€ 14,95

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Nooit meer falen met PowerPoint

Hoe maak je een presentatie die WEL werkt

Mitch Huguenin • Boek • paperback

  • Samenvatting
    Iedere dag worden er wereldwijd zo’n 35 miljoen (!) PowerPoint-presentaties gegeven. En minimaal 95% procent daarvan zorgt ook voor vele miljoenen gaapaanvallen bij het aanwezige publiek. De oorzaak is vrijwel altijd de belabberde kwaliteit van de presentatiedia's.

    In dit boek lees je hoe je voorgoed kunt voorkomen dat je publiek al na een paar minuten verveeld in de smartphone duikt. Hoe maak je dus een presentatie die WEL werkt. Effectiever, eenvoudiger en sneller.

    Dit boek is bedoeld voor iedereen die soms of regelmatig voor werk of studie een presentatie moet maken. En het maakt daarbij niet uit of je PowerPoint, Keynote, Prezi of welk ander presentatieprogramma gebruikt. De heldere uitleg gaat over de inhoud van je presentatiedia’s en niet over de technische details.

    NOOIT MEER FALEN MET POWERPOINT is onmisbaar voor jou als manager, werknemer, zzp-er, student of docent en zal er gegarandeerd voor zorgen dat je voortaan moeiteloos en vol vertrouwen een effectieve presentatie kunt maken.

    ***

    Mitch Huguenin is specialist interne communicatie en geeft sinds 2010 trainingen, workshops en lezingen over zakelijke communicatie. Het maken van een effectieve PowerPoint-presentatie is daar een populair onderdeel van.
    Zijn kenmerkende snelle (en soms humoristische) schrijfstijl zorgt voor een luchtige en moeiteloze leeservaring.
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 145mm x 210mm
    Aantal pagina's : 133
    Uitgeverij : Mitch Huguenin
    ISBN : Niet bekend
    Datum publicatie : 10-2019
  • Inhoudsopgave
    EERST EVEN DIT
    • Daar is die communicatie weer…
    • Zender, boodschap & ontvanger dus
    • Het beoogde doel
    • Het beoogde doel van je presentatie
    • Een boek in drie delen
    • Tenslotte

    Deel 1 (de achtergrond)

    EEN (HEEL) KLEIN STUKJE GESCHIEDENIS
    • Het begon allemaal in 1987
    • De eerste Windows-versie in 1990
    • Van versienummer naar jaartal
    • Rammetjevol met dingetjes

    POWERPOINT VS DE REST
    • Keynote van Apple
    • Prezi
    • Wat ander los spul
    • PowerPoint is de grootste

    DE VERSCHILLENDE PRESENTATIEVORMEN
    • De elevator pitch
    • De Pitch
    • De bedrijfspresentatie
    • De workshop, de training en de opleiding
    • De lezing (keynote)
    • De algemene zakelijke presentatie

    JE PRESENTATIESTIJL
    • Jij bent de presentatie

    WAT ZIJN PRECIES DE PROBLEMEN
    • Ons kopieergedrag zit in de weg
    • Het is de schuld van de baas
    • Het is de schuld van de school
    • Het is de schuld van Microsoft
    • We hebben keuzestress
    • Een volle winkel en een rare taart
    • Microsoft werkt niet echt mee
    • We hebben veranderangst

    Deel twee (het echte werk)


    HET ENIGE EZELSBRUGGETJE IN DIT BOEK: VLAM

    DE VOORBEREIDING
    • Ken je publiek
    • De presentatielocatie en het scherm
    • Gebruik een pointer
    • Ken je verhaal

    DE BASIS VAN JE PRESENTATIEDIA’S
    Welke achtergrondkleur moet je gebruiken
    Die ellendige templates
    De bedrijfstemplates
    Kies een lettertype

    DE FRANJES
    • Een logo gebruiken (wel of niet)
    • Het gebruik van overgangen & animaties
    • Hoe en wanneer gebruik je overgangen
    • Hoe en wanneer gebruik je animaties
    • Wanneer gebruik je geluidseffecten
    • Het gebruik van pagina- of dianummers
    • Weg met de openingsdia, de welkomstdia, de agenda, de samenvatting en de vragen


    DE INVULLING VAN JE PRESENTATIEDIA’S
    • Gebruik maar één boodschap per dia
    • Afbeeldingen gebruiken
    • Het type afbeelding
    • De kwaliteit van je afbeelding
    • Het formaat van je afbeelding
    • Meerder afbeeldingen op een dia
    • Video gebruiken in je presentatie
    • Sla je video lokaal op
    • De kwaliteit van je video
    • De lengte van de video
    • Het formaat van de video
    • Het geluid van de video
    • Tekst in je dia’s gebruiken
    • De 6x6 regel
    • Maximaal 6 woorden per dia
    • De uitzondering op ‘de regel van 6’ (en waarom)
    • Tekst in combinatie met afbeeldingen
    • Het overdadige gebruik van hoofdletters
    • Het onderstrepen van woorden
    • Het gebruik van bullet points
    • Waarom je beter geen bullet points kunt gebruiken
    • Als je toch per se bullet points wilt gebruiken
    • Het alternatief voor bullet points
    • Het gebruik van grafieken en diagrammen
    • Wat is het alternatief voor een grafiek of diagram
    • Voeg een infographic toe aan je presentatie
    • Wat zet je op de laatste dia
    • Wat nooit op de laatste dia mag staan
    • Wat is een goede laatste dia

    EEN PAAR LOSSE EINDJES
    • Het aantal dia’s in je presentatie
    • Het aantal elementen per dia
    • Waarom je ook een compleet zwarte dia kunt gebruiken
    • Hoe je humor gebruikt in je presentatie
    • Hoe humor sowieso niet werkt
    • Hoe humor wel kan werken
    • Hand-outs gebruiken: doen of niet?
    • Slidedocs als uitgebreid alternatief voor hand-outs
    • Wat zijn slidedocs
    • Digitale interactie in je presentatie gebruiken

    DAT WAS HET

    Deel drie (de samenvatting)

    • Welke lezer ben jij?
    • De opzet van dit deel

    DE BASIS
    • Achtergrondkleur, templates & bedrijfstemplates
    • Lettertype, onderstrepen & hoofdlettergebruik

    DE FRANJES
    • Logo gebruiken
    • Overgangen gebruiken
    • Animaties gebruiken
    • Dianummers gebruiken: wel of niet
    • Welke dia’s zijn altijd overbodig

    DE INVULLING VAN JE DIA’S
    • Eén boodschap per dia
    • Afbeeldingen gebruiken
    • Video gebruiken
    • Tekst gebruiken
    • Bullet points gebruiken
    • Grafieken en diagrammen gebruiken
    • Een goede laatste dia

    EEN PAAR LOSSE EINDJES
    • Het aantal dia’s in je presentatie
    • Het aantal elementen per dia
    • Een zwarte dia invoegen
    • Hand-out gebruiken: doen of niet
    • Digitale interactie in je presentatie gebruiken
  • Reviews (0 uit 0 reviews)

€ 14,95

niet beschikbaar

niet beschikbaar

3-5 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

[PAGINA 48, 49 & 50]

3 | De basis van je presentatiedia’s

Om straks een prima eindresultaat te hebben, moet de ‘fundering’ van je presentatie in orde zijn. En dat is natuurlijk de achtergrond van je dia’s. Daar begin je mee. Logisch, want als je thuis gaat behangen, hang je ook niet eerst de schilderijtjes op.

Als je PowerPoint opstart is de achtergrond standaard hageltje wit. Dat is al sinds de allereerste versie uit 1987 zo. Ook best logisch, want in die tijd werd het programma veel gebruikt om van die transparante overheadsheets te bedrukken. Het witte in de presentatie werd tijdens het printen dan ook transparant op de plastic sheets.
Maar we zijn inmiddels een dikke dertig jaar verder en de tijden zijn veranderd…

1 | Welke achtergrondkleur moet je gebruiken
Die witte achtergrond ziet er misschien wel heel erg ‘clean’ uit, maar het is niet de meest ideale kleur voor je presentatie.
De reden is dat zo’n dia met heel veel wit een enorme bak licht veroorzaakt via de beamer. Je publiek zit dus continu naar een soort schijnwerper te knijpogen. Dat is na een aantal minuten nogal vermoeiend. Zeker als de verlichting in de ruimte gedimd is.

Probeer het zelf maar met een eenvoudige zwarte dia en een stralend witte dia. Wissel ze een paar keer met elkaar af op je computerscherm en je merkt direct dat je bij de zwarte dia een weldadige rust over je ogen voelt neerdalen.
Kan je nagaan wat het effect is als dat scherm een heel stuk groter is en wordt verlicht door de krachtige lamp van een beamer.

Gebruik dus geen hele lichte kleuren. Houd de achtergrondkleur zo donker mogelijk. Zwart is daarbij zeker geen vreemde of depressieve optie.

“Ja maar, Mitch, heel veel websites hebben toch ook een witte achtergrond. En boeken en advertenties!”

Yep, dat is helemaal waar. Het doel van een website, een boek of een advertentie is dan ook om de volledige aandacht op te eisen. Er is natuurlijk geen presentator die de boel begeleidt.
Als je staat te presenteren is het prettig dat de aandacht op jou als spreker is gericht. Als de ogen van je publiek als insecten naar het lichtgevende scherm naast (of achter) je worden getrokken, kun je natuurlijk net zo goed zelf ook in de zaal gaan zitten. Niemand kijkt meer naar jou en je non-verbale communicatie. Tenzij je een fluorescerend pak aan trekt en een helm met een zwaailicht opzet.

Een website is natuurlijk geen presentatie. Dus zelfs als je huiskleur wit of een andere lichte (of felle) kleur is, kun je dit beter niet gebruiken. Kijk bijvoorbeeld (weer) naar Apple. Hun website en veel van hun advertenties hebben een (bijna) witte achtergrond. Dat is hun huisstijl. Maar in hun keynotes is zwart de basiskleur van alle dia’s. ×
SERVICE
Contact
 
Vragen