€ 37,95

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

De taal van geluid - in kleur - Deel 1

KarrArikh Tor • Boek • hardback

  • Samenvatting
    De taal van geluid - in kleur - Deel 1, onthult de geheimen van de gitaar en basgitaar. Het kan eng zijn om in de muziektheorie te komen voor een gitarist of bassist, maar dit is een geweldige plek om te beginnen. Je hebt nooit meer een akkoordenboek of theorieboek nodig. De taal van geluid leert je hoe je akkoorden kunt bouwen vanaf de wortel en melodieën kunt spelen in elke toonsoort. De graphics verbinden de fretboards van een gitaar en basgitaar met het pianotoetsenbord en bladmuziek, waardoor het een waardevol hulpmiddel is, niet alleen voor gitaristen en bassisten, maar voor elk lid van een band. Snel en handig voor elke muziektheoriestudent. Inclusief de 'boxen' en herhalende patronen op de toetsen, posities voor alle akkoorden en posities om toonladders in elke toonsoort te spelen. De taal van geluid leert hoe je akkoordprogressies op een melodie kunt rangschikken en hoe je elk nummer van de ene toets naar de andere kunt transponeren, gemakkelijker om de sleutel uit te voeren. Gemakkelijk te gebruiken en waardevol voor gitaristen, bassisten en toetsenisten.

    De taal van geluid - In Colour - Volume 1: bevat hoofdstukken 1-3, en bijlagen uit het volledige leerboek

    Hoofdstuk 1 - invoering, de elflijnige notenbalk en basissymbolen
    Hoofdstuk één legt de basistheorie achter westerse muzikale tradities uit, waarbij muziektheorie als een taal wordt behandeld. Geïntroduceerd in dit hoofdstuk zijn: octaven, hele toon, halve toon, voortekens, sleutels, de elflijnige notenbalk, de vioolsleutel, de bassleutel, de altsleutel, de tenorsleutel, de maatsoortaanduiding, nootsoorten, rusten, tempo.

    Hoofdstuk 2 - standaardstemming, noten op frets, tabulatuur
    Hoofdstuk twee laat zien waar de natuurlijke noten (witte toetsen) op een piano zich bevinden op de gitaar- en basgitaar toetsen en ook op de elflijnige notenbalk. Geïntroduceerd in dit hoofdstuk zijn: standaardstemming, tabulatuur.

    Hoofdstuk 3 - toonladder, Majeur toonladder, posities op fretboards, Intervallen
    Hoofdstuk drie onderzoekt toonladders, met name de Majeur toonladder, en laat zien hoe we onze toonladders ontwikkelen vanuit een tonische noot, en waar we Major-toonladders kunnen vinden op de fretboards van gitaren en basgitaren. Geïntroduceerd in dit hoofdstuk zijn: oplopende toonladder, aflopende toonladder, chromatische toonladder, Tonische namen voor toonladders, diatonische toonladders, enharmonische noten en toonladders, toontrappen, 15 majeurtoonladders, intervallen.
  • Productinformatie
    Binding : Hardback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 200mm x 280mm
    Aantal pagina's : 81
    Uitgeverij : Dark World International
    ISBN : 9789083320205
    Datum publicatie : 06-2023
  • Inhoudsopgave
    Inhoud

    Hoofdstuk één
    Waarom hebben we muziektheorie nodig? 1
    Het begint met de taal 2
    De verdeling van het octaaf 5
    De taal op papier zetten 8
    Bovenkant van de elflijnige notenbalk – de vioolsleutel 11
    Onderkant van de elflijnige notenbalk – de bassleutel 11
    De opbouw van de elflijnige notenbalk 12
    Noten tellen op een notenbalk 14
    Gepunteerde noten en binding boogjes 18
    Nootnamen en tellen 19
    Het gebruik van de elflijnige notenbalk 24

    Hoofdstuk twee
    Snaarinstrumenten en tabulatuur 27
    Noten op de snaren van een standaard gestemde gitaar
    1e snaar 28 2e snaar 28 3e snaar 29
    4e snaar 29 5e snaar 30 6e snaar 30
    Noten op de snaren van een standaard gestemde basgitaar
    1e snaar 31 2e snaar 31 3e snaar 32
    4e snaar 32
    Wat is tabulatuur? 34

    Hoofdstuk drie
    Wat is een toonladder? 41
    Heel – Heel – half – Heel – Heel – Heel – half 43
    De 15 majeurtoonladders van de westerse muziek 47
    Posities om de C-majeurtoonladder op een fretboard
    te spelen 48
    C-majeurtoonladder - Open positie - Patroon 1 51
    C-majeurtoonladder - 2e fretpositie - Patroon 2 52
    C-majeurtoonladder - 4e/5e fretpositie - Patroon 3 53
    C-majeurtoonladder - 7e fretpositie - Patroon 4 54
    C-majeurtoonladder - 9e/10e fretpositie - Patroon 5 55
    C-majeurtoonladder - 12e fretpositie - Patroon 1 56
    Intervallen en de majeurtoonladder 57
    De 12 intervallen op notenbalk, toetsenbord en fretboard 58

    Bijlagen
    Bijlage één - alle majeurtoonsoorten 65
    Bijlage twee - Open akkoorden 69
    Bijlage drie - Tempodiagram voor het bepalen van effecten 71

    Bibliografie / Dankbetuigingen 74
    Index 75
  • Reviews (0 uit 0 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

€ 37,95

niet beschikbaar

niet beschikbaar



3-4 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

Samenvatting ‘De verdeling van het octaaf’ - Op een pianotoetsenbord zijn er geen zwarte toetsen tussen de B- en C-noten en de E- en F-noten. Voor de namen van de zwarte toetsen voegen we een kruis of een mol toe aan een letter. Het symbool voor het kruis is ♯ en het symbool voor de mol is ♭. Noten kunnen meer dan één naam hebben (dit wordt later verder uitgelegd). Elke zwarte toets heeft twee mogelijke namen: één met een kruis en één met een mol. Dit eerste stukje muziektheorie moet je simpelweg uit je hoofd leren. Het is niet vanzelfsprekend om iets op te delen zoals we dat met octaven doen. Dit zie je alleen in westerse muziektraditie.

De taal op papier zetten

Als je een melodie in je hoofd hebt en je wilt die op papier zetten, moet je weten uit welke noten die melodie bestaat. We nemen 'Twinkle Twinkle Little Star' als voorbeeld, omdat we maar zes noten nodig hebben om dit liedje te spelen. Als we beginnen met de C, gaat de melodie als volgt:

C C G G A A G F F E E D D C G G F F E E D
G G F F E E D C C G G A A G F F E E D D C

Elke letter staat voor één noot in het liedje (hoewel dat niet blijkt uit de schrijfwijze). Iemand die de melodie kent, zou dit liedje kunnen spelen op basis van deze letters, maar wel naar eigen inzicht. Verschillende mensen hebben vaak verschillende ideeën over hoe een melodie zou moeten klinken. Als je een liedje niet kent, weet je niet op welk octaaf je de noten moet spelen en ook niet hoe snel of langzaam je ze moet spelen. Als een componist even iets wil noteren voor eigen gebruik, werkt zo'n eenvoudige manier misschien, maar er ontbreekt informatie. Alle noten lijken hier even lang en de timing van de melodie ontbreekt. Bovendien lijkt het erop dat de eerste noot en de laatste noot dezelfde zijn. Je zou ook kunnen schrijven:

C4 C4 G4 G4 A4 A4 G4 -, F4 F4 E4 E4 D4 D4 C4 -, G4 G4 F4 F4 E4 E4 D4 -,
G4 G4 F4 F4 E4 E4 D4 -, C4 C4 G4 G4 A4 A4 G4 -, F4 F4 E4 E4 D4 D4 C4 -.

Dan zie je in ieder geval dat de melodie omhooggaat vanaf de C en dat niet alle noten even lang duren (door gebruik van het streepje), maar het blijft vaag en onduidelijk. Muziektheorie geeft je richtlijnen voor het schrijven van noten, zodat iedereen die een instrument bespeelt, ze kan lezen en spelen. Hier zie je hoe 'Twinkle Twinkle Little Star' eruitziet op een notenbalk. Je zie nu dat de noten niet allemaal hetzelfde zijn. ×
SERVICE
Contact
 
Vragen