€ 12,95

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Meer van deze auteur

  • Cover 04 - FORUM - June 2013 ENG
    04 - FORUM - June 2013 ENG (boek)
  • Cover 05 - FORUM - November 2013 NL
    05 - FORUM - November 2013 NL (boek)

0-FORUM-OVER DE GRENS-AetA-november 2011

Forum Redactie Cs • Boek • paperback

  • Samenvatting
    Met de idee dat de architect zich in het huidige bouwproces heeft ontwikkeld van bouwmeester/kunstenaar tot manager/teamleider heeft hij zich kwetsbaar gemaakt. Het op de juiste wijze leidinggeven aan bouwteams is namelijk een belangrijke rol die heel goed door niet-architecten kan worden vervuld. Deze nieuwe taakverdeling heeft de onmisbare component van een gebouw — namelijk die van de ruimtelijke samenhang — niet langer tot doel waardoor het gebouwde resultaat nog maar zelden tot de wereld van de architectuur kan worden gerekend.
    De architect maakt zijn bestaansrecht echter al meer dan twintig eeuwen waar. Hij is onmisbaar vanaf het moment dat zich de bouwopgave openbaart.
    In dat relatief korte moment waarin de noodzakelijkheid van een gebouw zich voordoet, ontspint zich het proces van imiteren en variëren dat alleen hij beheerst en dat ervoor zorgt dat cirkel en vierkant, lichaam en geest een geheel vormen. Zo’n ontwerpresultaat biedt uitzicht op een humane architectuur, een architectuur van, voor en door mensen. Daarom zal het redactiemanifest ‘het verhaal achter de architectuur’ de leidraad vormen voor de nieuwe reeks waarvan dit nummer de opmaat is.
    Als opmaat voor een nieuwe traditie in deze Forumreeks is een ‘facsimile’ opgenomen van een oude FORUM-tekst en opmaak. Dit is het afsluitende
    artikel van Aldo van Eyck in de FORUM van 1963 over zijn bezoek aan de Dogon waarin ook het verhaal van ‘de andere gedachte’ vrij pessimistisch wordt neergezet. In de geest van 1963 heeft de huidige redactie een manifest opgesteld waarin de uitgangspunten voor de nieuwe reeks zijn bepaald.
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 148mm x 210mm
    Aantal pagina's : 118
    Uitgeverij : Architectura et Amicitea
    ISBN : Niet bekend
    Datum publicatie : 11-2011
  • Inhoudsopgave
    VOORWOORD Het verhaal achter de architectuur, p.8
    MANIFEST, p.10
    1—REDACTIONEEL—JURRIAAN VAN STIGT Over de grens, p.14
    2—KIPPENVEL & TRANEN—ARYAN SIKKEMA Geraakt door nieuwe en oude Chinese architectuur, p.20
    3—EIGENTIJDS HOLLANDS IN CHINA—IRMA VAN OORT Chinese bouwcultuur en interactie met opdrachtgevers, p.30
    4—NOMADISCHE ARCHITECTUUR—CHRISTOPH GRAFE Migratie van ideeën en mensen, p.44
    5—LEREN VAN AFRIKAANSE AVONTUREN—ROBERT VAN KATS Bereidheid om zaken van een andere kant te bekijken, p.58
    6—DOGON—ALDO VAN EYCK—SUPERSLOW, p.68
    7—DE LAGUNE VAN MARCHICAMED—MAARTJE LAMMERS Getuige van een ander soort efficiëntie, p.92
    8—DOGON BLUES—JURRIAAN VAN STIGT Het lokale gesprek, traditie en bouwmethoden, p.102
  • Reviews (0 uit 0 reviews)

€ 12,95

niet beschikbaar

niet beschikbaar

2-4 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

De herontdekking van de tien boeken over architectuur van Vitruvius wordt gezien als het begin van de renaissance in de bouwkunst. Het lijkt mij, aan het begin van de nieuwe FORUM-reeks en de noodzaak die zich aandient voor een ‘renaissance’ van het vak van architect een goed moment om dit handboek er weer eens op na te slaan. In 2008 is er een prachtige Nederlandse vertaling van Ton Peters verschenen. In zijn inleiding schrijft hij: ‘Vitruvius’ ontdekking van het vierkant en de cirkel, die de proporties van het goddelijke menselijk lichaam bepaalden (…) vormt in De ontdekking van de hemel van Harry Mulisch het uitgangspunt van een beschouwing over de menselijke maat in bouwwerken. Niet alleen de samenhang van de “homo circularis”en de “homo quadratus” is door Vitruvius in de oudheid al beschreven, ook heeft hij gezegd dat de tempels de ideale proporties van het menselijke lichaam moeten bezitten.’ Het aantrekkelijke van Vitruvius’ verhaal is dat hij zich niet beperkt tot bouwkundige instructies. Er is ruimte voor filosofische bespiegeling, medische en biologische beschouwingen, ethische principes, de essentie van kunst, de opbouw van al het bestaande uit elementaire deeltjes en het ontstaan van de menselijke beschaving en taal. Architectuur bestaat volgens Vitruvius uit drie onderdelen: het ontwerpen en uitvoeren van bouwwerken, het vervaardigen van zonnewijzers en uurwerken en het construeren van machines. De architect moet even integer zijn als de bouwwerken die hij voltooit. Hij mag zeker een bouwheer niet misleiden met een te lage raming van de bouwkosten. Ook is het van belang dat hij wil luisteren naar kritische geluiden, zowel van vakmensen als van leken. Maar bovenal moet hij zijn waardigheid en goede reputatie bewaren. Het is, zegt hij, immers de filosofie die de architect edelmoedig en bescheiden, eerlijk en onbaatzuchtig
maakt. In zijn esthetische principes zet hij, Vitruvius, zich vaak af tegen zijn collega’s die zich schuldig maken aan dubieuze praktijken waarbij eigen ambities en zorgen om beloning en eigen gewin belangrijker lijken dan een goed bouwwerk. Deze verkeerde mentaliteit gaat gepaard met onkunde, aldus de oude Romein: ‘architectuur wordt ernstig geschaad door mensen die zich architect noemen maar het vak niet beheersen. Een grondige opleiding en gedegen vorming zijn daarom absolute vereisten. Vitruvius vindt het dan ook niet verwonderlijk dat mensen liever het bouwen zelf ter hand nemen dan hun geld toe te vertrouwen aan een architect die zijn vak niet verstaat.’ Het biedt in deze tijd stof tot nadenken en vormt mede de aanleiding voor de nieuwe FORUM-reeks. Waar staan wij, architecten, anno 2011? We maken zeker geen zonnewijzers meer en ook vestingwerken, belegeringswerktuigen en de watervoorzieningen laten we door anderen ontwerpen. Maar toch, van de tien boeken van Vitruvius rekenen nog steeds veel architecten minstens zeven tot hun terrein. Maar de vraag is, is dat terecht? Bouwen doen we zelf niet meer. Daar is inmiddels een reeks van ‘ketenpartners’ voor in het leven geroepen. Wellicht met vallen en opstaan hebben we daar en in verschillende hoedanigheden architectuur mee gemaakt. Dat dat maar zelden lukt, kunnen we zien wanneer we om ons heen kijken in de wereld van alledag. ×
SERVICE
Contact
 
Vragen