€ 75,00


ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Liefde voor letters en lezen

Iris Meijsing • Boek • hardback

  • Samenvatting
    In Liefde voor letters en lezen staat de doelgerichte stimulering van geletterdheid bij kinderen tussen 0 en 7 jaar centraal. Het beoogt als inspiratiebron een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van geletterdheid en daarmee de kans op laaggeletterdheid wezenlijk te verkleinen. Liefde voor letters en lezen is een must voor iedereen die betrokken is bij de ontwikkeling van kinderen tussen 0 en 7 jaar.

    In 'Liefde voor letters en lezen' staat de doelgerichte stimulering van geletterdheid bij kinderen tussen 0 en 7 jaar centraal. Het beoogt als inspiratiebron een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van geletterdheid en daarmee de kans op laaggeletterdheid wezenlijk te verkleinen. Momenteel telt Nederland 2,5 miljoen laaggeletterden en 1 miljoen digibeten. Zij functioneren niet goed binnen onze huidige samenleving. Nog steeds loopt ten minste een op de tien kinderen en jongeren het risico als laaggeletterde de maatschappij te betreden. Stimuleer je geletterdheid echter vanaf de babytijd als 21e-eeuwse vaardigheid, dan geef je het kind alle mogelijke kansen op het pad naar maatschappelijk functionele geletterdheid. Dit handboek en de bijbehorende website bieden daar talloze doelgerichte activiteiten voor, ook binnen onderzoekend en ontwerpend leren. Met de aanschaf van het boek koopt u ook toegang tot het extra materiaal (meer dan 280 pagina's) op de website, waaronder heel veel extra boeken- en sitetips en werkbladen. 'Liefde voor letters en lezen' is een absolute aanrader voor iedereen die betrokken is bij de ontwikkeling van kinderen tussen 0 en 7 jaar.
  • Productinformatie
    Binding : Hardback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 218mm x 287mm
    Aantal pagina's : 372
    Uitgeverij : SWP, Uitgeverij B.V.
    ISBN : 9789088500008
    Datum publicatie : 01-2019
  • Inhoudsopgave
    Leeswijzer 9 Hoofdstuk 1. Inleiding 15 1.1 Voorbereiden op het functioneren in de 21e-eeuwse maatschappij 15 1.2 Laaggeletterdheid 17 1.3 Ontwikkeling geletterdheid 20 1.4 Algemene aanwijzingen stimulering geletterdheid 21 1.5 Samenhang mondelinge taalvaardigheid en geletterdheid 25 Hoofdstuk 2. Doelgericht stimuleren van de 21e-eeuwse geletterdheid 31 2.1 Domeinen 21e-eeuwse geletterdheid 31 2.2 De ontwikkeling en stimulering van de 21e-eeuwse geletterdheid 33 2.3 Werken aan geletterdheid binnen onderzoekend en ontwerpend leren 38 2.4 Het belang van woordenschat voor de ontwikkeling van geletterdheid 41 2.5 Problemen signaleren en voorkomen 42 Hoofdstuk 3. Leesplezier, boekoriëntatie en verhaalbegrip 53 3.1 Doelen ‘Leesplezier, boekoriëntatie en verhaalbegrip’ 53 3.2 Ontwikkelingsfasen: van voorlezen naar zelf lezen 54 3.3 Voorlezen als vast ritueel 55 3.4 Wat lees je voor? 62 3.5 Hoe lees je voor? 65 3.6 Andere routines dan voorlezen 72 3.7 Voorleesactiviteiten in de voorschoolse periode 78 3.8 Voorleesactiviteiten op de basisschool 84 Hoofdstuk 4. Functies van schrift 111 4.1 Doelen ‘Functies van schrift’ 111 4.2 Van kennismaking naar functioneel lezen en schrijven 113 4.3 Functionele activiteiten thuis en in de kinderopvang 120 4.4 Functies van schrift op de basisschool 128 Hoofdstuk 5. Taalbewustzijn en alfabetisch principe 151 5.1 Doelen ‘Taalbewustzijn en alfabetisch principe’ 152 5.2 Afbakening van dit domein voor geletterdheid 153 5.3 Stimulering taal-, klank- en letterbewustzijn bij peuters 159 5.4 Stimulering taalbewustzijn en alfabetisch principe in groep 1, 2 en 3 165 5.5 Lezen en schrijven in groep 3 196 Hoofdstuk 6. Digitale geletterdheid 213 6.1 Doelen ‘Digitale geletterdheid’ 213 6.2 Het opgroeiende kind in een digitale omgeving 218 6.3 Doelgericht werken aan de digitale vaardigheden 222 6.4 Digitale apparatuur en educatief materiaal 228 6.5 Stimulering digitale geletterdheid in de voorschoolse periode 234 6.6 Stimulering digitale geletterdheid in de onderbouw basisschool 238 Hoofdstuk 7. Geletterdheid in hoeken 253 7.1 Doelen in hoeken per domein 253 7.2 Mogelijkheden voor geletterdheid in de hoeken 255 7.3 Geletterdheid in speelzones: voorschoolse educatie 258 7.4 Geletterdheid in de hoeken: onderbouw basisschool 264 7.5 De (voor)lees-/boekenhoek 267 7.6 De schrijfhoek 275 7.7 De letter-/cijferhoek 281 7.8 De luister-/muziekhoek 287 7.9 De huishoek 292 7.10 De bouwhoek 295 7.11 De ontdekhoek en de zand- en/of watertafel 296 7.12 Samenhang hoeken geletterdheid 299 Hoofdstuk 8. Stimulering geletterdheid het hele jaar door 309 8.1 De eerste weken van het schooljaar 311 8.2 Introductie routines ‘Geletterdheid’ 312 8.3 Feesten door het jaar heen 319 8.4 De seizoenen 323 8.5 Feesten op vaste dagen in het jaar 340 8.6 Feesten op wisselende dagen in het jaar 357 Bijlage: Wat staat er op de website? 369 Dankwoord 371
  • Reviews (0 uit 0 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

€ 75,00

niet beschikbaar

niet beschikbaar



Zondag voor 21.00 uur besteld, dinsdag in huis!
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

niet beschikbaar

×
SERVICE
Contact
 
Vragen