€ 29,95

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Kracht Trainen voor hoog-explosieve sporten

Ed Fennema, Rien Slager • Boek • paperback

  • Samenvatting
    In dit boek bespreken krachtsporter Ed Fennema en prestatiecoach Rien Slager het fenomeen ‘KT’. Een afkorting die ‘Kracht Trainen’ betekent, maar dan wel geschreven met hoofdletters en gericht op het opbouwen van hoog-explosieve neurostrength, in plaats van op het vergroten van spieren.

    De schrijvers delen hun intussen beproefde KT benadering met 'Tamas', een personage dat de gemiddelde Nederlandse verenigingstrainer symboliseert. Het is een verhaal dat sporters, sportploegen en coaches echt kan overtuigen dat er iets beters uit krachttraining valt te halen dan spiermassa.

    Kracht Trainen voor hoog-explosieve sporten is een praktijkboek en daarvoor overzichtelijk ingedeeld in 3 secties:

    Sectie 1 Theorie
    Deze zou je het beste één keer kunnen lezen om te begrijpen wat KT is en waar de secties 2 en 3 op zijn gebaseerd.

    Sectie 2 Instructie
    Deze is geschikt voor regelmatige naslag en opleiding. Het bevat richtlijnen voor KT planning, begeleiding en invulling.

    Sectie 3 Overzichten
    Deze bevat alles wat voor KT belangrijk is in de vorm van lijsten en overzichten. Hang ze samen met de 'power quotes' uit dit boek aan de muur van je eigen krachthonk.

    Het voorwoord wordt verzorgd door Robin van Galen, onze Olympische bondscoach in waterpolo. Hij sluit zijn voorwoord met: "een aanrader voor iedere coach, sporter en sportliefhebber die een innoverende kijk wil krijgen op Kracht en Trainen".

    Let op: de netto opbrengst van dit boek wordt gedoneerd aan de Stichting Spieren voor Spieren.
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 297mm x 210mm
    Aantal pagina's : 169
    Uitgeverij : Speelenraed
    ISBN : 9789082935202
    Datum publicatie : 10-2018
  • Inhoudsopgave
    Voorwoord

    Sectie 1 Theorie
    1. Over krachttraining
    2. Een andere methode: Kracht Trainen
    3. De theoretische basis van Neurostrength

    Sectie 2 Instructie
    4. Bouwstenen van KT training
    5. KT begeleiden
    6. KT als onderdeel van een sportleven

    Sectie 3 10 Overzichten en lijsten
    I. Training KiT: configuratie van hoofdoefeningen
    II. Training KiT: configuratie van bij oefeningen
    III. Voorbeeld jaarplanning
    IV. Voorbeeld wave planning
    V. Final Rep Report Levels
    VI. Voorbeelden van KrachTvoer
    VII. Over essentiële aminozuren
    VIII. Benodigde training hardware in een KT gym
    IX. Huisregels in een KT gym
    X. Verhouding KT - traditionele kracht / veld / baantraining
  • Reviews (0 uit 0 reviews)

€ 29,95

niet beschikbaar

niet beschikbaar

3-5 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

Tamas:
Waarom dit boek mannen?

Rien:
Weet je, in de afgelopen tientallen jaren heb ik mezelf als sportcoach verdiept in het effectief kunnen leveren van hoog-explosieve kracht op het moment dat het ertoe doet. En geen nood…iedereen onderschrijft het belang daarvan. Zeker. Maar als ik clubtrainers spreek, of als waarnemer bij ‘krachttrainingen’ aanwezig ben, dan zie ik veel eh…verschillende interpretaties…zal ik maar zeggen.

Ed:
Eigenlijk zie je er doorgaans twee. Relatief lichte keten-oefeningen voor flexibiliteit, stabiliteit en een sterk spiercorset, of zware, geïsoleerde oefeningen per spier (‘pompen’) voor het kweken van spiermassa. De vele goede werkboeken die er in ons taalgebied over kracht worden geschreven zijn dan ook vaak gericht op het een of het ander. Alles voor meer belastbaarheid op de baan of in het veld. En vaak ook gericht op ‘het versterken van het systeem, zodat er minder mis kan gaan’. Dat is dan de toepassing. Krachttraining als betere basis voor risico preventie. En dat is misschien ook wel hoe een welvarende 21ste-eeuwse samenleving als de onze de zaken benadert. Zorgen dat de zaak niet stuk gaat.

Tamas:
Dat klinkt wel verantwoord toch…?

Rien:
Zeker, maar voor een sporter is het ook erg voorzichtig en defensief. Een training die hoog-explosieve kracht moet gaan opleveren, zodat je een sterkere concurrent wordt, gaat niet zozeer over stabiel of fit (en eigenlijk ook niet over groot en vierkant), maar vooral over dwars-door-de-muur-heen-sterk. Het is dus gewoon wat anders. ×
SERVICE
Contact
 
Vragen