€ 27,00


ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Een Meester in leren

Van operant conditioneren tot metacognitie

Basten Berg, Rieke van Bemmel en Michel van Ast • Boek • paperback

  • Samenvatting
    Het boek Een meester in leren is geschreven naar aanleiding van de behoefte van studenten van lerarenopleidingen aan een praktisch, leesbaar, en studeerbaar boek over leertheorieën en leerprocessen. Dit boek voorziet in die behoefte, doordat het in heldere taal geschreven is en vol staat met praktijkvoorbeelden van de wijze waarop leertheorieën in de dagelijkse onderwijspraktijk van het voorgezet onderwijs (algemeen voortgezet onderwijs en (v)mbo) toegepast kunnen worden.
    Er worden aanknopingspunten, aanwijzingen en tips gegeven om te komen tot concreet handelen in de dagelijkse onderwijspraktijk.

    Deel I van het boek gaat over de drie grote leertheorieën: het behaviorisme, het cognitivisme en het constructivisme. In deze drie leertheoretische stromingen die elkaar min of meer opvolgen in de tijd, wordt er telkens anders aangekeken tegen de aard van leren. Volgens de behavioristische leertheorie is leren het aan- of juist afleren van gedrag. In de cognitivistische leertheorie wordt leren gezien als een informatieverwerkingsproces en volgens de constuctivistische leertheorie is leren het (gezamenlijk) construeren van kennis. In deel I staan vragen centraal als: Hoe wordt er geleerd? Wat wordt er geleerd? Wat is de rol van jou als leraar daarin?

    Deel II van het boek gaat over leerprocessen. In de literatuur over leerprocessen worden allerlei onderwijskundige concepten beschreven, zoals motivatie, executief functioneren en metacognitie. Deze concepten worden uitgelegd en geïllustreerd met praktijkvoorbeelden. In deel II staan vragen centraal als: Hoe motiveer je leerlingen? Wat houdt executief functioneren in? Wat kan je als leraar doen om metacognitieve vaardigheden van leerlingen te stimuleren?

    Dit boek is geschreven door bevlogen lerarenopleiders met de overtuiging dat onderwijskundige kennis een heel praktische toepassing kent in de onderwijspraktijk en dat deze kennis van belang is om een goede leraar te worden. We hopen dat je als lezer van dit boek theorie over leren zult waarderen en dat het boek je helpt om een meester in leren te worden!
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 170mm x 240mm
    Aantal pagina's : 212
    Uitgeverij : Een Meester in Leren
    ISBN : 9789464432855
    Datum publicatie : 03-2024
  • Inhoudsopgave
    INHOUDSOPGAVE EEN MEESTER IN LEREN

    Voorwoord

    Kennisbasis

    Dankwoord

    DEEL I LEERTHEORIEËN

    Hoofdstuk 1: Behaviorisme en leren
    Inleiding
    Opbouw hoofdstuk en leerdoelen
    Casus
    1.1 Klassiek conditioneren
    1.1.1 Ivan Pavlov
    1.1.2 John Watson
    1.1.3 Klassiek conditioneren in de onderwijspraktijk
    1.2 Operant conditioneren
    1.2.1 Edward Thorndike
    1.2.2 Burrhus Skinner
    1.2.3 Operant conditioneren in de onderwijspraktijk
    1.3 Modelleren
    1.3.1 Albert Bandura
    1.3.2 De werking van spiegelneuronen
    1.3.3 Modelleren in de onderwijspraktijk
    1.4 Kritiek op het behaviorisme
    Uitwerking casus
    Samenvatting
    Belangrijkste leerinhoud H1
    Begrippenlijst
    Reflectievragen voor jouw eigen onderwijspraktijk

    Hoofdstuk 2: Cognitivisme en leren
    Inleiding
    Opbouw hoofdstuk en leerdoelen
    Casus
    2.1 De opkomst van het cognitivisme
    2.1.1 Gestaltpsychologie als voorloper van het cognitivisme
    2.1.2 Het computermodel van het cognitivisme
    2.2 Kennisverwerving en soorten kennis
    2.2.1 Declaratieve kennis
    2.2.2 Procedurele kennis
    2.2.3 Situationele kennis
    2.3 Cognitivisme volgens Jerome Bruner
    2.3.1 Representatievormen
    2.3.2 Zelfontdekkend leren
    2.4 Cognitivisme volgens David Ausubel
    2.4.1 Actief ontvangend leren
    2.4.2 Betekenisvol leren60
    2.5 Kritiek op het cognitivisme
    2.6 Cognitivisme in de onderwijspraktijk
    2.6.1 Representatievormen
    2.6.2 (Begeleid) zelfontdekkend leren
    2.6.3 Actief ontvangend leren
    2.6.4 Betekenisvol leren
    Uitwerking casus
    Samenvatting
    Belangrijkste leerinhoud H2 (en H1)
    Begrippenlijst
    Reflectievragen voor jouw eigen onderwijspraktijk

    Hoofdstuk 3: Constructivisme en leren
    Inleiding
    Opbouw hoofdstuk en leerdoelen
    Casus
    3.1 Kennis volgens het constructivisme
    3.2 Leerprocessen volgens het constructivisme
    3.2.1 Het cognitief constructivisme
    3.2.2 Het sociaal constructivisme
    3.3 Vormen van leren
    3.4 Constructivisme in de onderwijspraktijk
    3.4.1 Actief
    3.4.2 Constructief
    3.4.3 Cumulatief
    3.4.4 Zelfregulerend
    3.4.5 Doelgericht
    3.5 Kritiek op het constructivisme
    3.5.1 De veranderende rol van de leraar
    3.5.2 De leerling centraal
    3.5.3 De rol van kennis
    Uitwerking casus
    Samenvatting
    Belangrijkste leerinhoud H3 (en H2 en H1)
    Begrippenlijst
    Reflectievragen voor jouw eigen onderwijspraktijk


    Deel II LEERPROCESSEN

    Hoofdstuk 4: Motivatie om te leren
    Inleiding
    Opbouw hoofdstuk en leerdoelen
    Casus
    4.1 Motivatie vanuit een behavioristisch perspectief
    4.1.1 Extrinsieke motivatie
    4.1.2 De piramide van Maslow
    4.2 Motivatie vanuit een cognitivistisch perspectief
    4.2.1 Intrinsieke motivatie
    4.2.2 Attributietheorie
    4.2.3 Mindsettheorie
    4.2.4 Doeloriëntatie
    4.3 Motivatie vanuit een constructivistisch perspectief
    4.3.1 Zelfdeterminatietheorie
    4.3.2 Betekenisvol leren
    4.3.3 Authentieke taken
    4.3.4 Leeromgeving
    4.4 Motivatie in de onderwijspraktijk
    4.4.1 Complimenten geven
    4.4.2 Doelen stellen
    4.4.3 Motiverend onderwijs
    Uitwerking casus
    Samenvatting
    Belangrijkste leerinhoud H4
    Begrippenlijst
    Reflectievragen voor jouw eigen onderwijspraktijk

    Hoofdstuk 5: Het brein en leren
    Inleiding
    Opbouw hoofdstuk en leerdoelen
    Casus
    5.1 Hersenen
    5.1.1 De werking van de hersenen
    5.1.2 De ontwikkeling van de hersenen bij kinderen
    5.1.3 Misconcepties over de hersenen
    5.1.4 Neuromythen
    5.2 Intelligentie
    5.2.1 Verschillende componenten van intelligentie
    5.2.2 Testen van intelligentie
    5.3 De werking van het geheugen
    5.3.1 Fase 1: Het opnemen van informatie
    5.3.2 Fase 2: Het opslaan van informatie
    5.3.3 Fase 3: Het ophalen van informatie
    5.3.4 Beïnvloeding van het geheugen
    5.4 Executieve functies
    5.4.1 Invloed van de prefrontale cortex
    5.4.2 Acht executieve functies
    5.4.3 Problemen met executief functioneren
    5.5 Het brein in de onderwijspraktijk
    5.5.1 Labeling
    5.5.2 Geheugenstrategieën
    5.5.3 Executieve functies versterken
    Uitwerking casus
    Samenvatting
    Belangrijkste leerinhoud H5
    Begrippenlijst
    Reflectievragen voor jouw eigen onderwijspraktijk

    Hoofdstuk 6: Leren leren
    Inleiding
    Opbouw hoofdstuk en leerdoelen
    Casus
    6.1 Metacognitie
    6.1.1 Plannen, monitoren en evalueren
    6.1.2 Metacognitieve vaardigheden ondersteunen
    6.1.3 Zelfregulatie
    6.2 Probleemoplossen
    6.2.1 Voorwaarden en fasen van probleemoplossen
    6.2.2 Probleemoplossend of probleemgestuurd leren
    6.3 Leerstrategieën
    6.3.1 Spaced practice
    6.3.2 Retrieval practice en het testeffect
    6.3.3 Interleaving
    6.3.4 Self-explanation
    6.4 Leren leren in de onderwijspraktijk
    6.4.1 Metacognitie in de onderwijspraktijk
    6.4.2 Probleemoplossen in de onderwijspraktijk
    6.4.3 Leerstrategieën in de onderwijspraktijk
    Uitwerking casus
    Samenvatting
    Belangrijkste leerinhoud H6
    Begrippenlijst
    Reflectievragen voor jouw eigen onderwijspraktijk

    Overzicht kernbegrippen

    Literatuurlijst
  • Reviews (8,3 uit 2 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

    16-10-2023
    Vereiste literatuurboek
    Dit boek staat op de literatuurlijst van de Hogeschool Utrecht en wordt gebruikt voor het geven van didactische activiteiten in de uitvoering van het cluster lerarenopleiding. Er worden belangrijke onderwerpen behandeld in de lessen voor mijn opleiding, en daarom vind ik dit boek nuttig om te gebruiken.

       Handig voor de lerarenopleiding

    Geplaatst door , leeftijd 20-29
    Waardeert het boek met een 9 uit 10


    26-12-2022
    Goed leesbaar
    Het boek is goed leesbaar, ook voor mensen die wat minder onderwijskundig aangelegd zijn. Soms gaat het wat informatie wel wat ver. Een paar kleine foutjes in het boek.

       Goed leesbaar
       Soms net te veel informatie. M

    Geplaatst door uit Lochem , leeftijd 40-49
    Waardeert het boek met een 7.5 uit 10

€ 27,00

niet beschikbaar

niet beschikbaar



Op werkdagen voor 16.00 uur besteld, morgen in huis!
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

niet beschikbaar

×
SERVICE
Contact
 
Vragen