Fragment
met de buitenwereld. Het middenoor is met
lucht gevuld;
Het binnenoor, hierin bevinden zich het "slakkenhuis"
en het evenwichtsorgaan. In het slakkenhuis
bevinden zich de voor geluidsfrequenties
gevoelige zintuigcellen. Het binnenoor is
met vocht gevuld.
Geluid wordt via het buitenoor geleid naar het
trommelvlies. Via de gehoorbeentjes wordt het
geluid door het middenoor naar het binnenoor
verder geleid. De vloeistof in het binnenoor geeft
de geluidstrillingen door aan het slakkenhuis
(cochlea) waar de zintuigcellen de trillingen omzetten
naar prikkels in de gehoorzenuw.
Omgevingsgeluid
Geluid is niet altijd positief voor het functioneren
van iemand. Harde of plotseling geluiden kunnen
afleiden van waar iemand mee bezig is en op langere
termijn erg vermoeiend zijn. Omgevingsgeluid
kan communicatie bemoeilijken. Een headset
kan in de cockpit helpen om gefocust te blijven en
daarmee veiliger te vliegen.
Pressure vertigo
Met deze term wordt duizeligheid bedoeld die
ontstaat ten gevolge van druk. Bij een verkoudheid
kan het slijmvlies in de buis van Eustachius
zodanig opgezwollen zijn dat de doorgang versperd
is. De lucht in het middenoor is nu opgesloten.
De drukverschillen die ontstaan bij stijgen en
dalen kunnen nu niet meer vereffend worden. Een
verminderd gehoor, pijn of zelfs een gescheurd
trommelvlies kunnen het gevolg zijn.
Het zich plotseling openen van de buis van Eustachius
kan een zodanig drukgolf geven dat het
evenwichtsorgaan verstoord wordt met bijvoorbeeld
een draaisensatie als gevolg. De vlieger kan
hierdoor verkeerd reageren.
Lawaaidoofheid
Bij een te hoog volume kunnen zintuigcellen beschadigd
raken. Dat kan door een éénmalig (>100
decibel) of herhaaldelijke (>80 decibel) blootstelling
geschieden. Deze schade is onherstelbaar en
het gevolg zal een "dip" op die frequentie zijn. Dat
betekent het minder goed kunnen horen van die
(spraak) frequentie of zelfs partiële doofheid. In
de cockpit van zowel de kleine als grote luchtvaart
worden schadelijke geluidsniveaus makkelijk gehaald.
Het gebruik van gehoorbescherming in de
luchtvaart is noodzakelijk om gehoorschade te
voorkomen.
Geleidingsdoofheid
Het gaat hierbij om een storing in de geleiding van
geluid van het trommelvlies of de gehoorbeentjes.
Zo kan te veel oorsmeer de werking van het
trommelvlies beperken.
Ouderdomsdoofheid
Met het ouder worden vermindert het frequentiebereik
van het horen. Dit is normaal gesproken
geen probleem maar gecombineerd met bijvoorbeeld
lawaaidoofheid kan dit reden zijn om afgekeurd
te worden voor het vliegen.
3.3 Evenwichtsorganen
De evenwichtsorganen (één in elk binnenoor), ook
vestibulair orgaan genoemd, helpen ons hoofd
recht te houden ten opzichte van de zwaartekracht.
Hierbij wordt samengewerkt met informatie
uit spieren en gewrichten (propioceptie). De
ogen gebruiken informatie van de evenwichtsorganen
om een stabiel beeld op het netvlies te
verkrijgen. Een evenwichtsorgaan bestaat uit twee
onderdelen:
De drie halfcirkelvormige kanalen, deze staan
elk onder een hoek van 90° ten opzichte van elkaar.
Hierdoor kunnen draaiversnellingen rond
drie assen worden waargenomen. De kanalen
zijn gevuld met vloeistof en in de basis van elk
×