€ 21,95

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Geen dag hetzelfde

René Overveld • Boek • paperback

  • Samenvatting
    Ruim 49 jaar heeft René Overveld gewerkt in de Binnentankvaart bij Van Ommeren, dat later gefuseerd is met Pakhoed tot Vopak en daarna weer tot Interstream Barging. Hij doorliep alle rangen op de tankervloot en groeide in zijn wal baan uit tot leidinggevende Fleet-manager van een grote Binnentankvaart rederij met daarnaast een bevrachtingskantoor.

    In die functie was hij verantwoordelijk voor operationele zaken en veiligheid aan boord van 120 tankschepen die actief zijn in het vervoer van gevaarlijke stoffen over de binnenwateren. Hij vertelt hierover in eigen bewoordingen hoe dat pad van lichtmatroos tot Manager verlopen is. Een baan waarin hij te maken kreeg met het grootste ongeluk in de binnentankvaart tot nu toe, dat ook tegelijkertijd de langstlopende rechtszaak van de binnenvaart werd.

    Mede door zijn vakkennis en de relaties die hij opbouwde binnen en buiten zijn werkkring had hij een belangrijke invloed in verschillende nationale en internationale (veiligheid) comités In Den Haag, in de Centrale Commissie voor de Rijnvaart in Straatsburg en bij het Safety Comité van de Verenigde Naties in Geneve. Hij wist buitenlandse beleidsbepalers mee te krijgen in zijn denkwijze waardoor internationale wetgeving op belangrijke onderdelen werd aangepast of nieuwe wetgeving werd ingevoerd. 

    Hij had hiervoor veel contacten met verantwoordelijke managers van grote oliemaatschappijen, chemische industrieën en Tankopslagbedrijven. Met een collega van een concurrerend bedrijf ontwikkelde ze samen een internationaal inspectiesysteem voor tankschepen en is als examinator op Full Mission simulatoren nog steeds betrokken bij de nautische vakopleidingen.

    De koninklijke onderscheiding tot Officier in de orde van Oranje-Nassau was de kroon op zijn werk. Hoe het er in die jaren aan toe ging beschrijft deze “Rotterdamse” Amsterdammer in zijn eigen bewoordingen met veel enthousiasme.
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 170mm x 240mm
    Aantal pagina's : 168
    Uitgeverij : Inland Barging Consultancy
    ISBN : 9789464813012
    Datum publicatie : 06-2023
  • Inhoudsopgave
    niet beschikbaar
  • Reviews (8,6 uit 6 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

    03-10-2023
    Herkenbaar.
    Laat zich gemakkelijk lezen en een mooi verslag hoe zich een leven c.q. mens zich kan ontwikkelen. Veel in het boek deed mij terug denken aan gebeurtenissen die René heeft meegemaakt en die ik zelf vanuit een ander perspectief heb meegemaakt. Bijvoorbeeld de ramp met de Avanti. Ik ben daar ook al de volgende dag bij geweest als belanghebbende bij het m.t.s. Marina. Door dit boek ging ik eigenlijk vanzelf ook in gedachten na wat ik/we allemaal heb meegemaakt in de ruim 30 jaar die ik bij Rederij Wijgula heb gewerkt. Ga het zeker nog wel eens een keer lezen.


    Geplaatst door uit Druten , leeftijd 70+
    Waardeert het boek met een 8.5 uit 10


    01-09-2023
    Schitterend boek
    Mooi verslag met heel veel herkenning van ook een binnenvaart man

       Veel vakkennis
       Mooie herinneringen
       Geen

    Geplaatst door uit Alkmaar , leeftijd 60-69
    Waardeert het boek met een 9 uit 10


    26-08-2023
    Boeiend boek
    Erg mooi boek Vanaf hoofdstuk 1 word je meegenomen in zijn leven van Rene. Ik werd gelijk er ingetrokken om verder te lezen waardoor het boek in 1 dag uitgelezen heb . Hoop op nog een boek van Rene dan koop ik hem zeker ook.

       Leest makkelijk

    Geplaatst door uit Maarssen , leeftijd 40-49
    Waardeert het boek met een 10 uit 10


    27-07-2023
    Werken in de binnentankvaart
    Makkelijk leesbaar. Zo dat het nachtrust kost. Het ligt namelijk op mijn nachtkastje.


    Geplaatst door
    Waardeert het boek met een 8 uit 10


    26-07-2023
    Aanrader
    Herkenbare inhoud over de binnenscheepvaart wat makkelijke wegleest.


    Geplaatst door uit Rotterdam , leeftijd 60-69
    Waardeert het boek met een 8 uit 10


    25-07-2023
    Als een jongensboek geschreven
    Interessant boek en voor mij heel veel bekende zaken, in 2 dagen uitgelezen


    Geplaatst door uit Middelburg , leeftijd 50-59
    Waardeert het boek met een 8 uit 10

€ 21,95

niet beschikbaar

niet beschikbaar



3-4 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

Hoofdstuk 1
Een nachtelijk telefoontje
Door het zijraampje, dat ik op een kier had gezet rook ik de lucht van verbrande benzine. Op dat moment reed ik met mijn donkerblauwe Audi met grote snelheid op de A57 ter hoogte van Düsseldorf richting Keulen. Het was half zes in de ochtend en het begon al te dagen. Op dit tijdstip was er nog niet veel verkeer. Over een kwartiertje zou ik ter plaatse zijn bij de raffinaderij in Dormagen. Hoe erg moet het zijn als ik hier al, op dertig kilometer afstand vanaf het ongeval, de verbrandde benzine ruik, dacht ik bij mijzelf. De gehele rit was ik al druk bezig geweest met allerlei telefoongesprekken met instanties en mijn collega Michael, die op dat moment de coördinatie vanuit kantoor voerde. Ik moest terugdenken aan het moment dat thuis de telefoon ging, nog maar een paar uur geleden.

Met ontzetting had ik op vrijdag 7 mei 1999 thuis om half twee ’s nachts de telefonische
melding van het verschrikkelijke ongeval ontvangen. Zoals gebruikelijk nam ik hierop onmiddellijk actie zoals ik wel gewend was als ik gebeld werd of een melding kreeg dat er een voorval of incident had plaatsgevonden. Daarvoor waren er in de rederij strikte richtlijnen in de vorm van een actie en communicatieplan opgesteld. Tenslotte hadden we een vloot van meer dan 100 tankschepen die actief zijn in het vervoer van Gevaarlijke Stoffen.
In verband met mijn leidinggevende functie was ik door de directie ook aangewezen als de functionaris die in gevallen van een incident of voorval regelend en corrigerend optrad. Als er afhankelijk van de grootte van het incident een crisisteam opgesteld moest worden dan was ik ook de coördinator van het crisisteam. Daarbij hoorde de bevoegdheid om, indien noodzakelijk, en in overleg met de Directie natuurlijk, de pers te woord te staan. Zo’n crisisteam kon, afhankelijk van de aard van het incident, samengesteld worden door deelname van hoofden van dienst uit de diverse disciplines. Bijvoorbeeld directie, technische dienst, bemanningszaken, bevrachting, commercie, operationele dienst, verzekering en chartering. Maar zo’n groot incident als dit had ik zelf ook niet eerder meegemaakt. Dit was een regelrechte ramp! Dat begreep ik direct.

Om half twee kreeg ik de melding van de kapitein van de Rhenania die mij belde en direct de vraag stelde of ik al wist dat de Avanti in brand stond in Dormagen. De kapitein van de Rhenania gaf mij onmiddellijk details die ik zittend op de rand van mijn bed tot mij nam. De Rhenania lag aan de benedenstroomse steiger in Dormagen aan de Rijn te wachten op belading en zij namen een enorme vlammenzee midscheeps van de Avanti waar, het schip dat een steiger verder stroomopwaarts lag. Het moment dat de kapitein van de Rhenania mij belde waren zij ook gelijk bezig om met het schip te vertrekken omdat er brandende benzine, door de stroom die er liep, de rivier kwam afdrijven. Hij wilde een veilige ligplaats bovenstrooms op de Rijn gaan zoeken. De kapitein beloofde mij dat hij mij op de hoogte zou houden en ik legde hierop de telefoon neer.

Ik ging naar beneden en pakte het noodplan van de rederij dat altijd in mijn tas zat. In een split second trok ik de feiten na in het laadprogramma dat dagelijks werd opgemaakt en
probeerde tegelijkertijd contact met het schip te krijgen. Het schip beantwoordde de oproep echter niet. Ik belde daarop direct het nummer van de controlekamer van de raffinaderij in Dormagen waar ik wel gelijk antwoord op kreeg. De wacht chef in de controlekamer van de raffinaderij bevestigde mij dat er inderdaad een explosie op een schip had plaatsgevonden en dat de hulpdiensten met groot materiaal waren uitgerukt. Het schip was de Avanti, het 3000 Tons tankschip dat in charter voor onze rederij voer. De wacht chef was blij dat hij iemand van de rederij aan de telefoon kreeg en stelde onmiddellijk de belangrijke vraag hoeveel bemanningsleden er aan boord waren. Een vraag waar ik op dat moment geen antwoord op kon geven. Van de schepen die eigendom waren van de rederij wist ik het exact hoeveel bemanningsleden er aan boord waren en ook de namen en functies waren bekend. Dat werd door de afdeling bemanningszaken goed bijgehouden, maar van de chartervloot wisten we dat dus niet! ×
SERVICE
Contact
 
Vragen