Wij werken op volle kracht, er is geen vertraging in productie en levering door het Coronavirus. Meer informatie via deze link.

€ 14,50

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Meer van deze auteur

  • Cover Muziek voor de klas
    Muziek voor de klas (ePUB)
  • Cover Muziek voor de klas
    Muziek voor de klas (boek)

Ervaringsgerichte Algemene Muzikale Vorming

handleiding voor AMV-docenten

Hendrik Jan Lindhout • Boek • paperback

  • Samenvatting
    “Ervaringsgerichte Algemene Muzikale Vorming” is een handleiding voor AMV-docenten én voor muzikanten die meer willen begrijpen van de bladmuziek die zij spelen .

    Het uitgangspunt van dit boek is ‘Muziek als taal’. Als je nadenkt over de manier waarop wij als kind hebben leren lezen en schrijven, is dat vooral vanuit ervaring: vanaf de eerste jaren tot ongeveer groep 2 van de basisschool is het van brabbeltaal naar een behoorlijke woordenschat gegroeid, voordat begonnen wordt met lezen en schrijven. Dit lezen en schrijven wordt aangeleerd van losse letters, via kleine woordjes (spellen), zinnetjes naar uiteindelijk stillezen! Het is dus een lange weg van stapsgewijze ervaring naar verklankte notatie!

    Muziek op een zelfde manier leren begrijpen is een belangrijke basis voor de aankomende muzikant en verdient daarom een plek in de AMV-lessen, maar kan het elke muzikant helpen meer begrip te krijgen van wat hij/zij zelf speelt.

    Met een repertoire aan ‘leerliedjes’ wordt door middel van het solmiseren en handzingen én het oefenen met ritmekaarten gewerkt naar het ‘in het hoofd’ kunnen horen van die symboliek als tussenstap naar de verklankte notatie; een vaardigheid die de intrinsieke motivatie verhoogt en op die manier de muzikale vaardigheid én het plezier bij het maken van muziek versterkt!

    Op de website www.muziekvoordeklas.com zijn de ritmekaarten te vinden van vrijwel alle liedjes die in dit boek zijn opgenomen.

    De dierenkaarten zijn getekend door Louis Lanzing.

    Hendrik Jan Lindhout heeft, naast een lange carrière als trompettist bij onder meer Holland Symfonia (het huidige Balletorkest) en het ASKO|Schönberg Ensemble, arrangeur en dirigent jarenlang muziekles gegeven op basisscholen. Omdat niet alle leerkrachten aangaven zelf met muziek aan de slag te durven, schreef hij eerder “Muziek voor de klas”.
    Verdere informatie is te vinden op www.muziekvoordeklas.com
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 160mm x 240mm
    Aantal pagina's : 46
    Uitgeverij : Muziek voor de klas
    ISBN : 9789464066630
    Datum publicatie : 03-2021
  • Inhoudsopgave
    Woord vooraf ......................................... 5 Ritme-tools ............................................ 7 Stoknota5e ............................................ 9 Melodie-tools ........................................ 11 De eerste tonen ..................................... 13 Koppeling van tonen aan tekst .............. 16 Ritmekaarten ......................................... 19 Puls en ritme .......................................... 21 Meer tegelijk ......................................... 22
    Switch ............................................. 22 Canons ................................................... 24 Aanvullend repertoire ............................ 25
    Hallo iedereen ................................ 25 Lopen in de regen ........................... 25 Dansen in de regen ......................... 26 Sally gaat om de zon ....................... 26 Ho chi won ...................................... 27 Het trappenlied ............................... 27 Grote klokken ................................. 28 Europees volkslied .......................... 28 Tideo ............................................... 29 Obwisana ........................................ 31 Down the river ................................ 31 In Alaska .......................................... 31 Pinguïncafé ..................................... 32 In de nacht van dromenland .......... 32 Hé daar... ........................................ 33
    Mi-re-do liedjes ..................................... 34 Tussen de ketel en de pot ............... 34 Hé, roei de boot ............................. 34 Bim bam biri bam ........................... 35 Door water en door lucht ............... 36
    Syncopen – Geef de beat door .............. 36 De 5mka ................................................. 38 Lang zal ze leven ............................. 40 I like the flowers ............................. 40 Djama Nawa ................................... 40 De triool ................................................. 41 Liedjes in 3/4 .......................................... 42 Elsje Fiederelsje .............................. 43 Boer wat zeg je ............................... 43 Op een zonnige morgen ................. 44
  • Reviews (0 uit 0 reviews)

€ 14,50

niet beschikbaar

niet beschikbaar

3-5 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

Woord vooraf

Als je muzikant wilt worden, moet je heel veel leren, zoals technische vaardigheden, bijvoorbeeld motoriek, houding en ademhaling. Maar ook moet je muziek leren begrijpen. Dit leren begrijpen van muziek is wat je als docent wilt bereiken bij een AMV-cursus.

Het uitgangspunt van dit boek is ‘Muziek als taal’. Als je nadenkt over de manier waarop wij als kind hebben leren lezen en schrijven, is dat vooral vanuit ervaring: vanaf de eerste jaren tot ongeveer groep 2 van de basisschool is het van brabbeltaal naar een behoorlijke woordenschat gegroeid, voordat begonnen wordt met lezen en schrijven. Dit lezen en schrijven wordt aangeleerd van losse letters, via kleine woordjes (spellen), zinnetjes naar uiteindelijk stillezen! Het is dus een lange weg van stapsgewijze ervaring naar verklankte notatie!
Vreemd genoeg is men vaak verbaasd dat je als muzikant zo maar van blad kunt zingen wat er staat, maar toch is dit een belangrijke voorwaarde om je te kunnen blijven ontwikkelen als muzikant. Zeker omdat de meeste leerlingen ‘bladlezers’ zullen worden, verdient zo’n benadering een plek in de AMV-les.

Horen en voelen

De verklanking van de notatie heeft bij muziek twee aspecten: het innerlijk kunnen horen, maar zeker niet minder ook het kunnen ‘voelen’ van het ritme.
Zingen is bij uitstek een manier om het gehoor van hardop naar innerlijk te ontwikkelen.
Het koppelen van ritme aan een puls (de beat, of ‘de maat’) is voor het leren voelen belangrijk.
Vandaar dat ‘bewegen op muziek’ in elke les een plaats verdient. Voldoende bewegingsruimte in het lokaal is daarom belangrijk.

In deze handleiding worden geen kant en klare lessen aangereikt. De bouwstenen melodie, ritme en puls worden eerst los van elkaar behandeld en daarna worden ze samengevoegd.
Het is aan jou om deze tools naar eigen inzicht en ervaring in je lessen te integreren.
Ook muzieknotatie zelf kan stapsgewijs aangeboden worden, parallel aan de manier waarop schrijflessen op school gegeven worden. Nadat de leerlingen een basis aan repertoire hebben opgebouwd, kun je starten met laten noteren van bolletjes op of onder één horizontale lijn, zonder muzieksleutel. Daarna kun je het aantal lijnen uitbreiden om vervolgens het ritme (stoknotatie) eraan te koppelen en zo door groeien naar de totale invulling van de gangbare notatie.

In het tweede deel van dit boek vind je extra repertoire, met suggesties voor lesideeën. ×
SERVICE
Contact
 
Vragen