€ 12,95

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Meer van deze auteur

  • Cover 04 - FORUM - June 2013 ENG
    04 - FORUM - June 2013 ENG (boek)
  • Cover 05 - FORUM - November 2013 NL
    05 - FORUM - November 2013 NL (boek)

03 - FORUM - Januari 2013 NL

bouw kunst/aeta

Forum Redactie Cs • Boek • paperback

  • Samenvatting
    FORUM, het 'tijdschrift voor architectuur en daarmee verbonden kunsten' kent een rijke en turbulente geschiedenis. Kenmerkend is de conceptuele diversiteit (en daarmee ook de betekenis) van het blad: een architectuurkritische spreekbuis met reis- en onderzoeksverslagen, biografieën en monografieën, of een filosofisch traktaat; waarin architecten schrijven over hun werk, maar ook over het werk van anderen. FORUM redacties hebben elkaar in het verleden opgevolgd waarbij hooguit binnen één redactieperiode sprake is van een zekere consistentie in de onderwerpkeuze. Duidelijk is dat FORUM geen commerciële bindingen heeft en daardoor ook nooit 'mainstream' is geweest, maar wel heel duidelijk een tijdsbeeld weergeeft. Medebepalend hiervoor is de grafische vormgeving, met als startpunt 'Wendingen', de voorloper van FORUM. Er is in de afgelopen decennia een indrukwekkend oeuvre van typografisch experiment en vernieuwing opgebouwd, dat nagenoeg als exemplarisch kan worden gezien voor de ontwikkeling op het gebied van grafische vormgeving in Nederland.

    FORUM is een spreekbuis van een brede groep binnen AetA, die kennis wil overdragen en het spectrum van architectuurrelevante onderwerpen wil intensiveren. Het nieuwe FORUM beoogt samen met de leden van AetA een 'strooptocht' te doen door onze tijd op zoek naar 'kennis' en 'het wetenswaardige' in de architectuur. Hierbij is FORUM opnieuw een forum met ruimte voor beschrijvingen, verklaringen, theorieën en discussies waarin de kennisrijkdom van leden en vakgenoten tot uitdrukking kan komen. Leidraad is 'het verhaal achter architectuur', de condities, methodes, motieven, gebeurtenissen, inzichten en invloeden waarmee architectuur tot stand komt.

    De redactie


    Jurriaan van Stigt (hoofdredacteur)

    Mijke Rood

    Marina Roosebeek

    Jörn Schiemann

    Edward Schuurmans

    Hester Wolters

    Nico Zimmermann


    De FORUM-redactie ziet toe op het waarborgen van de inhoud en de toon van de artikelen. Zij streeft een samenhang tussen de nummers na die voor een belangrijk deel wordt bepaald door de grafische vormgeving. Zij heeft daarbij oog voor auteurs die openhartig zijn over dat wat hen drijft. Ieder nummer wordt voorzien van redactioneel commentaar dat in een thematisch kader zal worden geplaatst. De FORUM-redactie inventariseert en analyseert welke opvattingen leven onder AetA leden. Door deze uit te geven in FORUM hopen wij overeenkomsten te ontdekken en structuur aan te brengen in het architectuurdebat.
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 145mm x 210mm
    Aantal pagina's : 124
    Uitgeverij : Architectura et Amicitia
    ISBN : Niet bekend
    Datum publicatie : 01-2013
  • Inhoudsopgave
    Met bijdragen van Laurens Jan ten Kate, J.J.P. Oud, Bastiaan Gribling, Nico Zimmermann, Francisca Benthem, Annemieke Diekman, Jörn Schiemann, Jan-Richard Kikkert en Madeleine Steigenga
  • Reviews (0 uit 0 reviews)

€ 12,95

niet beschikbaar

niet beschikbaar

2-4 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

Heerlijk, het Stedelijk Museum is weer open en ik kan er weer gewoon in ronddwalen zoals vroeger. Het Van Goghmuseum kon mij als gebouw nooit bekoren ook al was ik gek op de schilderijen uit zijn ‘Franse tijd’. Het Rijksmuseum meed ik al heel snel vanwege die zwaar op de handliggende architectuur van Cuypers. Het tot een soort van krocht verbouwde bedompte gebouw was voor mij geen pretje. Nee, het Stedelijk bezocht ik rond mijn puberteit zelfs ieder weekend met mijn museumjaarkaart. Niet zozeer de neiging om de betekenis of de techniek van de kunst te bestuderen maakte mij gelukkig, maar wel gewoon het kijken, het voelen en dan het nadoen thuis. De gekochte ansichtkaart van mijn favoriete schilderij van Willem de Kooning - Rosy fingered dawn at Louse Point - heb ik nog steeds. Dat nadoen en vervolgens verbeteren zou me overigens nooit lukken en toen ben ik maar architect geworden.

Toch is kunst door het autonome karakter voor veel architecten een grote inspiratiebron. Zoveel vrijheid, durf en expressie. Hoe kun je dat hanteren in ons sterk gebonden vak. is het leidende motief van dit FORUM nummer.

Dat samenwerking tussen kunstenaars, architecten, landschappers en stedenbouwers meestal de nodige wrijving met zich meebrengt, moge duidelijk zijn. Het jeukt altijd een beetje en dat is verklaarbaar doordat ieder op zich een sterke neiging vertoont zich op het terrein van de ander te begeven.

Al met al een levendige poel van onderzoekers die in de huidige crisis mogelijk kansen zien om het roer om te gooien en het bewustzijn voor een gezonde omgeving willen stimuleren. Maar de praktijk is weerspanning, want het blijkt lang niet altijd tot een synthese van kennis te leiden, eerder tot een moeizaam proces dat gepaard gaat met de nodige ergernissen. Er is momenteel geen duidelijke richting aan te geven waarin de drie vakgebieden zich begeven. Ronduit alarmerend is de constatering dat jonge architecten zich niet langer architect willen noemen om niet te worden verward met vakgenoten die zich een ouderwetse autonome houding aanmatigen. Autonomie en een arrogante houding naar publiek en opdrachtgever zijn eigenschappen die zich slecht verhouden in een discipline die intrinsiek dienstverlenend is. Die jonge architecten noemen zich ‘ontwerper’, een term die ik met enige terughoudendheid hanteer aangezien ik hier een verdere onttakeling van de architectuur als vakdiscipline voorzie.

Als de architectuur wil overleven moet zij haar zekerheden overboord durven te zetten zonder haar kerntaken uit het oog te verliezen, en met kinderlijke nieuwsgierigheid nieuwe territoria verkennen in navolging van de kunstenaars. Alleen dan kan zij zichzelf opnieuw uitvinden zoals kunstenaars dat al gewend zijn te doen sinds de Renaissance. ×
SERVICE
Contact
 
Vragen