€ 19,50


ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Ons verste verleden

Philip Van Peer • Boek • paperback

  • Samenvatting
    De prehistorie blijft veel mensen fascineren. Onze kennis over het verste menselijk verleden is er in de laatste decennia sterk op vooruit gegaan, maar we worden nog voortdurend met nieuwe methodologische en inhoudelijke ontwikkelingen geconfronteerd. Dit vierde volume in de reeks Historisch denken biedt op bevattelijke wijze een aantal recente wetenschappelijke inzichten uit de archeologie, antropologie en geschiedenis. De auteurs zoomen in op onze vroegste voorouders, hun verspreiding over de wereld en de ontmoeting tussen de neanderthalers en anatomisch moderne mensen, evenals op evoluties ten gevolge van domesticatie en klimaatsveranderingen. Dit laat de lezer toe om, voorbij de klassieke vooroordelen en stereotiepe beeldvorming, inzicht te verwerven in de steeds complexer wordende prehistorische samenlevingen in de oude wereld. De wetenschappelijke stand van zaken wordt bovendien didactisch vertaald naar een twaalfdelige lessenreeks voor leerlingen van het eerste jaar secundair onderwijs, helemaal conform de nieuwe eindtermen voor geschiedenis waarbij historisch denken centraal staat. Ons verste verleden is een aanrader voor geschiedenisleerkrachten, zowel in lager als secundair onderwijs, en al wie geïnteresseerd is in prehistorie, antropologie en archeologie.

    De prehistorie blijft veel mensen fascineren. Onze kennis over het verste menselijk verleden is er in de laatste decennia sterk op vooruit gegaan, maar we worden nog voortdurend met nieuwe methodologische en inhoudelijke ontwikkelingen geconfronteerd. Dit vierde volume in de reeks Historisch denken biedt op bevattelijke wijze een aantal recente wetenschappelijke inzichten uit de archeologie, antropologie en geschiedenis. De auteurs zoomen in op onze vroegste voorouders, hun verspreiding over de wereld en de ontmoeting tussen de neanderthalers en anatomisch moderne mensen, evenals op evoluties ten gevolge van domesticatie en klimaatsveranderingen. Dit laat de lezer toe om, voorbij de klassieke vooroordelen en stereotiepe beeldvorming, inzicht te verwerven in de steeds complexer wordende prehistorische samenlevingen in de oude wereld. De wetenschappelijke stand van zaken wordt bovendien didactisch vertaald naar een twaalfdelige lessenreeks voor leerlingen van het eerste jaar secundair onderwijs, helemaal conform de nieuwe eindtermen voor geschiedenis waarbij historisch denken centraal staat. Ons verste verleden is een aanrader voor geschiedenisleerkrachten, zowel in lager als secundair onderwijs, en al wie geïnteresseerd is in prehistorie, antropologie en archeologie.
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 170mm x 230mm
    Aantal pagina's : 160
    Uitgeverij : Universitaire Pers Leuven
    ISBN : 9789462702042
    Datum publicatie : 05-2020
  • Inhoudsopgave
    Inleiding Deel 1 Actuele thema’s in de prehistorie Hoofdstuk 1: Archeologie, Prehistorie en Menselijke Evolutie 1.1 Prehistorie en Archeologie 1.2 Prehistorie en menselijke evolutie 1.3 Kort overzicht van 7 miljoen jaar menselijke evolutie Hoofdstuk 2: De evolutie van Homo sapiens en Homo neanderthalensis 2.1 De Recent African Origin theorie 2.2 Eurazië Hoofdstuk 3: Het gedrag van neanderthalers 3.1 Paleoklimatologie: een korte introductie 3.2 Jager-verzamelaars 3.3 De cultuur van neanderthalers Hoofdstuk 4: De Menselijke Revolutie 4.1 De cultuur van de vroege Moderne Mensen 4.2 De Menselijke Revolutie 4.3 De cultuur van de Europese Homo sapiens 4.4 En wat met de neanderthalers? 4.5 21 redenen voor het verdwijnen van de neanderthalers ... Hoofdstuk 5: Naar een nieuw klimaat en een nieuwe manier van leven 5.1 Azië 5.2 Afrika 5.3 Amerika Hoofdstuk 6: Het verhaal van een onvermijdelijke verspreiding Hoofdstuk 7: Kenmerken van de vroegste landbouwsamenlevingen in Europa en de verdere gevolgen Deel II Lesmodules over de prehistorie Inleiding Module 1: Wat is geschiedenis? (procedurele module) 1.1 Eigen beeldvorming 1.2 Het verschil tussen prehistorie en geschiedenis 1.3 De westerse periodisering Module 2: Historische vragen en bronnen (procedurele module) 2.1 Historische bronnen 2.2 Historische vragen 2.3 Bruikbaarheid van bronnen Module 3: De verdwijning van de neanderthalers 3.1 Redeneren over de bron: het concept betrouwbaarheid, toegepast op historische bronnen 3.2 Redeneren met de bron: historische informatie afleiden 3.3 Historische redeneerwijze: oorzaken Module 4: Aap of mens? Beeldvorming over neanderthaler 4.1 Beeldvorming over de neanderthaler 4.2 Redeneren over bronnen: representativiteit Module 5: Jager-verzamelaars in de prehistorie: de studie van maatschappelijke domeinen (procedurele module) 5.1 Maatschappelijke domeinen 5.2 Sleutelbegrippen en de domeinen 5.3 Beperkingen van de bronnen Module 6: Module 6: De Neolithische (r)evolutie(s) 6.1 Het sleutelbegrip landbouw 6.2 Multicausaliteit en het ontstaan van de landbouw 6.3 Werken met ruimte 6.4 Problematisering van het begrip ‘revolutie’ Module 7: Onderzoekend leren in geschiedenis. Case study: Çatalhöyük 7.1 Onderzoekend leren en Çatalhöyük 7.2 Voordoen: Wonen in Çatalhöyük 7.3 Samen oefenen: Landbouw in Çatalhöyük 7.4 Zelfstandig oefenen: Vrouwen in Çatalhöyük Module 8: De gevolgen van de Neolithische (r)evolutie(s) 8.1 Economische gevolgen: bevolkingsgroei en nieuwe technieken 8.2 Sociale gevolgen: bezit en sociale complexiteit 8.3 Politieke gevolgen: stadstaten, rijken en nieuw leiderschap 8.4 Culturele gevolgen: ontstaan van het schrift Module 9: Uitleiding 9.1 Wat hebben we geleerd over de prehistorie? 9.2 Wat hebben we geleerd over het vak geschiedenis? 9.3 Evaluatie
  • Reviews (0 uit 0 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

€ 19,50

niet beschikbaar

niet beschikbaar



Zondag voor 21.00 uur besteld, dinsdag in huis!
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

niet beschikbaar

×
SERVICE
Contact
 
Vragen