€ 29,95

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Meer van deze auteur

  • Cover Gedachtenanalyse voor jou
    Gedachtenanalyse voor jou (boek)
  • Cover Gedachtenanalyse zelftraining voor studenten
    Gedachtenanalyse zelftraining voor studenten (boek)

Communicatiecursus voor de hulpverlening

Een zelftraining

Herman en Ernie Beuker • Boek • paperback

  • Samenvatting
    In de communicatie en omgang met mensen wordt gebruik gemaakt van zes tegengestelde kernbehoeften.
    Deze tegengestelde behoeften heeft iedereen, maar bij de meeste mensen voert één meestal de boventoon. Deze behoefte stuurt dan sterk het gedrag, de reactie en de communicatie.

    Omdat er sprake is van tegengestelde behoeften is er ook sprake van tegengesteld gedrag, reactie en communicatie. Deze tegenstelling kan zo duidelijk zijn, dat er irritatie, verstoring en miscommunicatie kan ontstaan.

    Contact krijgen hoeft geen groot probleem te zijn omdat iedereen beide behoeften in zich heeft. Het is slechts een kwestie van tijd en oefening om ook die minder sterk aanwezige behoefte van jou te gebruiken als die bij de persoon tegenover jou de boventoon voert.

  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 148mm x 210mm
    Aantal pagina's : 148
    Uitgeverij : School voor praktische menskunde
    ISBN : 9789082384109
    Datum publicatie : 09-2019
  • Inhoudsopgave
    Inhoud

    Voorwoord 8
    Inleiding 8
    1.0 Hoe communiceert de cliënt? 12
    1.2 Drie groepen 13

    2.0 De zes tegengestelde behoeften 17
    2.1 Wat zijn mijn behoeften? 20
    3.0 Productgericht of mensgericht of beide?. 23
    4.0 Productgericht 25
    De kwaliteit van productgericht 33
    5.0 Mensgericht 34
    De kwaliteit van mensgericht 41

    6.0 Solist of teamspeler of beide? 42
    7.0 Teamspeler 43
    8.0 Solist 49
    10.0 Voorbeelden van teamspeler en solist 53
    Heerlijk op een onbewoond eiland 55

    11.0 Risiconemend of risicomijdend of beide? 56
    12.0 Risicomijdend 58
    13.0 Risiconemend 65
    14.0 Voorbeelden risicomijdend en risiconemend 71

    15.0 Overzichtzoeker of verschilzoeker of beide. 74
    16.0 Overzichtzoeker 76
    17.0 Verschilzoeker 85
    18.0 Voorbeelden overzichtzoeker en verschilzoeker 92

    19.0 Resultaatgericht of sfeergericht of beide 96
    20.0 Sfeergericht 98
    21.0 Resultaatgericht 106
    22.0 Voorbeelden van sfeer- en resultaatgericht 113

    23.0 Moeter of willer of beide in gelijke mate? 120
    24.0 Moeter 122
    25.0 Willer 130
    26.0 Voorbeelden van moeter en willer 137

    27.0 Geen goed contact cliënt en deskundige 139

    Begrippenlijst 143

    Bronvermelding 146
  • Reviews (0 uit 0 reviews)

€ 29,95

niet beschikbaar

niet beschikbaar

3-5 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

Het onderzoek voor deze methodiek begon in 1994 en werd gecombineerd met coachingen en trainingen waarin de onderzoeksresultaten uitgebreid in de praktijk werden getest.
Hierbij is ernaar gestreefd de herkenning van de overeenkomsten en de verschillen in behoeften zo eenvoudig mogelijk en daarmee zo toegankelijk mogelijk te maken.

Aanduidingen als mensgericht en productgericht geven al aan waar de individuele behoefte om mee om te gaan naar uit gaat. Herkenning is dan ook het belangrijkste onderdeel. Met de herkenning van een behoefte is afstemming op een cliënt dan ook een logische stap. De invalshoek om zowel in privé- als in werksituaties de herkenning te zoeken, heeft het effect dat de kennis eerder gaat ‘leven’ en daardoor meer beklijft.

De verschillen in behoeften kunnen voor ruis in de communicatie zorgen, want ook al doet iemand nog zo z’n best, het is de ontvanger die bepaalt. Heeft de ontvanger een tegengestelde behoefte, dan bereik je deze moeilijk of niet.
Wanneer je via deze weg contact krijgt met een cliënt dan kun je wat vragen, zeggen, uitleggen, vertellen, met meer kans dat het ook overkomt. Daarmee heb je een extra vaardigheid.
Die momenten kun je zelf creëren door de behoefte te herkennen die voor de cliënt(e) belangrijk is en daarop in te gaan.

×
SERVICE
Contact
 
Vragen