareness 14.4.4 Van doel naar tactiek: M-commerce 14.4.5 Van doel naar tactiek: Just-in-time-service 14.4.5 Van doel naar tactiek: Mobile advertising 14.4.6 Van doel naar tactiek: Crossmultichannel (en social tv) 14.4.7 Van doel naar tactiek: Just-in-case 14.4.8 Van doel naar tactiek: SoLoMo-tactiek, social location based mobile (shareable) exposure 14.4.9 Van doel naar tactiek: Mobile advertising 14.5 Het 5R-model en mobile marketing 14.6 EXPERTCASE Highstreet, winkelen vanuit de luie stoel HOM opdrachten hoofdstuk 14 15 Online video en vloggen 574 15.1 Online gedrag, online video en cijfers 15.2 De opkomst van online video marketing 15.2.1. De voor- en nadelen van online video marketing 15.2.2 De middelen van online video marketing 15.2.3 Marketingmogelijkheden online video 15.2.4 Hoofdregels online video marketing 15.3 Doelen en vormen van online video advertising 15.3.1 Acht tips om online video te laten converteren 15.4 Het 5R-model van online video advertising 15.5 EXPERTCASE met #3FM DJ, ondernemer, influencer en vlogger Michiel Veenstra HOM opdrachten hoofdstuk 15 16 Het Strategisch Online Marketingplan 592 16.1.1 Stap 1: Een nulpunt en koppeling aan bestaande strategie 16.2 Stap 2: Maak een SWOT-analyse of confrontatiematrix 16.3 Stap 3: Bepaal de visie en focus 16.3.1 De online strategie 16.4 Stap 4: De doelstellingen en het 4C-model 16.4.1 Het 4C-model als brug naar de mix van middelen 16.4.2 Het ICT-model ter ondersteuning 16.5 Stap 5: De mix van middelen en het 5R-model 16.5.1 Stap 5.1: Het 5R-model gebruiken als toetsing 16.6 Stap 6: OPAFIT en het plan van aanpak 16.7 Stap 7: Feedback en analyse Uitgebreide begrippenlijst #HOM6