Niet leverbaar

×

€ 32,50


ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Groeien door overname

Floyd Plettenberg • Boek • hardback

  • Samenvatting
    Waarom en hoe een overname de groei van je bedrijf spectaculair kan versnellen! Er zijn tal van redenen om een ander bedrijf over te nemen. Je marktaandeel vergroten. Nieuwe producten of diensten toevoegen. Een stap naar het buitenland zetten. Synergie bewerkstelligen. Stuk voor stuk valide motieven om je als ondernemer op een overnamemarkt te begeven. Maar het slechtste wat je kunt doen is ‘zomaar’ een bedrijf overnemen. Bijvoorbeeld omdat een bedrijf toevallig op je pad komt. Voordat je weet wordt je een proces ingezogen dat veel tijd en aandacht kost en tot een nieuwe situatie leidt waar je helemaal niet goed over hebt nagedacht. Een ander bedrijf kopen moet daarom altijd onderdeel zijn van een uitgedachte strategie. Het is een strategisch spel dat goed gespeeld moet worden, waarbij gedegen voorbereiding voorop staat: samenstellen van een dealteam, zoeken en evalueren van overnametargets, waarderen, onderhandelen en – last but not least – de integratie van de target met je eigen bedrijf. Een traject waar je zomaar 6 tot 18 maanden mee bezig bent. Maart als het lukt is de bevrediging groot met als resultaat een aanzienlijke groeistap voor je bedrijf.

    Waarom en hoe een overname de groei van je bedrijf spectaculair kan versnellen! Er zijn tal van redenen om een ander bedrijf over te nemen. Je marktaandeel vergroten. Nieuwe producten of diensten toevoegen. Een stap naar het buitenland zetten. Synergie bewerkstelligen. Stuk voor stuk valide motieven om je als ondernemer op een overnamemarkt te begeven. Maar het slechtste wat je kunt doen is ‘zomaar’ een bedrijf overnemen. Bijvoorbeeld omdat een bedrijf toevallig op je pad komt. Voordat je weet wordt je een proces ingezogen dat veel tijd en aandacht kost en tot een nieuwe situatie leidt waar je helemaal niet goed over hebt nagedacht. Een ander bedrijf kopen moet daarom altijd onderdeel zijn van een uitgedachte strategie. Het is een strategisch spel dat goed gespeeld moet worden, waarbij gedegen voorbereiding voorop staat: samenstellen van een dealteam, zoeken en evalueren van overnametargets, waarderen, onderhandelen en – last but not least – de integratie van de target met je eigen bedrijf. Een traject waar je zomaar 6 tot 18 maanden mee bezig bent. Maart als het lukt is de bevrediging groot met als resultaat een aanzienlijke groeistap voor je bedrijf.
  • Productinformatie
    Binding : Hardback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 171mm x 238mm
    Aantal pagina's : 200
    Uitgeverij : C365 business media
    ISBN : 9789081238304
    Datum publicatie : 05-2023
  • Inhoudsopgave
    Voorwoord 1 Groei door acquisitie Groei is een keuze Groeistrategieën Autonoom of acquisitie Nadelen en risico’s Buy & build 2 Overnamestrategie Bepaal je strategie Bepaal je overnamedoelen Zoekprofiel Maak een teaser De praktijk: Gerton Lusink (Conxillium) 3 Dealteam Overnameadviseur Overige adviseurs Kosten van adviseur 4 Dealsourcing Veel bedrijven zijn onzichtbaar Informatiebronnen Van longlist naar eerste contact Exclusiviteit De praktrijk: Jordy Kool (Urban Gym Group) 5 Evalueren van een target Begrijp de verkoper Evaluatie van de cijfers Evaluatie overige zaken Bedrijfsbezoek Wat wil de verkoper weten? 6 Fiscale zaken Aandelen versus activa/passiva Juridische structuur De praktijk: Marc van Deursen (Prijsvrij Vakanties) 7 Waardering Normalisatieposten Multiples Discounted cashflow (DCF) 8 Onderhandelen Ken de verkoper Non-binding offer Valkuilen Bepaal je strategie Prijs en dealcultuur Garanties en vrijwaringen Overige onderhandelingspunten De praktijk: Guus van der Borgt (Interhal) 9 Intentieverklaring (LOI) Stel zelf een LOI op Inhoud van de LOI 10 Due diligence Aandachtsgebieden Bevindingen De praktijk: Hans Smit (Actief Zorg) 11 Financiering Stapelfinanciering Leverage Inbreng eigen middelen Banklening Vendor loan Overige financieringsvormen 12 Private Equity 12.1 Buy & build 12.2 Participatieovereenkomst De praktijk: Mark Vriend (Fietsvoordeelshop) 13 Closing Koopovereenkomst Conditions precedent Closing Closing is stressvol Closing is emotie 14 Integratie Benut het momentum Integratie begint voor closing Detailplan Implementatie Tot slot Dankwoord Literatuur
  • Reviews (0 uit 0 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

€ 32,50

niet beschikbaar

niet beschikbaar



Niet leverbaar
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

niet beschikbaar

×
SERVICE
Contact
 
Vragen