€ 35,00

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Mensen Maken Scholen

De lerarenopleiding als ontwerpomgeving

Erik Vos • Boek • paperback

  • Samenvatting
    “Het boek is niet alleen het narratief van een benadering van de lerarenopleiding als een ontwerpomgeving. Het is ook het verhaal van ‘woordloos weten’, van ‘Mooi! onderwijs’, van praktijken en praktijkgerichte kennis versus theoretische of technische kennis. Het is het verhaal van verborgen vakmanschap van inspirerende leraren, zichtbaar gemaakt in onderwijsverhalen. In dit boek worden denken en doen van leraren serieus genomen. Maar bovenal is dit een boek van inspiratie, bezieling, creativiteit. Hoe mooi! is dat. Dit inspirerende en leerzame boek, - dat uitdaagt tot doen!-, gunnen we aan alle lerarenopleiders.” Uit het voorwoord van Barbara de Kort en Eric westhoek.
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 170mm x 240mm
    Aantal pagina's : 343
    Uitgeverij : Erik Vos
    ISBN : 9789465114491
    Datum publicatie : 01-2025
  • Inhoudsopgave
    nleiding en vraagstelling /11

    Deel 1 - De opening /18
    Hoofdstuk 1 - Ongesorteerd openingsrepertoire /19
    1.1 ‘Old school’ openingen /20
    1.2 Saaiheid doorbreken /23
    1.3 De James Bond opening /24
    1.4 Tien openingen bij één les /25
    1.5 De drooglegging van de Beemster /28
    1.6 Instapprobleem /28
    1.7 Mat in enkele zetten /30
    1.8 Onbegonnen begin /31
    1.9 Of en hoe het internet het verzamelen verpest /32
    1.10 Verzamelen of verzamelingen /34

    Hoofdstuk 2 - Openen met een aantrekkelijk perspectie /35
    2.1 Zieke kleuter wil per se naar school /36
    2.2 Echtheid en perspectief /41
    2.3 Echtheid in de ontwerpomgeving van een lerarenopleiding /43

    Deel II - Praktijkkennis /46
    Hoofdstuk 3 - Praktijkkennis en woordloos weten /48
    3.1. Woordloos weten /48
    3.2. Praktijkkennis als groeiende ketens van verhalen /53
    3.3. Het geconstrueerde portret /56

    Hoofdstuk 4 - Praktijkkennis versus technisch rationele kennis /59
    4.1 Het contrast: alle woorden weten /59
    4.2. Exempels van technisch rationele kennis /60
    4.2.1. Diffusie van zekerheid /63
    4.2.2. Herhaald gebruik en betekenisinflatie /66
    4.2.3. Twee verschillend geaarde kennissystemen als kanten van één medaille /71
    4.2.4. Technisch-rationeel denken versus intuïtie en gevoel /78
    4.2.5. Persoonlijke kennis hoeft niet eenduidig te zijn om goed te functioneren, theorieën wel /80

    Hoofdstuk 5 - Praktijkkennis en vooroordelen /85
    5.1. Tegen het vooroordeel /86
    5.2. Voor het vooroordeel /90
    5.3. Heen en weer springen tussen het algemene en het situationele /91
    5.4 Beschouwelijke voortreffelijkheid /94
    5.5 Deze leraren hebben hun handen vol aan niets doen /97
    5.6. Hardnekkige vooroordelen over ‘progressief onderwijs’ /104
    5.7. Niets gaat ooit vanzelf in het onderwijs /108

    Deel III - Persoonlijke kennis zichtbaar maken /114
    Hoofdstuk 6 - Mooi! en de narratieve basis van praktijkkennis /117
    6.1. Mooi! zeggen als daad van betekenis /118
    6.2. Gemeenplaatsen over schoonheid /121
    6.3. De waarde van verhalen /124

    Hoofdstuk 7 - Onderwijsverhalen, repertoire en persoonlijke paradigma’s /130
    7.1. Educatief repertoire en tips voor het onderwijs /131
    7.2. Ontwerprepertoire, romantische en didactische reconstructie /135
    7.3. Ontwerprepertoire in ontwerpverhalen /138
    7.4. Onderwijsverhalen als persoonlijke paradigma’s /138

    Deel IV - Ontwerprepertoire en biografisch onderzoek /142
    Hoofdstuk 8 - Over ontwikkelgroepen /143
    8.1. Reflectieve notities over ontwikkelwerk /144
    8.2. Repertoire voor ontwikkelgroepen /149

    Hoofdstuk 9 - Biografisch repertoireonderzoek /159
    9.1. Het levensverhaal en de daad /164
    9.2. Biografisch repertoireonderzoek en ander onderzoek naar repertoire /168
    9.3. Het geheim van de creativiteit van Peter Dekkers /169

    Deel V - Een te ervaren canon voor het onderwijs /174
    Hoofdstuk 10 - Het kleuterhuis, een magisch theater /176
    10.1. De entree van het magisch theater /176
    10.2. Gesprekken, kring- en kreng- /180
    10. 3 Aly-onderwijs als een erkende optie /184
    10. 4. Een ochtend bij de kleuters /186
    10.5. Het geheim van het stuur, ofwel: hoe de dingen binnenkomen /194
    10.6. Het oog schept de wereld; over observeren /199
    10.7. Veelgestelde vragen /208
    10.8. Een levensloopbestendig model voor jouw kleuteronderwijs/210
    10.9. Uit mijn hoofd! /212

    Hoofdstuk 11 - De klas is de wereld /215
    11.1 Prelude: de klas is voor alle leeftijden de wereld /216
    11.2 Persoonlijke paradigma’s van Steve Bell /225
    11.3. ‘Ontvoering in de ruimte’, een uitleg van de ontwerper /230
    11.4. Bell in begrippen /236
    11. 5. Stomme vragenstellerij /240
    11.6 Preconcepten in twee beroemde experimenten /243
    11.7 Waar het fout gaat, en waarom /246

    Deel VI - Grote woorden en de grenzen van goed onderwijs /249
    Hoofdstuk 12 - Ethische beginselen voor de leraar /251

    Hoofdstuk 13 - Voor democratie: tegen domheid, oppervlakkigheid en dehumanisering /256
    13.1 Domheid in tweeën /256
    13.2. Vrijheid, diepgang en beschaving /259
    13.3 Lager onderwijs, historisch gezien /268
    13.4 Zoveel grote woorden! Wat te doen? /272

    Hoofdstuk 14 - Diversiteit van vermogens van leerlingen en eisen vanuit de samenleving /274
    14.1. Achterstand en didactiek /275
    14.2 Kleine geschiedenis van achterstandsbeleid /279
    14.3 Utopisch denken? /282
    14.4. Onderwijs binnen of buiten de grenzen van goed /85

    Deel VII - Architectuur van de ontwerpomgeving /287
    Hoofdstuk 15 - Ruwe schetsen voor een ontwerpomgeving /289
    15.1 De grondvorm van een ontwerpcursus /289
    15.2. Enkelvoudige en gelaagde ontwerptaken /291
    15.3. Werkplaatsen, ateliers of R&D programma’s opnemen in de jaarplanning /294
    15.4. Ad hoc inrichting of vaste groeperingsvormen voor een ontwerpomgeving /296

    Hoofdstuk 16 - De ontwerpomgeving als systeem /299

    Noten /308
    Geciteerde literatuur /325
    Bijlage - Inventarislijst kleuterklassen van Aly Liefhebber /330
  • Reviews (0 uit 0 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

€ 35,00

niet beschikbaar

niet beschikbaar



3-4 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

Dit boek biedt een onderzoek naar de opzet en uitwerking van de lerarenopleiding als ontwerpomgeving. Het onderzoek is niet alleen gericht op zakelijke kenmerken, maar ook op de vraag wat onderwijs tot een menselijke aangelegenheid maakt. Zakelijk gesteld is de ontwerpomgeving een met waarden en kennis geladen adaptief systeem voor het ontwerpen van onderwijs. Het is bedoeld om studenten in staat te stellen leraren te worden die met blijvende nieuwsgierigheid in staat zijn te werken aan het best denkbare onderwijs in de gegeven omstandigheden van hun werksituatie. Het is een systeem dat zich voortdurend kan aanpassen aan een ongewisse toekomst. Dat betekent: er is continue ontwikkeling van expertise nodig om de ontwerpomgeving te voeden. De lerarenopleider is daarmee eerst en vooral ontwerper en onderzoeker en de pedagogische hogeschool een praktijkgericht onderzoeksinstituut. In het gedachte praktijkgerichte instituut werken alle docenten en studenten binnen onderzoek- en ontwerpprogramma’s, die voor een overgroot deel de traditionele onderwijsprogramma’s vervangen. ×
SERVICE
Contact
 
Vragen