€ 39,95

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Het Korps Vaartuigendienst

Een varend leger in Nederlands-Indië

A. Spies • Boek • hardback

  • Samenvatting
    Het Korps Vaartuigendienst in Nederlands-Indië was onderdeel van de Verplegings- en Transportdienst, ressorterende onder de Kwartiermeester Generaal KNIL. De dienst heeft officieel bestaan van april 1947 tot mei 1950. Gedurende deze periode was het van onschatbare waarde, zowel op logistiek als op operatief vlak. Het Korps Vaartuigendienst werd uitgebouwd tot een stabiel en goed functionerend onderdeel van het leger. Verspreid over Nederlands-Indië werden er, naast het Depot Vaartuigendienst op Java, 7 pelotons gestationeerd, namelijk te Zuid-Sumatra, Noord-Sumatra, Bangka-Billiton-Riouw, Oost-Indonesië, West-Borneo en Zuid-Oost-Borneo. Daarbij nog een groep in het zuiden van Java en detachementen te Semarang en Soerabaja. Met een geregistreerde vloot van bijna 200 vaartuigen, bestaande uit diverse soorten schepen waaronder LCVP’s, Higginsboten en LCT’s, hebben de mannen van de Vaartuigendienst, zowel aan de wal als op het water, hun uiterste best gedaan in de hun toegewezen sectoren. Het Korps Vaartuigendienst was met een personeelsbestand van ongeveer 850-900 militairen niet klein te noemen. In de diverse boeken met betrekking tot de oorlog in Nederlands-Indië wordt er echter nauwelijks bekendheid aan gegeven dat deze dienst heeft bestaan. Middels gedegen onderzoek in diverse archieven en interviews met oorlogsveteranen is, ondanks het ontbreken van bijna het gehele archief van de Vaartuigendienst, nu ook de geschiedenis van dit korps beschreven, zodat ook dit legeronderdeel en de militairen die erbij dienden niet worden vergeten.

    De heer A. Spies is al decennia bezig met transcripties, paleografie, historie en genealogie. Hij is mede-auteur van “Heerlijkheid IJzendoorn” (Historische Reeks Rivierenland RAR Tiel, 2013) en mede-transcribent van de kerkelijke archieven van de Hervormde gemeenten te Lienden, Kesteren, Echteld en Hien en Dodewaard (2005-2010). Evenals van diverse protocollen, signaten en dijkcedullen in Nederbetuwe (Historische Kring Kesteren en Omstreken). Het in familiekring uitgegeven boek “Dirk Spies, soldaat in Nederlands-Indië” (2016) vormde de directe aanleiding tot het onderzoek naar het Korps Vaartuigendienst.
  • Productinformatie
    Binding : Hardback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 210mm x 297mm
    Aantal pagina's : 480
    Uitgeverij : A. Spies Publishing
    ISBN : 9789464063172
    Datum publicatie : 11-2020
  • Inhoudsopgave
    Woord vooraf
    Inleiding
    Korpslied Vaartuigendienst

    Hoofdstuk 1 Korps Vaartuigendienst - Structuur
    Hoofdstuk 2 Korps Vaartuigendienst - Materieel
    Hoofdstuk 3 Depot Vaartuigendienst
    Operatie Zeekrab
    Sentausa en Sedjahtera
    Hoofdstuk 4 Groep Vaartuigen 1 Tjilatjap Java
    Hoofdstuk 5 Peloton Vaartuigen 1 en 2 Zuid-Sumatra
    Operatie Gelderland
    Operatie Apeldoorn
    Operatie Leeuwarden
    Operatie Haarlem
    Operatie Ekster
    Hoofdstuk 6 Peloton Vaartuigen 3 Oost-Indonesië
    Hoofdstuk 7 Peloton Vaartuigen 4 Zuid-Oost Borneo
    Topografische Dienst Amerika
    Hoofdstuk 8 Peloton Vaartuigen 5 West-Borneo
    Topografische Dienst Amerika
    Hoofdstuk 9 Peloton Vaartuigen 6 Noord-Sumatra
    Operatie Urk
    Operatie Tijger
    Hoofdstuk 10 Peloton Vaartuigen 7 Bangka-Billiton-Riouw
    Operatie Spada
    Operatie Modder
    Hoofdstuk 11 Peloton Vaartuigendienst Nieuw-Guinea
    Hoofdstuk 12 Detachementen Semarang en Soerabaja

    Bijlage A Vaartuigen
    Bijlage B Personeel
    Bijlage C Dienstaanwijzingen
    Afkortingen
    Verantwoording illustraties
    Geraadpleegde literatuur en archieven
  • Reviews (9 uit 4 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

    01-08-2021
    Hele mooie uitgave
    Ben ik nog aan het lezen maar ziet er veelbelovend uit.

       degelijke uitgave
       mooie foto\'s

    Geplaatst door uit Nijmegen , leeftijd 60-69
    Waardeert het boek met een 9.5 uit 10


    21-05-2021
    Uitstekend
    Ongelooflijk goed . Een van de beste boeken uit mijn collectie van honderden boeken aangaande vaartuigen. Tot nu wist ik bijna niets van dit Korps en het enige artikel welke ik tegenkwam op het internet was "Duizend Dagen Indie, Landmacht te water" over de levering van de Higginsboten B039 en B028 naar Palembang. Krijg de indruk dat de schrijver dit artikel uit 2007 niet heeft gelezen en dus ook niet heeft meegenomen op o.a. blz.70 van zijn boek.

       veel informatie
       toegevoegde voetnoten

    Geplaatst door uit castletownbere ierland , leeftijd 70+
    Waardeert het boek met een 9.5 uit 10


    31-01-2021
    geweldig
    Een huzarenstuk: onvoorstelbaar veel informatie over een legeronderdeel dat niet alleen kort bestaan heeft, maar ook tamelijk onbekend was. Prestatie van formaat. Goed leesbaar, fraai vormgegeven en wetenschappelijk benaderd (met voetnoten e.d.)

       Fraai vormgeving
       Veel informatie

    Geplaatst door uit Zuid-Holland , leeftijd 60-69
    Waardeert het boek met een 9 uit 10


    22-12-2020
    Prachtig boek.
    Het boek ziet er prachtig uit. Cadeau gedaan aan mijn vader die in Nederland bij het Korps Vaartuigendienst gelegerd was. Zijn broer heeft in Indië gelegerd gelegen bij het korps vaartuigendienst. Helaas is hij eerder dit jaar overleden en heeft hij het boek niet kunnen lezen. Kon hem ook helaas in de namenlijst niet terug zien. Mijn vader is blij met het boek

       Mooi vorm gegeven boek

    Geplaatst door uit Rotterdam eo , leeftijd 50-59
    Waardeert het boek met een 8 uit 10

€ 39,95

niet beschikbaar

niet beschikbaar



3-4 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

Als het woord Vaartuigendienst valt denkt menigeen direct aan de Marine. Een logische gedachte, maar in Indië lagen de zaken anders. Door vaartuigen bij het leger te plaatsen was men minder afhankelijk van de Koninklijke Marine die gedurende de voorgaande oorlogsjaren flink gedecimeerd was, evenals de Gouvernements Marine. Daarbij kon de inzet van eigen schepen worden vergroot doordat men groepen in bepaalde sectoren kon stationeren zodat men voortdurend over varend materieel beschikte. In veel gebieden was men sterk afhankelijk van de aldaar geplaatste eenheden van het Korps Vaartuigendienst.

De oprichting van het Korps Vaartuigendienst, eerst nog Korps Watertransport genoemd, werd mede mogelijk door de opheffing van de regimenten Anti Tank Artillerie (RATA) en Lichte Luchtdoel Artillerie (LLua). Daar men in eerste instantie de Vaartuigendienst als een puur logistieke organisatie in gedachten had, was het niet meer dan logisch dat het werd ondergebracht onder de VTD en daarmee onder de KMG. Door medewerking van de Gouvernements Marine en het Departement van Scheepvaart kwam men aan een deel van de benodigde schepen, hetzij door koop of door charter. Dat de Amerikaanse strijdkrachten een deel van hun materieel op de Filippijnen hadden achtergelaten was daarbij een groot voordeel. Zo kon men putten uit warsurplus.

Uiteindelijk zou de Vaartuigendienst een legeronderdeel worden met een indrukwekkende vloot en naar schatting 850-900 man personeel. Alhoewel men over “slechts” bijna 200 geregistreerde vaartuigen beschikte, werden deze wel in gebieden gestationeerd waar de grootste behoefte aan varend materieel was. Dit vaartuigenpark, bestaande uit LCT’s, Higginsboten, LU’s, RCL’s, LCM’s, LCVP’s, shoaltractor-units (tugboats), DUKW’s, surfboats en tal van motorboten van diverse pluimage, werd zeer doordacht over Nederlands-Indië verdeeld.

Het Depot Vaartuigendienst te Tandjong Priok werd de spil in het geheel. Al snel na de oprichting werd in juni 1947 Peloton Vaartuigen 1 en 2 te Zuid-Sumatra gestationeerd. Kort na de Eerste Politionele Actie volgden Groep Vaartuigen 1 te Tjilatjap en het detachement Soerabaja. Vervolgens werden in oktober enkele groepen te Noord-Sumatra gestationeerd. De dienst te Noord-Sumatra breidde in 1948 verder uit tot Peloton Vaaruigen 6. De grootste uitbreiding was in 1948. In dat jaar richtte men vaartuigenpelotons c.q. -groepen op te Oost-Indonesië (25 maart), Bangka-Billiton-Riouw (1 april), West-Borneo en Zuid-Oost Borneo (beiden 1 juni). De dienst te Nieuw-Guinea behoorde eerst tot Peloton Vaartuigen 3 Oost-Indonesië, maar ging op 20 december 1949 zelfstandig door onder de naam Peloton Vaartuigendienst Nieuw-Guinea.

De werkzaamheden van de diverse pelotons en groepen verschilden naar gebied. Te Borneo, Oost-Indonesië, Nieuw-Guinea, Tjilatjap en Soerabaja betrof het hoofdzakelijk logistiek transport en personenvervoer. Te Bangka-Billiton-Riouw en Noord- en Zuid-Sumatra was dat wel het geval. Peloton Vaartuigen 1 en 2 Zuid-Sumatra was ondermeer betrokken bij de operaties Gelderland, Apeldoorn, Leeuwarden, Haarlem en Ekster. Peloton Vaartuigen 6 Noord-Sumatra werd operationeel ingezet bij de operaties Urk en Tijger en Peloton Vaartuigen 7 Bangka-Billiton-Riouw bij de operaties Spada en Modder. In de wateren van Sumatra en Riouw heeft de Vaartuigendienst dus zowel een logistieke als een operationele taak gehad. In deze gebieden was dan ook de grootste uitbreiding, zowel materieel als personeel.

Het Korps Vaartuigendienst heeft officieel bestaan van 1 april 1947 tot 1 juni 1950. In deze drie jaar en twee maanden hebben de mannen van de Vaartuigendienst, vaak opgeleid als artillerist of infanterist, zowel op de wal als op het water, hun uiterste best gedaan in de hun toegewezen sectoren. Waar vervoer over land niet of nauwelijks mogelijk was, bevoorraden zij de diverse detachementen. Zij vervoerden waar nodig militairen en burgers, medisch personeel en geestelijke verzorgers, en verzorgden vaak patrouilles te water. Sommige van bovengenoemde operaties waren zeer moeilijk uitvoerbaar geweest zonder de LCVP’s en Higginsboten van de Vaartuigendienst. ×
SERVICE
Contact
 
Vragen