Wij werken op volle kracht, er is geen vertraging in productie en levering door het Coronavirus. Meer informatie via deze link.

€ 24,95

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Meer van deze auteur

  • Cover De Oerhoer
    De Oerhoer (boek)
  • Cover Aan Gene Zijde
    Aan Gene Zijde (boek)

Leren Acteren voor de camera

Over alle aspecten van het acteren voor de camera, ten behoeve van professionele acteurs, inclusief 175 oefeningen.

Rutger Willem Weemhoff • Boek • loose-leaf

  • Samenvatting
    Over alle aspecten van het leren acteren voor de camera, ten behoeve van professionele acteurs. De eerste helft van het boek bevat een beknopte theoretische onderbouwing over het acteren voor de camera. Juist door de 175 oefeningen is het ook een heel bruikbaar handboek voor de praktijk. Het is vanuit 10 jaar leservaring geschreven. Methodisch en stap voor stap, in handige ringband. Een must voor elke acteur voor de camera. Weemhoff schreef ook de handboeken: Leren Acteren & Docent Drama met camera.

    Who the hell is: Rutger Willem Weemhoff

    Deze auteur was actief als acteur in het theater en voor televisie. Naast zijn bezigheden als acteur studeerde Weemhoff in de jaren ‘80 tevens een tijdlang filosofie aan de Gemeentelijke Universiteit van A’dam. 'Filosofie van de dood, da's pas leven!' luidt zijn montere motto als ‘de filosoof van de dood', in een interview met Filosofiemagazine:
    ‘Ik sterf, dus ik ben (niet)’.

    Als onafhankelijke auteur en publicist schreef hij tal van teksten. Weemhoff biedt zijn schrijfwerk aan via een eigen ideële uitgeverij, onder de naam die zijn totale oeuvre het beste covert: Partout.
    Producties zijn uitsluitend te bestellen als paperback.

    www.rutgerweemhoff.nl
  • Productinformatie
    Binding : Loose-leaf
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 140mm x 216mm
    Aantal pagina's : 317
    Uitgeverij : Partout
    ISBN : 9789464066036
    Datum publicatie : 01-2021
  • Inhoudsopgave
    Who the hell is: Rutger Willem Weemhoff

    Deze auteur was actief als acteur in het theater en voor televisie. Naast zijn bezigheden als acteur studeerde Weemhoff in de jaren ‘80 tevens een tijdlang filosofie aan de Gem. Universiteit van Amsterdam. 'Filosofie van de dood, da's pas leven!' luidt zijn montere motto in een interview met Filosofiemagazine, als ‘de filosoof van de dood'. Hij maakte in eigen beheer een drietal televisiedramaproducties voor de NOS. Weemhoff was jarenlang docent Acteren voor de camera op de Hogesch. v/d Kunsten in Arnhem.

    Als onafhankelijke auteur en publicist schreef hij tal van teksten. Weemhoff biedt zijn schrijfwerk aan via een eigen ideële uitgeverij, onder de naam die zijn totale oeuvre het beste covert: Partout.

    Producties zijn te bestellen als paperback of als e-book.

    www.rutgerweemhoff.nl

    Leren Acteren voor de camera

    INLEIDING

    Er is iets heel eigenaardigs aan de hand: niet alleen wil iedereen tegenwoordig acteren, maar vooral ook acteren voor de camera. Hoe komt dat? Er is door de razendsnelle ontwikkeling van de beeldcultuur een enorme markt ontstaan voor films en televisiedramaproducties. Acteurs en actrices die in deze producties aantreden worden als geen ander op een voetstuk gezet en worden - als waren zij halfgoden - alom vereerd. Maar verstaan zij het vak van acteren voor de camera eigenlijk wel voldoende? Zij worden immers maar al te vaak letterlijk voor de leeuwen geworpen. De meeste goede camera-acteurs hebben in tal van projecten zeer specifieke vakkennis opgedaan in de praktijk tijdens opnames, en dat is vaak wel een erg harde leerschool.
    We hebben het immers over een genadeloos medium, dat
    niets ontziend mensen kan maken of breken. De camera kent geen mededogen wanneer het gaat om een ongeloofwaardig acteur. Het kader bepaalt daarbij altijd diens positie ten opzichte van de toeschouwer. De omstandigheden waaronder de acteur zijn vak uitoefent zijn bij film/televisie nu eenmaal volslagen anders dan die in het theater. Ook al hebben de meeste spelers dan vaak wel wat acteerervaring in het theater achter de rug, de complicaties die het acteren voor de camera met zich meebrengt zijn vaak dermate ingewikkeld dat we zelfs zeer gerenommeerde theateracteurs volledig ten onder zien gaan voor de camera. Die complicaties betreffen dan met name de te theatrale werkwijze van deze acteurs, een volslagen verkeerde manier van acteren en natuurlijk ook het geweld van de techniek die er nu eenmaal aan te pas komt bij film- of televisieopnames. Je kunt wat mij betreft dan ook bij acteren voor de camera beter van een apart vak spreken, in de zin van ambacht. Natuurlijk, er zijn tal van overeenkomsten met het spelen in het theater, maar er zijn ook minstens zoveel verschillen. Hier wordt in dit boek natuurlijk uitgebreid op ingegaan. Dit werkboek wil iedereen een helpende hand toesteken die reeds het vak acteren voor de camera beoefent, of die zich als (film-) acteur daarin verder wil gaan bekwamen. Wie zich eerst wil verdiepen in de meer algemene aspecten van het acteren verwijs ik gaarne naar mijn boek over Leren Acteren (in het theater). Overigens, deze meer algemene kennis over acteren veronderstel ik als reeds bekend bij de lezer van het onderhavige boek. Ik heb bij de samenstelling van Leren Acteren (voor de camera) zoveel mogelijk dezelfde systematiek aangehouden.

    In het deel THEORIE gaat het over de verschillen en overeenkomsten met het spelen in het theater en tevens over het verschil van acteren voor film of televisie. Diverse genres worden besproken, met name ook, tot slot, autonoom televisiedrama.
    In het deel PRAXIS behandel ik zo methodisch mogelijk
    alle aspecten van het camera-acteren in tal van oefeningen. Verder beschrijf ik kort zoveel mogelijk inhoudelijke aspecten van het vak: wat is naturel spelen, wat is echtheid, wat zijn fixaties, wat is juiste spanning, wat is wendbaarheid, wat is je verhouding tot het kader,
    wat doet montage met je? Daarna volgen steevast de talloze (praktijk-)oefeningen. Hier kan niet alleen de acteur, maar ook zijn docent zijn voordeel mee doen. Voorin dit boek vindt u een opgave van mijn andere/eerdere werk als auteur.
    Tenslotte wijs ik u gaarne op mijn boek Docent Drama met camera. Al deze producties zijn te bestellen via mijn webwinkel : www.rutgerweemhoff.nl

    Ik wens u veel lees- en spelplezier!

    Rutger Willem Weemhoff
  • Reviews (0 uit 0 reviews)

€ 24,95

niet beschikbaar

niet beschikbaar

3-5 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

'De Bankroof'

deelnemers:
vijf personen, vier andere spelers geven je eerst tegenspel.
let op: uiteindelijk word je in staat geacht de scene alleen te spelen.

doel:
trainen van geloofwaardige emotie, in dit geval: angst

kaders:
van totaal (binnenkomst) geleidelijk naar close-up (pakken van de tas)

inleiding:
als acteur wordt je gevraagd een gangster, Lewis, te spelen. het verhaal is als volgt: er is een bankoverval gepleegd, waarbij veel geld is buitgemaakt, dat in een gesloten tas zit. deze tas bevindt zich op een tafel middenin de ruimte.
jouw opdracht is die tas te bemachtigen. echter: elk moment kan iemand van de andere gangsters die het ook op de tas gemunt hebben, jou neerschieten. je weet niet waar het gevaar vandaan komt. jouw opdracht is: speel doodsangst.

omschrijving:
jij speelt de hoofdrol als gangster, Lewis, en je komt heel voorzichtig binnen door de deur. er zitten of staan in de verschillende hoeken van de ruimte.een aantal andere gangsters. jij wil als Lewis de tas zien te bereiken, met het doel deze mee te grissen, echter op gevaar af meteen neergeschoten te worden.
afgesproken is dat iedereen een gun heeft, en dat alle gangsters deze steeds met geheven arm omhoog houden, met de loop richting plafond. de anderen mogen steeds pogingen doen om jou neer te schieten, door hun arm (snel, langzaam, in ieder geval ongemerkt), te laten dalen en 'pang' te roepen. echter, wanneer jij op tijd bent en de armbeweging meteen signaleert, hoef jij alleen maar je gun op iemand te richten, en zelf 'pang' te roepen, echter wel voordat het 'pang' van die ander geklonken heeft, waarna vervolgens de gangster weer omhoog moet met zijn arm. zo moet jij hen allemaal stuk voor stuk zien te overleven. met andere woorden: hoe alerter jij bent op eventuele aanvallers, hoe dichter jij in de buurt kan komen van de tas! jij moet alle anderen voortdurend in de gaten houden, je hoort ineens geluiden doordat een van de gangsters bijvoorbeeld ineens zijn arm beweegt, enz., er staat veel op het spel, miljoenen. wat staat er te gebeuren? wat gaat er allemaal door je heen? het gaat om leven of dood...

variaties:
- idem, maar nu in gangsterkleding, met hoeden ed., en met echte guns.
- speel nu de scene alleen, gebruik maximaal je verbeeldingskracht!
- wissel van rol, iemand anders speelt Lewis.

evaluatie:
hoe zag het er in beeld eruit? let op het verschil effect van totaal > naar full close-up.
waar was je echt geloofwaardig bang en brak het angstzweet je uit?
wat ging er allemaal door je heen?
vergelijk de diverse opnames, wat zijn de verschillen? vergelijk met name de takes met en zonder tegenspelers.

conclusie: wanneer jij zelf heilig in je eigen spel gelooft, gelooft de kijker het later ook. ×
SERVICE
Contact
 
Vragen