€ 29,95

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Woningcorporaties

meer met mensen, minder met stenen

Leaufort • Boek • hardback

  • Samenvatting
    De stenen bepalen niet langer het succes van een woningcorporatie. In het constant veranderende speelveld wordt het voor corporaties steeds lastiger om hun volkshuisvestelijke taak rendabel uit te voeren. Hoe pak je dat aan?

    Dit boek biedt een innovatieve psychologische kijk op woningcorporaties. Interessant voor bestuurders, managers en hr-managers. Het geeft je nieuwe inzichten om je corporatie succesvol te leiden en de flexibiliteit van medewerkers te stimuleren.

    EXTRA! Deze uitgave staat boordevol quotes van topbestuurders en toezichthouders van corporaties. De vele gesprekken met hen gaven extra
    inspiratie en onderbouwing.

    Leaufort (www.leaufort.nl) is een organisatieadviesbureau gericht op bedrijfskundige- en psychologische vraagstukken.
  • Productinformatie
    Binding : Hardback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 170mm x 240mm
    Aantal pagina's : 192
    Uitgeverij : Leaufort BV
    ISBN : 9789082173802
    Datum publicatie : 03-2014
  • Inhoudsopgave
    Een woord van dank
    Inleiding
    Leeswijzer

    Deel 1: Beschouwende blik voor overzicht in de omgeving
    Hoofdstuk 1: Terug in de tijd
    Hoofdstuk 2: Maatschappelijke trends en ontwikkelingen
    Hoofdstuk 3: Wet- en regelgeving
    Hoofdstuk 4: Samenwerking met zorg en gemeente
    Hoofdstuk 5: Organisatie en sturing
    Hoofdstuk 6: Toezicht
    Deel 1: De 10 kernconcepten

    Deel 2: De psychologie van stabiliteit, saamhorigheid & status
    Hoofdstuk 7: Medewerkers op zoek naar zekerheid
    Hoofdstuk 8: Cultuur van consensus
    Hoofdstuk 9: Leiderschap onder druk
    Verdieping Vestia

    Deel 2: De 10 kernconcepten

    Deel 3: Psychologie van focus op flexibiliteit
    Hoofdstuk 10: De flexibele medewerker
    Verdieping Eigen-effectiviteitsverwachting
    Hoofdstuk 11: Passende cultuur creëren
    Hoofdstuk 12: Leiderschap tijdens verandering
    Deel 3: De 10 kernconcepten

    Praktijkspecial De alfa-bèta methode©
    Literatuur
    Begrippenlijst
  • Reviews (0 uit 0 reviews)

€ 29,95

niet beschikbaar

niet beschikbaar

Voor 16.00 uur besteld, morgen in huis!
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

10.4 Op naar zekerheid

In hoofdstuk 7 - Medewerkers op zoek naar zekerheid lees je dat de situatie waarin corporaties zich nu bevinden tot onzekere situaties voor medewerkers leidt. Die onzekerheid moet worden onderbroken en kantelen naar zekerheid. En daar zijn veranderingen voor nodig.

Er zijn twee fundamentele manieren om met onzekerheid om te gaan. Deze manieren zijn zowel cognitief (dus mentaal, verstandelijk) als gedragsmatig en leiden tot het overwinnen, verminderen of tolereren van de onzekerheid. Kortom, de berijder en de olifant uit de eerste paragraaf veranderen samen.
Visie aannemen
De eerste manier om met onzekerheid om te gaan is het aannemen van een sterke overtuiging of een ander soort visie. De onzekerheid wordt weggenomen door volgens strakke regels van die overtuiging te handelen. We compenseren dan het gebrek aan onzekerheid door de sterke zekerheid van een andere visie.
Concrete doelen
De tweede manier om met onzekerheid om te gaan is het stellen van concrete doelen op basis van een visie die we zélf hebben gecreëerd. Dat maakt keuzen maken makkelijk. We leggen onszelf een concreet doel op, waardoor we een duidelijk pad creëren en volgen. Zo laten we ons minder afleiden of uit evenwicht brengen door andere opties. Hoe sterker en concreter het doel, hoe meer beperkingen het oplegt aan het aantal mogelijkheden en keuzes die we hebben. Voorbeelden van zulke doelen zijn de klanttevredenheid met een half punt verhogen in een jaar tijd of binnen zes maanden zorgen dat de operationele kosten met vijf procent dalen. Hierbij geldt dat dit soort brede organisatiedoelen moeten worden vertaald naar individuele doelen. Klantgerichtheid kan voor een medewerker bijvoorbeeld betekenen dat hij binnen twee werkdagen reageert op e-mails van huurders, de telefoon binnen vijf seconden opneemt of de toon van een brief positiever maakt.

“Medewerkers moeten meer de grenzen opzoeken met een duidelijke focus op het behalen van resultaten.” – Diny de Bresser, lid raad van commissarissen bij Wonen Centraal.

De olifant en de berijder samen aan de slag
Nog even terug naar de metafoor van de olifant en de berijder: beide opties bij het streven naar zekerheid (visie aannemen en concrete doelen stellen) geven de berijder (rationeel, bewust) een helder beeld van de toekomst. De berijder weet dan hoe hij de olifant (emotie gedreven, onbewust) kan sturen. Maar beide opties betekenen eigenlijk niets meer dan het vermijden van verandering. Praten, denken en uitlokken van nieuwe inzichten heeft alleen nut als de berijder ervoor zorgt dat de olifant daadwérkelijk nieuw gedrag vertoont. Het is een samenspel tussen de berijder en de olifant. De berijder moet de olifant dagelijks confronteren met zijn rationele keuzes. De olifant kan dan (bijna) niet anders dan de instructies van zijn berijder volgen. Implementatie-intenties formuleren helpt om deze laatste stap te nemen. ×
SERVICE
Contact
 
Vragen