€ 35,00

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Bewezen verbeterpad

Clemens Bon en Frank van Dam • Boek • paperback

  • Samenvatting
    Projecten verbeteren gebeurt pas vaak na een groot probleem. Oplossen gaat niet met een grote klap maar vraagt zowel aandacht voor projecten als voor veranderen. Dat kost tijd en gaat stap voor stap maar is heel goed mogelijk
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 170mm x 240mm
    Aantal pagina's : 205
    Uitgeverij : Oppidum
    ISBN : 9789080851832
    Datum publicatie : 11-2023
  • Inhoudsopgave
    Inhoud

    VOORWOORD 5
    INLEIDING 10

    DEEL 1; praktijk
    HOOFDSTUK 1 FASE 1 PANIEK: DE GIFTIGE COCKTAIL VAN DIRKS PROJECT IN GEVAAR. 14
    HOOFDSTUK 2 FASE 2, BEZINNING: DIRK ZOEKT KENNIS OM TE WETEN WAAR PROJECTMANAGEMENT OM DRAAIT. 19
    HOOFDSTUK 3 FASE 3: DIRK ZOEKT UIT HOE JE MOET VERANDEREN 36
    HOOFDSTUK 4 FASE 4: DIRK START DE EERSTE VERBETERSTAPPEN 44

    Deel 2: theorie
    HOOFDSTUK 5 FASE 1. PANIEK: ‘HOUSTON WE HAVE A PROBLEM’ (APOLLO 13) 49
    HOOFDSTUK 6 FASE 2: BEZINNING OVER HET DOEL: ‘ZONDER DOEL BLIJF JE DWALEN’ 67
    HOOFDSTUK 7 FASE 3: ‘VERANDEREN VRAAGT BUITENGEWONE ACTIES’ (OBAMA) 97
    HOOFDSTUK 8: INTERMEZZO 1 de aansturing van projecten 119
    HOOFDSTUK 9: INTERMEZZO 2 omgaan met klanten / gebruikers 126
    HOOFDSTUK 10 FASE 4: VERBETERINGEN STAP VOOR STAP UITVOEREN 138

    BIJLAGES
    Bijlage 1 GESCHIEDENIS VAN PROJECTMANAGEMENT-MODELLEN 167
    BIJLAGE 2 VEREENVOUDIGDE OPZET VOLWASSENHEID 176
    BIJLAGE 3 OVERZICHT ONDERZOEKEN 180

    OVERZICHT LITERATUUR 196
    TREFWOORDEN 198
  • Reviews (0 uit 0 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

€ 35,00

niet beschikbaar

niet beschikbaar



3-4 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

Veel organisaties ervaren problemen met projecten. Die problemen verdwijnen niet makkelijk omdat het verbeteren vraagt om een verandering binnen de organisatie. En verandertrajecten zijn niet vaak succesvol. Tot zover het slechte nieuws.

Gelukkig is er goed nieuws en daarover gaat dit boek. Het gaat over hoe je als organisatie project prestaties wezenlijk kunt verbeteren en dit vraagt om twee acties:
1. de aanpak van projecten verbeteren.
2. die nieuwe aanpak inbedden in de organisatie.

Zo komen in dit boek een paar zeer verschillende werelden bij elkaar. Het begint met wereld van projectmanagement. Velen hebben regelmatig te maken met projecten, maar veel minder mensen kennen de modellen en aanpakken voor projectmanagement (zoals PRINCE2, Agile ed). Deze vormen de basis voor de praktijk.

Achter de wereld van die projectmanagement-modellen zit nog een wereld die te maken heeft met hoe je die modellen toepast; wanneer en hoever moet je gaan? Daar is veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, maar dat onderzoek blijft vaak onbekend en ver op de achtergrond.

Als het fout gaat (en dat gebeurt helaas vaak) komt er nog een wereld bij: die van veranderen. Ook in de wereld van organisatieverandering zijn modellen gemaakt en onderzoeken gedaan. Helaas gaat ook organisatieverandering vaak niet volgens plan.

Om projecten werkelijk beter te laten presteren moet je bovenstaande werelden combineren en consequent toepassen. Dat klinkt mooi in theorie, maar is in de praktijk lastig te bereiken. Maar wel mogelijk. Dat hebben we gezien in onze eigen ervaring en in verhalen over succesvolle organisaties.
Wat belangrijk is, is om niet alles in 1 keer te willen bereiken. Werkelijk verbeteren kost tijd, kent verschillende fases met elk andere accenten. Dit boek volgt die fases van verbeteren, vandaar de naam het bewezen verbeterpad.

De fasen beginnen met problemen en paniek: “Houston we have a problem”. Het project komt in de problemen, bazen en klanten worden boos. De eerste fase is er dus een van boosheid en ongerustheid. Vervolgens moet je uitzoeken wat er mis ging en hoe het beter moet; dat is fase 2. Dat vraagt verdiepen in de wereld achter de projectmanagement modellen. In fase 3 ga je bedenken hoe je dat in je eigen organisatie gaat realiseren. Hoe moet je veranderen en welke stappen ga je nemen? In fase 4 ga je die stappen werkelijk zetten. Dan pas komen de eerste resultaten van al dat voorbereidende werk. ×
SERVICE
Contact
 
Vragen