€ 27,95

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Meer van deze auteur

  • Cover Stilte in je Zelf
    Stilte in je Zelf
  • Cover 108-vorm Yang-stijl Tai Chi - de namen van de vorm
    108-vorm Yang-stijl Tai Chi - de namen van de vorm

De Principes van Tai Chi

Roel Jansen • boek • hardback

  • Samenvatting
    niet beschikbaar
  • Productinformatie
    Binding : Hardback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 145mm x 210mm
    Aantal pagina's : 121
    Uitgeverij : de School van de Kraanvogel
    ISBN : 9789081058049
    Datum publicatie : 06-2015
  • Inhoudsopgave
    Over deze herziene uitgave 1
    Disclaimer 3
    Woord van dank 4
    Woord vooraf 7
    Leidraad 7
    Valkuilen 9
    Introductie 11
    §1.- Over dit boek 13
    §2.- Over opbouw, indeling en doel van de principes 14
    Hoofdstuk I: de externe principes 19
    Inleiding 19
    §1.- Het vaardig worden in de principes 19
    §2.- Omgaan met de studie van principes 21
    §3.- Het doel van de principes 21
    §4.- Een paar termen. 23
    1.- ‘voelbaarheid’ 23
    2.- ‘constructie’ 24
    3.- ‘open’ zijn 25
    4.- na- en voor-gevoel 27
    5.- Chinese begrippen 28
    De externe principes 30
    Het uitgangsprincipe: ‘rond op recht’ 30
    Lang staan 30
    Voelbaarheid 31
    Voetzolen, dijbenen en bovenarmen 32
    Staanders en bewegers 32
    ‘Han xiong, ba bei’ 35
    Samengevat: de vijf aspecten van staan 36
    het eerste principe - de twee assen 42
    het tweede principe - de zeven sterren 50
    het derde principe - de negen parels 52
    het vierde principe (a) - de drie bogen 55
    het vierde principe (b) - ‘negen parels’ in ‘zeven sterren’ 57
    het vijfde principe – de vijf punten 58
    het zesde principe - verticaal bewegen 60
    het zevende principe - de holle pijp 62
    het achtste principe - de twee contactpunten 64
    §3.- Nawoord bij de externe principes 66
    Hoofdstuk II: de interne principes 68
    Inleiding 68
    De interne principes 71
    1. het ervaren van de zwaartekogel 71
    2. ervaren hoe de zwaartekogel meedraait in de holle pijp 76
    3. ernaartoe groeien dat je alleen maar de zwaartekogel hoeft te draaien waardoor de holle pijp aan de buitenkant als vanzelf meedraait 77
    4. ervaren dat er een na-gevoel is wanneer een zwaartekogel-beweging een strekking of draaiing van de holle pijp tot gevolg heeft 78
    5. het na-gevoel gelijktrekken met de strekkende/draaiende actie 82
    6. de strekkende/draaiende actie een gevólg laten zijn van wat eerst het na-gevoel was, en nu het vóór-gevoel is geworden 83
    7. het na-/voor-gevoel als 'vulling' leren ervaren binnenin een omhullend buitenlichaam 84
    8. door middel van specifieke oefeningen en een juiste levenswijze en -instelling de binnenlichaam-ervaring in kracht doen toenemen 85
    9. deze 'kracht' c.q. vulling buiten het binnenlichaam leren transponeren en een interactie laten aangaan met 'de ander' 88
    § 3.- Nawoord bij de interne principes 89
    Hoofdstuk III: intern zijn 91
    Inleiding: over qi en dergelijke 91
    Tai Chi-boksen is peng-boksen 95
    Level I: ‘constructie’ 102
    Level II: ‘lineaire gewaarwording’ 103
    Level III: theorie en yi shou dantian 104
    Level IV: ‘sferische gewaarwording’ 107
    En verder 109
    Nawoord 110
    Gebruikte & aanbevolen literatuur 111
    Eindnoten 112
  • Reviews (9,5 uit 1 reviews)

    28-02-2016
    Schat aan informatie
    Als lid van de School van de Kraanvogel is dit boek voor mij verplichte kost. Alles wat erin staat is in de loop van de jaren in de lessen voorbij gekomen. Wanneer de materie zo compact en min of meer chronologisch wordt gepresenteerd lijk ik zowaar vat te krijgen op de weg die leidt naar interne gewaarwording. In dit boek staat een schat aan informatie en ik vraag me af hoeveel (hoe weinig) lezers dit daadwerkelijk op waarde kunnen schatten. Immers, Roel Jansen schrijft het ook in zijn boek, zonder oefening zijn teksten betekenisloos. Ik raad dit boek aan aan iedereen die een vorm van krijgskunst beoefent omdat, wederom in de woorden van R.J., "...je de kans vergroot dat je een principe herkent als je het tegenkomt in je eigen oefening en dat kan je jaren zoeken besparen". Ik kan hiervan getuigen.

       Grote hoeveelheid relevante info
       discipline-onafhandelijk geschreven

    Geplaatst door uit Den Haag , leeftijd 50-59
    Waardeert het boek met een 9.5 uit 10

€ 27,95

niet beschikbaar

niet beschikbaar

3-5 werkdagen
Veilig betalen Logo
Retourneren binnen 14 dagen*
Deel via 

Fragment uit het boek

§2.- Omgaan met de studie van principes
De principes kúnnen –even los van het gegeven dat je je hele leven bezig zult zijn met verfijning en uitdieping van je beheersing- betekent hoogstwaarschijnlijk alleen maar dat je ze wéét en beheerst onder gecontroleerde, relatief veilige omstandigheden. Dat betekent dat ze nog niet daadwerkelijk ‘lichaamseigen’ zijn.
Het is echter niet voldoende om de uitleg van de principes te begrijpen. Evenmin is het voldoende om de oefeningen, waarin een specifiek principe wordt bestudeerd, te kunnen. Waar het wèl om gaat is het volgende: als we de oefeningen lang en intensief genoeg beoefenen dient zich op een gegeven moment een bepaalde gevoelservaring aan, en díe moeten we hebben. We zoeken dus geen begrip èn we zoeken geen technische vaardigheid, we zoeken de gevoelservaring die zich vanuit de oefening aandient. Het is deze gevoelservaring die we nodig hebben om de gevechtstraining van Tai Chi ‘intern’ te maken, maar uiteraard kunnen we haar ook puur en alleen vanuit het oogpunt van gezondheid gebruiken om bewuster te bewegen.

§3.- Het doel van de principes
De principes zijn een middel, geen doel op zich, net zoals ‘ontspanning’ bij Tai Chi een middel is en geen doel. Als middel zijn ze bedoeld als een soort van analytische detailstudie om tot het doel –een betere vechtkunst- te komen.
Uiteraard is het zo dat je prima Tai Chi zou kunnen leren zonder je met deze, min of meer theoretische, principestudie bezig te houden. Daar zijn echter een aantal bezwaren tegen. Om te beginnen wordt je oefening dan een aaneenschakeling van het leren van diverse soorten technieken met als gevolg dat je uiteindelijk héél veel verschillende technieken geleerd hebt, eenzelfde werkwijze dus als bij andere verdedigingskunsten. Waarom zou je dan per sé Tai Chi doen? Het tweede bezwaar is ietwat abstracter: je kunt heel prima Tai Chi-vaardigheid verwerven zonder de principes specifiek te bestuderen, maar dat kan alleen maar omdat je leraar die studie wèl gedaan heeft. Je blokkeert jezelf dus in het op de juiste wijze overbrengen van de kunst, waardoor de essentie verloren zal gaan. En tenslotte gaat ook hier de algemene waarheid op dat inzicht wat je doet een vrijwel onmisbare basis is voor verbetering.

Het ervaringsproces waar studie van de principes je doorheen wil leiden heeft een merkwaardig gevolg: uiteindelijk zul je ervaren hoe elke houding die je aanneemt, hoe elke actie die je onderneemt, alleen maar een variatie is van één en hetzelfde: ‘open zijn’, een gevoel van lichtheid door je hele lichaam. Wij vatten dit samen onder de noemer “alles is één”. Wordt bij-voorbeeld je arm ingeduwd dan verdwijnt daar dat gevoel van lichtheid (de beknelling in de elleboogholte of in de oksel valt je dan meteen op) en in je reactiepatroon zul je nu automatisch zoeken naar een herstel van dat ‘open’ gevoel. Zonder na te denken kom je vrijwel als vanzelf in een andere Tai Chi-houding/-actie. ×
SERVICE
Contact
 
Vragen
Volg ons op pijl