€ 36,50

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Lean Green Belt

Verbeteren als praktische vaardigheid in de 21e eeuw

Ton van Kollenburg • Boek • paperback

  • Samenvatting
    Sinds 1990 begeleidde Ton van Kollenburg meer dan honderd Lean verbeterteams en leidde hij honderden mensen op in het continu verbeteren bij grote en kleine organisaties in industrie, dienstverlening en zorg. Hij leerde dat Lean Management maar beperkt draait om het hebben van de juiste kennis. Veel belangrijker zijn de juiste praktische Lean vaardigheden.
    Dat is de basis geworden van dit boek. Het onderscheidt zich van andere Lean boeken door de grote aandacht voor de praktisch toepassing van Lean Management met veel voorbeelden, bijna tachtig oefeningen en ruim zestig praktische tips. Met dit boek kan de lezer zich grotendeels zelfstandig de kennis en vaardigheden eigen maken die horen bij de Lean Green Belt van de 21e eeuw. Het gebruik van dit boek, in lessen en trainingen over Lean Management, zorgt dat meer aandacht kan worden besteed aan het oefenen van de principes en gebruik maken van tools in plaats van aan het overdragen van kennis.
    Het boek is geschikt voor iedereen die Lean Green Belt wil worden en hbo-studenten die met Lean Management aan de slag willen tijdens en na hun studie.

    Ton van Kollenburg (1963) is trainer en consultant op het gebied van Lean Management, Six Sigma, Total Productive Management en Training Within Industry. Hij werkte voor organisaties zoals Heineken, Philips, GE, FrieslandCampina, Bosch, DSM, Rabobank en Reinier de Graaf Groep. Sinds 2015 is hij tevens lector Improving Business bij Avans Hogeschool. Het verspreiden van de kennis en ervaringen op het gebied van Lean Management gecombineerd met de toepassing ervan bij hedendaagse ontwikkelingen, zoals digitalisering en verduurzaming, behoren tot zijn belangrijkste aandachtspunten.

    ‘De voorbeelden, vragen en oefeningen maken de stof heel toegankelijk’
    Minou Schreuder-Roijmans, docent Bedrijfskunde
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 175mm x 250mm
    Aantal pagina's : 256
    Uitgeverij : Learning lean
    ISBN : 9789082946703
    Datum publicatie : 02-2019
  • Inhoudsopgave
    Colofon 2
    Voorwoord 3
    Inhoud 5

    1. Inleiding 9
    1.1 Het doel van dit boek 9
    1.2. Opbouw 9
    1.3. Certificering als Green Belt 10
    1.4. Pete’s Sweets, casebeschrijving 11

    2. Wat is Lean Management? 17
    2.1 De geschiedenis van Lean 17
    2.2 De definitie van Lean Management 19
    2.3 De principes van Lean Management 21
    2.4. Het huis van Toyota, ofwel het TPS-huis 21
    2.5. Wat levert Lean Management op? 32
    2.6. Vragen 33

    3. Processen 35
    3.1. Wat is een proces? 35
    3.2. Wat is procesbesturing? 37
    3.3. De relatie tussen effectiviteit, efficiëntie en productiviteit 38
    3.4. Soorten processen op basis van productvariatie en volume 39
    3.5. Soorten processen naar
    standaardisatieniveau 41
    3.6. Belangrijke tijden bij processen 42
    3.7. Vragen 47

    4. Het creëren van een Lean proces 49
    4.1. Wat is een ideaal Lean proces? 49
    4.2. Principe 1: beperk het aantal processtappen 50
    4.3. Principe 2: zorg dat alle processtappen evenveel tijd kosten 51
    4.4. Principe 3: voorkom verspillingen in het proces 54
    4.5. Principe 4: zorg dat de procesbesturing een gelijkmatige stroom
    ondersteunt 56
    4.6. Principe 5: zorg voor een genivelleerde klantvraag 63
    4.7. Processen in een dienstverlenende omgeving 68
    4.8. Vragen 71

    5. De basis van Lean verbeteren 73
    5.1. True North bepaalt de verbeterrichting 73
    5.2. Basisstabiliteit in processen creëren 74
    5.3. Stabiliteit creëren: 5S-werkplekorganisatie 76
    5.4. Stabiliteit creëren: Visueel Management 85
    5.5. Voortdurend verbeteren: Kaizen 88
    5.6. Eenvoudige problemen gestructureerd oplossen 89
    5.7. Gestructureerd experimenteren: Toyota Kata 92
    5.8. Gestructureerd verbeteren bij complexe problemen 93
    5.9. Vragen 102

    6. De menskant van Lean verbeteren 105
    6.1. Het verbeterteam 105
    6.2 Verandermanagement in een Lean omgeving 112
    6.3. Kenmerken van een Lean cultuur 114
    6.4. Vragen 116

    7. Define: afbakenen project 117
    7.1. De aanleiding van het verbetertraject 117
    7.2. De context van het verbetertraject 117
    7.3. Afbakenen van het verbetertraject 120
    7.4. Het probleem definiëren 125
    7.5. Vragen 128

    8. Measure: huidige situatie 129
    8.1. Kijk ter plekke: Gemba Walk 129
    8.2. Meten hoe een proces presteert 130
    8.3. Een goede doelstelling is SMART 135
    8.4. Gegevens verzamelen en analyseren 136
    8.5. Processen zichtbaar maken: Value Stream Mapping 144
    8.6. Processen visualiseren in een dienstverlenende omgeving: Makigami 153
    8.7. Beweging zichtbaar maken met het Spaghettidiagram 157
    8.8. Processen breng je eenvoudig in kaart met een Procesanalyseblad 159
    8.9. Vragen 161
    9. Analyze: creëren van de future state 163
    9.1. Procesanalyse: van current naar future state map 163
    9.2. Onderzoeken van de oorzaken van
    problemen met de oorzaakanalyse 166
    9.3. Vragen 176
    10. Improve: realiseren van verbeteringen 177
    10.1. Deelstappen in de Improve-fase 177
    10.2. Het bedenken van oplossingen 177
    10.3. Het kiezen van oplossingen 178
    10.4. Het maken van een implementatieplan 182
    10.5. Het uitvoeren van een implementatieplan 185
    10.6. Het meten van het effect van je verbeteringen 186
    10.7. Vragen 188

    11. Control: standaardiseren 189
    11.1. De betekenis van standaardisatie 189
    11.2. Het doel van standaardisatie 189
    11.3. Eisen aan standaarden 190
    11.4. Niveaus in standaardisatie: de standaardisatiepyramide 191
    11.5. Papieren visuele hulpmiddelen ten behoeve van standaardisatie 195
    11.6. Vragen 201

    12. Na het verbeteren: borging 203
    12.1. Relatie tussen standaardisatie en borging 203
    12.2. Motiveren en uitleggen van werkstandaarden: TWI 205
    12.3. Controleren en auditen: Kamishibai 211
    12.4. Bewaken van procesparameters: Control Charts 212
    12.5. Performance Management 215
    12.6. Vragen 224

    13. Lean Management in de 21e eeuw 225
    13.1. Past Lean denken bij het streven naar duurzaamheid? 225

    13.2. Lean tools en duurzaamheid 230
    13.3. Gebruik van digitalisering bij Lean Management 232
    13.4. Heeft Lean Management toekomst? 237
    13.5. Vragen 239

    Dankjewel! 241
    Antwoorden op de theorievragen 242
    Begrippenlijst Lean Green Belt 244
    Geraadpleegde bronnen 250
  • Reviews (0 uit 0 reviews)

€ 36,50

niet beschikbaar

niet beschikbaar

Voor 16.00 uur besteld, morgen in huis!
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

Of je nu met Lean Management aan de slag wilt in de industrie, zorg, onderwijs of dienstverlening, de beginselen zijn gelijk. Dat betekent niet dat je alles overal op precies dezelfde manier gebruikt, daarom passen we de onderwerpen zoveel mogelijk toe in de verschillende omgevingen en besteden we aandacht aan administratieve, service- en zorgprocessen. Fysieke processen helpen echter om op een makkelijke manier een beeld te vormen van de mogelijkheden van Lean Management, wellicht omdat ze de basis vormen voor Lean denken. Veel fysieke processen komen in de industrie voor, dus we maken bij de uitleg van Lean Management regelmatig gebruik van fysieke industriële processen.

In hoofdstuk 2 tot en met 6 vind je basisinformatie over Lean Management, processen en verbeteren met Lean Management. Dit heb je nodig om te begrijpen wat je met Lean Management kunt doen. Vanaf hoofdstuk 7 gaan we verbeteren. Dat doen we in vijf stappen:
• Define: hierin leer je hoe je de Scope van je Lean project vastlegt en waarom dat belangrijk is;
• Measure: in dit hoofdstuk komt het vastleggen van de huidige situatie aan bod met tools die Lean Management je hierbij biedt;
• Analyze: gaat over de toekomst: hoe moet je Lean proces of situatie eruit komen te zien, ofwel wat is de future state?
• Improve: hierin komt aan bod welke middelen je bij het continue verbeteren inzet, hoe je de uitkomsten implementeert en hoe je het effect ervan bepaalt;
• Control: een verbetering is alleen zinvol als die ook is geborgd. In dit hoofdstuk worden daarvoor een aantal middelen aangereikt.

Daarna staan we in hoofdstuk 12 stil bij borgen. Dat hoort meer bij het leidinggeven aan een Lean organisatie, maar je kunt zaken die bij het borgen staan beschreven gebruiken in je verbeterproject om te zorgen dat je verbetering ook blijvend wordt.
In de leerstof van de bestaande Lean trainingen wordt tot nu toe weinig of geen aandacht besteed aan de toepassing van Lean Management in de 21e eeuw, zoals de mogelijkheden van Lean Management in combinatie met duurzaamheid en digitalisering, of de bijdrage aan de ontwikkeling van jouw ‘21st century skills.’ Dat bespreken we in hoofdstuk 13.

Om je te helpen de stof eigen te maken, heb ik in de teksten de kernwoorden zoveel mogelijk aangegeven. Deze kernwoorden staan ook bijeen in de begrippenlijst achterin het boek. Verder bevat elk hoofdstuk diverse oefeningen, zodat je direct aan de slag kunt met de theorie en geef ik waar mogelijk tips die je helpen bij de daadwerkelijke toepassing van Lean Management. Wellicht vind je die tips soms voor de hand liggen, zoals mijn tip in hoofdstuk 11 dat pictogrammen in het zichtveld moeten zitten. Alle tips komen echter voort uit praktische ervaring, want bijvoorbeeld pictogrammen zitten niet altijd in het zicht! Elk hoofdstuk wordt afgesloten met een aantal theorievragen, zodat je ziet in welke mate je de stof beheers ×
SERVICE
Contact
 
Vragen