Samenvatting
In dit promotieonderzoek, uitgevoerd bij Hogeschool Rotterdam, richt Lappia zich op een belangrijke innovatie binnen het hoger onderwijs. De invoering van praktijkgerichte honoursprogramma's voor excellente studenten die meer uitgedaagd willen worden tijdens hun opleiding. Het verband tussen professionalisering van honoursdocenten en de mate waarin studenten leren innoveren, is nader onderzocht. Het onderzoek draagt bij aan de theorievorming over praktijkgerichte honoursonderwijs door het formuleren van succesfactoren en het ontwikkelen en testen van een drietal trajecten voor docentprofessionalisering. Het promotieonderzoek levert een praktische bijdrage aan de invoering van praktijkgerichte honoursprogramma's in de vorm van Innovation Labs en bevat suggesties voor de verdere verbetering van honoursonderwijs en docentprofessionalisering bij instellingen voor hoger (beroeps)onderwijs. De manier van veranderen en onderzoeken, wordt in dit proefschrift 'intelligent interveniëren' genoemd. Intelligent interveniëren bij onderwijsinnovatie vraagt om doelbewust ontwerpen vanuit een onderwijsvisie als prospectieve ontwerpactiviteit, gericht interveniëren en veranderen tijdens de uitvoering van de onderwijsinnovatie en evalueren of de beoogde onderwijsvisie is gerealiseerd als retrospectieve onderzoeksactiviteit. De evaluatie van het derde traject voor docentprofessionalisering - onder 92 studenten en 20 docenten - heeft aangetoond dat er twee vormen van effectieve docentprofessionalisering zijn, die op een verschillende en aanvullende manier bijdragen aan de competentie-ontwikkeling van studenten. Op basis hiervan wordt geconcludeerd dat docentprofessionalisering gericht op honoursonderwijs loont. Voor de invoering van honoursonderwijs overheerste de gedachte onder docenten, dat de betere student er toch wel komt, dus zonder specifieke hulp van de docent. Uit dit onderzoek blijkt echter dat ook - of misschien wel juist - excellente studenten gebaat zijn bij docenten die zich blijven ontwikkelen, zowel via interne als externe professionaliseringsactiviteiten. Josephine Lappia is arbeids- en organisatiepsycholoog, promoveert in de onderwijskunde bij Universiteit Twente en werkt als senior adviseur en docent bij Hogeschool Rotterdam. Zij is onderzoeksleider bij het centrale Honoursprogrammateam en draagt daar bij aan onderwijsinnovatie, kwaliteitsborging, docentprofessionalisering en kennisvalorisatie.