€ 14,95

ePUB ebook

  € 9,99

PDF ebook

niet beschikbaar

Meer van deze auteur

  • Cover Circulaire economie als lifestyle
    Circulaire economie als lifestyle

Circulaire economie als lifestyle

Praktisch van praatplan naar doenscenario

Bas Luiting • Boek • paperback

  • Samenvatting
    Een inspirerende doch kritische kijk van een bevlogen mkb’er op een wereld waar grondstoffen onnodig verloren gaan door welvaart en onbekendheid met verspilling. Deze uitgave beschrijft de praktische kant van een circulaire economie en is daarmee ook geschikt voor bedrijven, organisaties, onderwijs- en overheidsinstellingen.

    BAS LUITING is circulair ondernemer pur sang. Hij is één van de kwartiermakers op Strijp-S en eigenaar van NEXT CIRCLE. Met deze onderneming richt hij zich op innovatieve oplossingen voor circulaire vraagstukken. Bas Luiting won met het Plug-In-City collectief de Award ‘Beste circulaire werklocatie van Nederland 2017’. Bij MVO Nederland / De Groene Zaak is hij als partner actief in het koplopersnetwerk en is Entrepreneurial Fellow van Het Groene Brein.
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 145mm x 210mm
    Aantal pagina's : 124
    Uitgeverij : Next Circle
    ISBN : 9789082861204
    Datum publicatie : 05-2018
  • Inhoudsopgave
    niet beschikbaar
  • Reviews (8 uit 5 reviews)

    03-07-2018
    Verrassing - of toch niet ?
    Dat er onlangs een boek met deze titel verscheen verraste me en ik schafte het meteen aan. Me verdiepend in de inhoud werd me al snel duidelijk : hierop is - en eigenlijk allang - gewacht ! Me al bij voorbaat verheugend hier anderen mee te kunnen verrassen, bestelde ik er nog zes. Om aan de vraag naar een review te kunnen voldoen, moet ik het echter even helemaal gelezen hebben vind ik. Maar heb daartoe nog niet de kans gehad, want ik ben ze alle zeven nu al kwijt ! Daarom laat ik er weer een vijftal komen, daarvan is er dan een echt voor mij ! De auteur is in mijn beleven een echte doener, een man met een hoge praktische intelligentie. Hij heeft al veel tot stand gebracht en met succes anderen weten te enthousiasmeren. Het is fijn, dat hij in zijn boek ook anderen noemt, in wie hij geestverwanten zag. Moge dit boek in groten getale de weg vinden naar jonge mensen - in het onderwijs. Zij hebben de toekomst en daar geloof ik in !


    Geplaatst door uit ZEIST , leeftijd 70+
    Waardeert het boek met een 8 uit 10


    17-06-2018
    Een aanrader voor elkeen die begaan is met onze planeet
    "Het boek geschreven door Bas Luiting heeft grote indruk op me gemaakt. Ik heb het in een adem uitgelezen. Niet alleen heeft het me meer bewust gemaakt van een groot probleem - afval - in onze samenleving, maar de auteur komt ook met een aantal vernuftige oplossingen. Daarnaast wordt het heel persoonlijk als hij over zijn eigen ervaringen verteld, doorspekt met anekdotes. Een aanrader voor elkeen die begaan is met onze planeet”


    Geplaatst door uit Cannes, Frankrijk , leeftijd 70+
    Waardeert het boek met een 8 uit 10


    31-05-2018
    Circulair ontwikkelen is bouwen met lego
    Op 30 mei presenteerde Bas Luiting zijn nieuwe boek ‘Circulaire Economie als Lifestyle.’ Luiting is entrepreneur, ontwerper en mede-grondlegger van Plug In City op Strijp-S in Eindhoven. Hij presenteerde een visie waarin gebouwen en producten een oneindig aantal nieuwe levens krijgen. Luitings doel: burgers, bedrijven en overheden circulair laten denken en leven. Circulair denken moet in de toekomst deel uitmaken van het DNA van de maatschappij, vindt Luiting. ‘Vandaar het begrip lifestyle, dat dicht bij de mensen staat’. De fulltime circulair ondernemer doet in het boek zijn verhaal voor een breed publiek. Luiting: ‘De generatie van mijn ouders, die de oorlog meemaakte, was erg zuinig. Die waren bij wijze van spreken al blij met een spijker. Eind jaren vijftig veranderde dat. Met welvaart kwam verspilling. Wil er iets veranderen aan het huidige verkwistende systeem, dan zullen we circulair moeten gaan denken en leven.’ ‘Overigens moet wel opgemerkt worden dat er een verschil is tussen duurzaam en circulair.' Luiting: ‘Zonnepanelen zijn duurzaam, maar nog niet circulair. De materialen waarvan de panelen zijn gemaakt, kunnen we bij einde levensduur nog niet opsplitsen in unieke grondstofsoorten. Een mooie taak voor wetenschappers en de makers van deze zonnepanelen!’ Luiting werpt zich naar eigen zeggen niet op als fanaticus of verblinde wereldverbeteraar. Hij legt er de nadruk op dat circulair denken, leven en ondernemen vooral ook leuk, luchtig en licht kan zijn, dat het een onderwerp is dat het ook op verjaardagsfeestjes goed doet. ‘En ik wil laten zien dat er met de circulaire economie eveneens geld te verdienen valt. Bedrijven hebben er zelf ook iets aan als ze die weg inslaan.’ Circulaire herontwikkeling in Plug In City Volgens Luiting is bij circulariteit een grote rol voor de herontwikkeling van de gebouwde omgeving weggelegd. Luiting: ‘Mijn eigen werkomgeving, Plug In City in Strijp-S te Eindhoven, is een goed voorbeeld van circulariteit. Het gebied was vroeger fabrieksterrein van Philips, maar toen het in onbruik raakte moesten we een nieuwe bestemming vinden. In een circulaire economie wil je dat wat goed is en waarde heeft behouden. Lange tijd is de overweging geweest: renoveren is te duur, dus gooi het maar plat. Maar je moet kijken naar welk waardegoed je hebt. We zijn dus op zoek gegaan naar nieuwe inrichtingen en toen bleek bijvoorbeeld dat je van een vijf meter hoge fabriekshal best woningen kon maken.’ ‘Je moet kijken naar welk waardegoed je hebt.’ Luiting gelooft dat een bij een goede circulaire ontwikkeling het sociale aspect ook aandacht moet krijgen: ‘Bij de ontwikkeling van Strijp-S is gekozen voor een filosofie waarbij niet de stenen centraal staan, maar de mensen. Nu zijn er sociale woningbouw, duurzame winkels, hippe horeca, galerieen, een skatehal en een vershal in het gebied te vinden. Het is een van de meest bruisende herontwikkelde gebieden van Nederland.’ Plug In City kreeg eind vorig jaar dan ook de ‘Award voor Beste Circulaire Werklocatie van Nederland.’ Bouwen met legobokjes Ook bij circulair bouwen kunnen grote stappen worden gezet. Luiting: ‘Bij circulair bouwen denk ik altijd aan mijn eerste legodoos. Legoblokjes zijn componenten die je keer op keer in steeds andere samenstellingen kan gebruiken. Bij circulair bouwen moet je dus zo bouwen dat je je componenten nooit meer hoeft te verspillen. Dat kan nu al met veel onderdelen van een gebouw. Zo zijn datakabels, kozijnen, systeemplafonds en houten balken en planken allemaal herbruikbaar.’ In Plug In City zien we dit hergebruik in de praktijk terug. ‘Plug In City is opgebouwd uit sloopafval, afgedankte bouwmaterialen en hergebruikt plastic. Je vindt er een kabelgoot van aardappelschillen en zeecontainers omgebouwd tot studentenwoningen.’ Voor hergebruik van materialen zullen gebouwen zo gebouwd moeten worden dat je ze makkelijk uit elkaar kan halen met intacte materialen. ‘We moeten met een andere bril kijken naar materialen’ Soms vergt hergebruik wel wat creativiteit. ‘Datakabels kan je goed gebruiken om ledverlichting van energie te voorzien. En bij houten planken moet je er een millimeter van af schuren, dan zijn ze weer als nieuw. Je moet dus eigenlijk met een andere bril kijken naar materialen en grondstoffen.’ Ook zal er op een andere manier gebouwd moeten worden: ‘Je moet bijvoorbeeld geen houten vloeren meer lijmen, want dan verpest je het hout.’ De andere bril zal zich volgens Luiting laten vertalen naar financieel voordeel voor ontwikkelaars en bouwers. ‘Bouwen zal uiteindelijk veel goedkoper worden, omdat je de grondstoffen niet meer afschrijft. Dat gaan we de komende jaren leren. Ook sloopkosten zullen verminderen, doordat gebouwen makkelijker te demonteren zijn. Het kan zelfs zo zijn dat een sloper moet gaan betalen, omdat hij de grondstoffen krijgt.’ Koplopers Volgens Luiting zijn er nu een paar bedrijven die zich bezig houden met het circulair bouwen en ontmantelen van gebouwen. ‘We zijn het langzaam aan het uitvogelen en uitvinden. De markt pakt het nu op omdat er wat slimmeriken zijn die hier een businessmodel in zien.’ Deze koplopers zijn essentieel. Luiting: ‘Ik vergelijk het graag met wielrennen. Je hebt de kopgroep en daarachter volgt het hele peloton. We zitten nu in de early adopters-fase, maar over een paar jaar volgt de massa. Steeds meer mensen zullen er achter komen dat het financieel aantrekkelijk is om circulair te zijn.’ ‘Slimmeriken zien hier een businessmodel in’ Wel moet het voor deze koplopers makkelijker worden om te innoveren. Nu lopen ze volgens Luiting nog tegen ‘betonnen muren’ aan: ‘Bestaande wet en regelgeving is nu nog vooral op het lineaire systeem georienteerd. Dat zal moeten veranderen willen we volledig circulair worden.’ Luiting meent dus dat de overheid het bedrijven makkelijker moet maken om over te stappen naar circulariteit. Holle Bolle Gijs 
Naast dat men door moet krijgen dat circulariteit financieel aantrekkelijk is, zal het begrip ook hip moeten worden, zegt Luiting. ‘Als iets populair is, volgen ontwikkelingen elkaar ook sneller op. Ik ben ervan overtuigd dat als we circulaire economie hip maken, het ons gaat lukken. Kinderen moeten net zo enthousiast reageren op circulair als op Holle Bolle Gijs! Gijs werd 60 jaar geleden ontwikkeld om ervoor te zorgen dat mensen minder papier op straat gooiden, en dat werkte! Het was creatief, origineel en er zat humor in. Circulariteit moet ook met dat soort oplossingen komen.’ In dit artikel las u slechts een fractie van wat Bas Luiting te vertellen heeft over circulariteit. In zijn boek, dat vol staat met persoonlijke ervaringen en voorbeelden, leest u meer.


    Geplaatst door uit Amersfoort , leeftijd 20-29
    Waardeert het boek met een 8 uit 10


    31-05-2018
    Circulaire economie vaart wel bij Holle Bolle Gijzen
    Chriet Titulaer met zijn aanstekelijke verhalen over de toekomst is het grote voorbeeld van circulair ondernemer Bas Luiting, schrijft hij in zijn boek Circulaire economie als lifestyle. Professioneel begon het de circulaire economie voor Bas Luiting met kabelgoten, schrijft hij in het boekje Circulaire economie als lifestyle, dat deze week verschijnt. Kabelgoten? Ja die metalen pijpleidingen voor kantoor. Hij werkte bij het bedrijf dat voor Philips heel Strijp-S daarmee voorzag. ,,Bij zo'n verbouwing ging alles eruit: kanalen, stopcontacten, alles. Ook al was het eigenlijk nauwelijks gebruikt. Doodzonde." En dus ontwikkelde Luiting, eenmaal voor zichzelf begonnen, een kabelgoot van zetmeel en ging hij in de circulaire economie, de kringloopeconomie van hergebruik. Verschillende producten ontwikkelde de Oirschottenaar daarna nog: Bricks, een (grote) stapelbare legosteen voor serieuze toepassingen, maar ook de ConVert, een zeecontainer omgebouwd tot studentenwoning. En verder vertelt hij zijn verhaal overal waar ze het willen horen. Zoals ook in het niet altijd even gestructureerde, maar wel lezenswaardige boekje.  Circulaire economie is duurzaamheid in het kwadraat. Spullen moeten van herbruikbaar materiaal gemaakt worden en zo ontworpen worden dat de onderdelen en materialen opnieuw te gebruiken zijn. ,,Zonnepanelen zijn bijvoorbeeld heel duurzaam, maar niet circulair. We kunnen ons vast voorbereiden op een groot probleem als over 20 jaar die panelen geen stroom meer leveren. Het is een uitdaging om te bedenken hoe we dat gaan verwerken", blijft Luiting positief.  ,,Circulaire ondernemer noemen ze me", zegt Luiting. ,,Maar het gaat veel verder. Het is een lifestyle voor mij. Niet vanwege het geld, maar omdat ik het zonde vindt om te verspillen. Ik ben opgegroeid in de tijd dat stofzuigers nog gerepareerd werden. Toen ik (30 jaar geleden) met mijn vrouw in het koetshuis van Heerenbeek in Oirschot ging wonen hebben we dat verbouwd met tweedehands spullen, niet met materiaal uit de bouwmarkt. En dat doe ik nu nog steeds."  Moet je zelf de handen uit de mouwen steken, om te zorgen dat er iets verandert, of moet de overheid de regels aanpassen zodat het bedrijfsleven circulair wordt? Luiting houdt het op allebei. ,,Je kunt zelf zo'n hip waterflesje kopen en het bijvullen in plaats van steeds Spa-flesjes te kopen. En de overheid kan de regels aanpassen zodat het makkelijker wordt om circulair te denken."  Tijdens de Dutch Design Week in 2017 stond het People's Pavilion op Strijp-S, opgetrokken volgens circulaire principes: allemaal hergebruikte materialen en opnieuw te gebruiken als het pand afgebroken werd. ,,Maar de duizenden leien van gerecycled plastic mogen nu vanwege de brandverordening niet hergebruikt worden in een gebouw", aldus Luiting.  ,,En natuurlijk doen veel bedrijven aan windowdressing; als je goed gaat kijken wat ze werkelijk doen aan circulair produceren, dan kom je op niet meer dan een heel klein percentage. Het is een lange ladder die we stapje voor stapje opgaan en soms donderen we weer drie treden naar beneden." Toch is hij geen scherpslijper, geen activist. ,,Ik benader het positief. Je moet het leuk maken, laten zien wat bedrijven er zelf aan hebben, hoe ze er iets aan kunnen verdienen. Want dat is heel belangrijk, dat er een verdienmodel achter zit. Mud Jeans, het bedrijf dat een geleaste spijkerbroek introduceerde, is pas na vijf jaar uit de rode cijfers. Het kost gewoon tijd."  Toch is het goed dat de overheid als doel heeft gesteld dat Nederland in 2050 helemaal circulair functioneert. Luiting betwijfelt of dat haalbaar is. ,,We hebben nog zoveel voorraad van spullen die we uit de grond hebben getrokken. Een kast van Ikea bestaat uit gerecycled hout met een plastic laag erover. Die kun je nu alleen verbranden. Hopelijk heeft de wetenschap daarvoor een oplossing op termijn." En verder hangt het volgens Luiting ervan af hoe snel circulair denken tussen de oren gaat zitten. Hij gelooft vooral in positieve bevordering van circulair denken. Voorbeeld? Kijk in de Efteling. Daar hadden ze last van zwerfvuil. Tot ze Holle Bolle Gijs met zijn 'Papier hier' bedachten. Mensen enthousiasmeren, kinderen vroeg iets leren, dat is toch prachtig." (recensie in Eindhovens dagblad op 30 mei 2018)


    Geplaatst door uit Eindhoven , leeftijd 50-59
    Waardeert het boek met een 8 uit 10


    31-05-2018
    DE LOL VAN EEN CIRCULAIRE LIFESTYLE
    Een kabelgoot van aardappelschillen, een zeecontainer omgebouwd tot studentenwoning, een woon- en werkdorp op Strijp-S in Eindhoven dat Plug In City heet en is opgebouwd uit sloopafval, afgedankte bouwmaterialen en hergebruikt plastic. Drie voorbeelden waarmee maker, ontwerper en consultant Bas Luiting geinteresseerden inwijdt in de geheimen van de kringloopeconomie. Het boek Circulaire Economie als Lifestyle beschrijft zijn queeste naar een samenleving die de grootscheepse verspilling van materialen en grondstoffen overboord zet. In zijn visie kun je producten zo slim ontwerpen en fabriceren dat elk onderdeel ervan een oneindig aantal nieuwe levens krijgt. De bevlogen fulltime circulair ondernemer doet in dit leeswerk zijn verhaal voor een breed publiek. Want wil er iets veranderen aan het huidige, verkwistende systeem dan zullen we circulair moeten gaan denken en leven. Luiting begint dicht bij huis, bij de consument/burger. ‘Schaf een hip waterflesje aan en vul dat telkens zelf bij, in plaats van steeds een Spa-flesje te kopen.’ Maar ook de overheid heeft een rol in de transitie. Zij kan het bedrijven makkelijker maken over te stappen naar een circulaire productiewijze. Circulair denken moet in de toekomst deel uitmaken van het DNA van de maatschappij, vindt Luiting. ‘Vandaar het begrip lifestyle, dat dicht bij de mensen staat’. Zelf vond hij inspiratie in zijn jeugd (‘Ik ben opgegroeid in de tijd dat stofzuigers nog gerepareerd werden’) en in zijn ervaringen in het bedrijfsleven waar hij zag dat producten en artikelen na gebruik gedachteloos en massaal werden afgedankt. Luiting ruimt in Circulaire Economie als Lifestyle tevens een aantal misverstanden uit de weg. Zoals de aanname dat duurzaam hetzelfde is als circulair. ‘Zonnepanelen bijvoorbeeld zijn heel duurzaam, maar niet makkelijk te recyclen. Dat wordt straks nog een heel probleem.’ Luiting werpt zich niet op als fanaticus of verblinde wereldverbeteraar. Hij legt er de nadruk op dat circulair denken, leven en ondernemen vooral ook leuk, luchtig en licht kan zijn, dat het een onderwerp is dat het ook op verjaardagsfeestjes goed doet. ‘En ik wil laten zien dat er met de circulaire economie eveneens geld te verdienen valt. Bedrijven hebben er zelf ook iets aan als ze die weg inslaan’. De circulaire boodschap die de entrepreneur annex ontwerper in zijn boek uitdraagt, slaat de laatste jaren in bredere kring aan. Luiting is regelmatig te gast bij bedrijven die geinteresseerd zijn in zijn denkbeelden en draagt op menig podium en symposium zijn gedachtengoed uit. Het mede door hem op Strijp-S in Eindhoven gebouwde Plug In City kreeg eind vorig jaar de Award voor ‘Beste Circulaire Werklocatie van Nederland’


    Geplaatst door , leeftijd 50-59
    Waardeert het boek met een 8 uit 10

€ 14,95

niet beschikbaar

Voor 16.00 uur besteld, overmorgen in huis!
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

niet beschikbaar

×
SERVICE
Contact
 
Vragen