€ 19,95

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Het gedwongen onderwijs voorbij

een pleidooi voor het realiseren van de rechten van het kind binnen het onderwijs

Peter Hartkamp • boek • paperback

  • Samenvatting
    “Binnen het huidige onderwijssysteem zijn de problemen van structurele aard. Er ligt niet alleen druk op het systeem zelf, maar ook op de docenten en leerlingen. De focus ligt niet langer op degene die binnen het onderwijs centraal moet staan; de leerling zelf met de individuele behoeftes.

    Wanneer het systeem centraal staat in plaats van de leerling, is de betekenis van onderwijs niet meer passend. Er is dan sprake van dwang en drang om het systeem krampachtig in stand te houden, zonder te beseffen dat dit juist niet de kern is van het onderwijs.

    In het gedwongen onderwijs voorbij laat Peter Hartkamp niet alleen zien tot wat voor dramatische effecten dit leidt. Er wordt ook inzichtelijk gemaakt dat het huidige onderwijssysteem is gebaseerd op een aantal onjuiste aannames die de kaders van het systeem vormen. Het loslaten van deze aannames en het afbreken van de kaders, is het begin van een radicale systeemverandering in het onderwijs. Het boek eindigt met een aantal bestaande voorbeelden van hoe het gekantelde onderwijs eruit kan zien. Centraal hierin staat het respect voor kinderen als volwaardige mensen, door ook binnen het onderwijs de rechten van het kind te realiseren”.

    Prof.dr.ir. Jan Rotmans

    Meer informatie over het boek op http://www.hetgedwongenonderwijsvoorbij.nl
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 135mm x 215mm
    Aantal pagina's : 154
    Uitgeverij : The Quantum Company
    ISBN : 9789082564105
    Datum publicatie : 06-2016
  • Inhoudsopgave
    Inhoudsopgave
    VOORWOORD III
    DE RECHTEN VAN HET KIND EN ONDERWIJS 1
    GEDWONGEN ONDERWIJS, HET LAATSTE TABOE 5
    DE LEERPLICHT 11
    MYTHES IN HET GEDWONGEN ONDERWIJS 28
    MYTHE 1 - MEER ONDERWIJS IS BETER 30
    MYTHE 2 - ONDERWIJS IS LEREN 35
    MYTHE 3 - LEERPLICHT VOORKOMT KINDERARBEID 40
    MYTHE 4 - HET ONDERWIJS IS DIVERS 47
    MYTHE 5 - TOETSEN LEIDT TOT BETER ONDERWIJS 53
    MYTHE 6 - KINDEREN HEBBEN STURING NODIG 60
    MYTHE 7 - BURGERSCHAPSVORMING GEBEURT OP SCHOOL 67
    MYTHE 8 - DIPLOMA’S GARANDEREN SUCCES IN HET LEVEN 72
    MYTHE 9 - DOCENTEN KRIJGEN ALS PROFESSIONAL ALLE RUIMTE 79
    MYTHE 10 - JE MAG NIET MET KINDEREN EXPERIMENTEREN 85
    MYTHE 11 - KINDEREN PESTEN NU EENMAAL 93
    HOE HET ONDERWIJSSYSTEEM ZICHZELF VERSTERKT 102
    DE KATER NA HET ONDERWIJSFEEST 107
    VOORBEELDEN VAN HOE HET ANDERS KAN 115
    HOE NU VERDER? 125

    MET DANK AAN 135
    OVER DE AUTEUR 139
    AANBEVOLEN BOEKEN 140
  • Reviews (9 uit 1 reviews)

    23-05-2017
    Helder
    Prachtig boek, overtuigend, duidelijk, kort en krachtig. Sterke voorbeelden en veel bronnen om verder te leren over het vrije leren.


    Geplaatst door uit Groningen , leeftijd 20-29
    Waardeert het boek met een 9 uit 10

€ 19,95

niet beschikbaar

niet beschikbaar

3-5 werkdagen
Veilig betalen Logo
Retourneren binnen 14 dagen*
Deel via 

Fragment uit het boek

GEDWONGEN ONDERWIJS, HET LAATSTE TABOE

De term gedwongen onderwijs is bewust gekozen, terwijl de overheid de term leerplichtonderwijs gebruikt. Als je aangeeft tegen leerplichtonderwijs te zijn, wordt dit veelal uitgelegd als dat je ertegen bent dat kinderen leren en zich ontwikkelen, maar niets is minder waar. Leren en kennisontwikkeling zijn heel belangrijk. Zo belangrijk zelfs dat het recht op leren en ontwikkelen in het Verdrag van de Rechten van het Kind is vastgelegd.

Kinderen zitten van hun vijfde tot hun zestiende jaar vast aan de leerplicht en zelfs tot hun achttiende jaar als ze zich niet kwalificeren. Hierdoor móeten alle kinderen naar school. De meeste kinderen doen dit niet uit vrije wil, maar omdat we dit als samenleving zo geregeld hebben. We kunnen dus stellen dat er sprake is van dwang, niet alleen om naar school te gaan, maar ook binnen scholen. Vooral deze onderwijsdwang binnen scholen leidt vaak tot negatieve resultaten. De media publiceren er vrijwel dagelijks over; schooluitval, pesten, overspannen leraren, blootstelling aan geweld en grootschalig gebruik van psychofarmaca, om er enkele te noemen.

De remedie die door de meeste critici en deskundigen geformuleerd wordt, lijkt: méér onderwijs. Meer onderwijsuren, kortere vakanties, meer vakken, meer toetsen, het eerder naar school sturen van kleuters, het verder verhogen van de leerplichtleeftijd en het nog verder in een keurslijf persen van leerkrachten.

Het systeem van gedwongen onderwijs mag dan nog zo in zijn voegen kraken; er is vrijwel niemand die ervoor pleit het systeem zelf aan te passen of af te schaffen. Mensen verschillen over tal van zaken van mening, maar ze zijn het er vrijwel allemaal over eens dat het gedwongen onderwijs moet blijven, liefst nog uitgebreider dan het al is......

Meer informatie over het boek op http://www.hetgedwongenonderwijsvoorbij.nl ×
SERVICE
Contact
 
Vragen
Volg ons op pijl