Wij werken op volle kracht, er is geen vertraging in productie en levering door het Coronavirus. Meer informatie via deze link.

€ 25,00

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Internationaal vaarbewijs

Dex Holand • Boek • paperback

  • Samenvatting
    HET INTERNATIONAAL VAARBEWIJS
    De kans bestaat dat in 2020 de kleine vaarbewijzen gelijk getrokken gaan worden met de eisen die men in de omringende landen stelt. Dit betekent dat er zeker iets gaat veranderen voor degene die in 2020 examen voor het kleine vaarbewijs gaan afleggen. De benodigde patenten zullen ook hier afhankelijk zijn van de lengte van het schip waar men mee vaart. Grote kans dat men dezelfde normen gaat hanteren die nu gelden voor het ICC (International Certificate of Competence), doch niets is nu in 2019 nog zeker.
    1. Het internationaal vaarbewijs wordt geldig wanneer u in het buitenland gaat varen. Soms geldt dit ook voor schepen waarvoor hier in Nederland geen vaarbewijs vereist is. Vaart u in het buitenland zorg dan ook dat u een eigendomsbewijs aan boord heeft.
    2. Sinds 2010 heeft u automatisch recht op het internationale vaarbewijs, wanneer u in het bezit bent van het kleine vaarbewijs.
    3. Heeft u een vaarbewijs dat is afgegeven voor 2020, dan kunt u bij de stichting VAMEX vragen dit om te zetten naar een nieuw vaarbewijs van het ICC. In 2020 zal dit naar alle waarschijnlijkheid aangevraagd dienen te worden bij het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheids- bewijzen)
    Pagina 3
    HET INTERNATIONAAL CERTIFICAAT PLEZIERVAARTUIGEN
    In het buitenland moet u aan kunnen tonen de eigenaar van het schip te zijn en daarvoor heeft een ICP nodig. Hierin staat de beschrijving van het schip samen met de aanwezige apparatuur vermeld. In combinatie met de gegevens van de eigenaar vormen zij dan een geheel. Het soortgelijk document is op dit moment nog bij de watersportbonden aan te vragen.
    Een andere gewaarborgde registratie is om uw schip in het binnenschepenregister in te schrijven voor de Europese binnenwateren of het Zeeschepenregister voor zeegaande jachten over de hele wereld. Men ontvangt in het laatste geval de z.g. zeebrief.
    Deze documenten zijn internationaal erkend en kunnen u een hele hoop problemen met de douane in het buitenland besparen. U zult het scheepseigendom eerst bij het kadaster moeten registreren. Pas daarna kan de inschrijving in het binnenschepenregister, hetzij de zeebrief gerealiseerd worden. Dit brengt wel kosten met zich mee, maar die staan niet in verhouding tot de kosten die u zich moet getroosten om de problemen op te lossen die u door een ijverige douanier kunt krijgen. Alle benodigde formulieren hiertoe, kunt u via het internet downloaden.
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 148mm x 210mm
    Aantal pagina's : 166
    Uitgeverij : Pumbo
    ISBN : 9789463455589
    Datum publicatie : 02-2019
  • Inhoudsopgave
    INHOUD
    1. Algemeen
    2. Manoeuvreren met vaartuigen
    3. Betonning op de vaarwegen
    4. De voorrangsregels
    5. Meteorologie
    blz 5 blz 19 blz 48 blz 67 blz 75
    blz 90 blz 137
    DEEL 2
    1. Lichtvoering van schepen
    2. Geluidseinen op het water
    DEEL 3
    APPENDIX
    TEKENS EN LICHTEN AAN KUNSTWERKEN
    1. Verbodstekens
    2. gebodstekens
    3. Beperkingstekens
    4. Aanbevelingstekens
    5. aanwijzingstekens
    6. Aanbevelingen
    7. Tekens aan kunstwerken
    8. Aanwijzingen
  • Reviews (0 uit 0 reviews)

€ 25,00

niet beschikbaar

niet beschikbaar

3-5 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

Man overboord
Voor veel watersporters zorgt deze gebeurtenis voor een grote schrik en is daarom in veel gevallen geen ongevaarlijke situatie. Belangrijk is dat men op het moment zelf, adequaat reageert. In alle gevallen is voorkomen wel veel beter dan genezen, doch mocht het toch zover komen, dan geldt voor elk schip dezelfde procedure, nl. de punten 1, 2 en 3.
1. Werp de drenkeling direct een boei toe en bevindt men zich op woelig en open water werp dan de joon erbij.
2. Waarschuw een medepassagier dat deze de drenkeling
in het oog houdt en zich niet bemoeit met de
manoeuvres.
3. Stel dat de drenkeling niet kan zwemmen en geen
Pagina 14
zwemvest aan heeft, laat iemand die kan zwemmen dan terstond het water inspringen om de drenkeling bij te staan. Hierna is al veel gewonnen en kan men met de manoeuvres beginnen om de drenkeling op te pikken. Deze manoeuvre verloopt bij een zeilschip anders dan bij een motorschip.
Nadat aan de punten 1, 2 en 3 zijn voldaan, gaat men als volgt tewerk:
Motorschip:Verken de situatie (veel verkeer, ruw water, enz.). Laat de drenkeling weten dat u hem of haar ziet en maak het overige verkeer attent op de drenkeling in het water. Nader de drenkeling met de voorzijde van het schip. Ga niet achteruit met een draaiende schroef op hem of haar af en neem de drenkeling aan boord met een stilstaande schroef.
Zeilschip: Zie eveneens de punten 1, 2 en 3. Het verschil zit hem hier in het naderen van de drenkeling. Ook al heeft men de beschikking over een motor, de zeilen verhinderen dat u de drenkeling op dezelfde wijze nadert als een motorschip.
Met het zeilschip maakt u een draai en vaart net zo lang door tot u de drenkeling hoog aan de wind naderen kan (zeilers kennen deze term). Men houdt de drenkeling aan de loefzijde. Zodra deze langszij komt viert u alle schoten, waardoor het schip stilvalt. Bevestig de drenkeling aan de boot en strijk de zeilen. Pas daarna kunt u hem/haar aan boord nemen. Een methode is om de drenkeling in de gestreken fok te leggen en met de lier de schoot flink aan te halen. Door daarna de fok enigszins te hijsen, komt de drenkeling op een zachte wijze weer aan boord. De figuur toont een beeld van de wijze waarop het zeilschip de drenkeling nadert.
Pagina 15

Het behandelen van een onderkoelde drenkeling
Een onderkoelde drenkeling wordt voorzichtig van de natte kleding ontdaan en droog gedept (niet droogwrijven).
Daarna dekt u hem of haar af met een thermische deken uit uw EHBO-kistje en anders een gewone deken. Daarna laat u de drenkeling met rust totdat deze gaat rillen. Pas dan en niet eerder kunt u hem of haar warm wrijven. Zou u dit meteen doen, dan stuwt het onderkoelde bloed naar de hersenen, waardoor de drenkeling ernstige schadelijke gevolgen kan ondervinden.
Hulpverlening aan schepen aan de grond
Overweeg of u wel in staat bent om hulp te bieden en zo ja Pagina 16

zorg dan vooral dat u zelf niet aan de grond komt te zitten. Besluit u om hulp te bieden, nader het gestrande vaartuig dan behoedzaam. Mocht u de grond raken, probeer dan in ieder geval met weinig motorvermogen weer los te komen door zachtjes achteruit te varen met ieder die aan boord is op uw achterschip (het voorschip komt dan weer omhoog). Zet u de motor vooral niet hard in de achteruit, omdat het zand dan juist onder uw schip gepompt wordt.
In dat geval bent u eigenlijk niet meer in staat om hulp te bieden. Loopt u niet aan de grond, probeer dan een lijn over te brengen. Daarna is het zaak om het gestrande schip los te trekken. De grootste trekkracht ontwikkelt u door vooruit het schip vlot te trekken. Doe dit wel met een spruit omdat anders uw schip tijdens het trekken onbestuurbaar wordt.
Mochten alle pogingen ten spijt geen succes opleveren, dan zit er voor het vastgelopen schip niets anders op dan professionele hulp in te roepen. Betreft het uzelf, let in zo'n geval wel op dat wanneer de berger arriveert u vooraf de prijs voor het lostrekken afspreekt en vastlegt. De hoogte van de bergings- prijs is in hoge mate afhankelijk van het risico dat de berger zelf loopt en dat is meestal gering. ×
SERVICE
Contact
 
Vragen