€ 14,95

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Verdwijnen in stilte

Sophie Santosha • Boek • paperback

  • Samenvatting
    In Verdwijnen in stilte neemt Marie je mee naar haar innerlijke wereld. Vanaf de eerste dag dat ze naar school gaat, halverwege de jaren zestig, heeft ze het gevoel dat ze anders is dan de andere kinderen. Ze begrijpt de taal en het spel van de anderen niet en zij begrijpen haar niet. Ook het belang van school gaat volledig aan haar voorbij en iedere dag voelt als een beproeving. Het liefst zou Marie thuisblijven bij haar moeder en haar eigen spel spelen. Alleen, zonder bemoeienissen van anderen.
    Ze wordt zich er echter van bewust dat ze mee moet doen met de rest. Om dit te kunnen, leert ze zich steeds beter aan te passen aan haar omgeving waardoor ze van zichzelf vervreemd raakt. De dialoog die ze met haar innerlijk heeft over de gebeurtenissen in haar leven, weerspiegelt haar angst voor de toekomst maar zorgt tegelijkertijd voor kracht en doorzettingsvermogen. Hierdoor weet ze het contact met zichzelf niet helemaal te verliezen waardoor zij als jong volwassene een belangrijke beslissing weet te nemen.

    Door vanuit het perspectief van het kind te schrijven weet Sophie Santosha (1962) pijnlijk duidelijk te maken hoe verloren een kind zich kan voelen als het niet aan de verwachtingen van de buitenwereld kan voldoen. Ondanks dat het verhaal zich afspeelt in de tweede helft van de vorige eeuw is het actueel, omdat de wens van een kind om erbij te horen universeel is.
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 145mm x 210mm
    Aantal pagina's : 112
    Uitgeverij : Anderss
    ISBN : 9789082157208
    Datum publicatie : 02-2016
  • Inhoudsopgave
    niet beschikbaar
  • Reviews (0 uit 0 reviews)

€ 14,95

niet beschikbaar

niet beschikbaar

2-4 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

Mama heeft aan juf een schrijfschrift, kroontjespen en inkt gevraagd zodat ik nu thuis het schrijven kan oefenen. Als ik veel oefen word ik misschien net zo goed in schrijven als de andere kinderen in de klas. Ik vind het lastig om precies tussen de lijntjes te blijven. De lijntjes staan veel te dicht op elkaar en ik moet er erg om denken dat de inkt niet vlekt. De tafels moet ik ook oefenen. Raar. Toen juf vertelde dat we de tafels zouden krijgen was ik blij verheugd. Ik dacht dat we een nieuw schooltafeltje zouden krijgen. Toen ze vervolgens het bord openklapte en de sommen liet zien die ze daar had opgeschreven begreep ik er niks van. Ze had het toch over nieuwe tafels gehad? Het waren sommen met een kruisje in het midden. Dat waren dus de tafels. Waarom begrepen alle kinderen dat meteen? Ik schaamde me. Nu moeten we de tafels uit ons hoofd leren. Juf zegt dat we ze zo goed moeten kennen dat als je ’s nachts wakker gemaakt wordt en er wordt je gevraagd hoeveel 7x4 is dat je dan direct het antwoord weet. Ik weet nu al dat mij dat nooit gaat lukken. Ik begrijp ook niet waarom rekenen belangrijk is. Mama zegt dat dat belangrijk is voor later zodat ik kan uitrekenen hoeveel geld ik moet betalen, of ontvangen voor of van de schoolmelk. Dat moet je kunnen als je juf wordt maar ook als je moeder wordt. Ik word moeder. ×
SERVICE
Contact
 
Vragen