€ 24,90


ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Lichtsporen

R. L' Ortye • Boek • paperback

  • Samenvatting
    Dit boek is een kunstbeschouwend werk voor de audio-visuele disciplines. De audio-visuele kunsten worden beschouwd als een geïntegreerd onderdeel van de kunstgeschiedenis en daarom worden de wetmatigheden die gelden voor de klassieke beeldende kunst toegepast op de audio-visuele kunsten.
    In het eerste deel komt de geschiedenis van fotografie en film aan bod. Bij de chronologische behandeling worden representatieve beelden besproken. Het tweede deel geeft een overzicht van de fotografische disciplines van de meest objectief registrerende tot de meest poëtische, namelijk documentaire, toegepaste en autonome fotografie. Aan de hand van de contrasttheorie wordt in het derde deel de jonge fotografiegeschiedenis gepresenteerd als een opeenvolging van stromingen en tegenstromingen. Het vierde deel biedt een analyse van de beeldvorm in beeldelementen, een kunstbeschouwing met de nadruk op het behandelde beeldaspect en foto (filmstill) analyses. De verschillende aspecten van het (audio-visuele) kunstwerk als vorm, inhoud, context en functie komen in dit boek aan de orde.
    Dit boek, uniek voor het Nederlandse taalgebied, werd fraai geïllustreerd en geheel in kleur gedrukt. Speciaal voor gebruik binnen onderwijssituaties wordt een aanvullend werkboek ontwikkeld.


    Inhoud

    Inleiding 11

    SECTOR A Geschiedenis van de fotografie 16

    Hoofdstuk 1 Van heliografie tot digiprint 17
    De bakermat van de fotografie 17
    Impressionisme 19
    Negentiende eeuwse filosofieën 19
    Irrationalisme 20
    Positivisme 20
    Naturalisme 21
    De pioniers van de fotografie 21
    De ontdekking 21
    De ontwikkeling van de fotografie in de tweede helft
    van de negentiende eeuw 24
    Picturalisme 29
    Realisme 31
    De twintigste eeuw 32
    Interbellum 33
    Duits expressionisme 33
    Dadaïsme 34
    Futurisme 34
    Großstadtthema 35
    Vitalisme 37



    Moderne fotografie in het begin van de twintigste eeuw 39
    Straight photography 40
    Surrealistische fotografie 42
    Magischrealistische fotografie 43
    De Parijse school 44
    Documentaire fotografie 48
    Landschapsfotografie 51
    Na de Tweede Wereldoorlog 52
    Neorealisme 52
    Existentiefilosofie 52
    Frankfurter Schule 53
    Fotografie na 1945 53
    Spontane fotografie 54
    Conceptueel-documentaire fotografie 55
    Abstracte fotografie 56
    Popart fotografie 57
    Conceptuele fotografie 60
    Postmoderne fotografie 64
    Hypermoderne Fotografie 70
    De invloed van de fotografie op de kunst 73

    SECTOR B Fotografische disciplines 78

    Hoofdstuk 2 Van registratie naar poëzie 79
    1 Documentaire fotografie 79
    A Snapshotfotografie 81
    B Documentaire fotografie sec 83
    C Subjectieve documentaire fotografie 85
    D Geënsceneerde documentaire fotografie 91
    2 Toegepaste fotografie, gebruiksfotografie 93
    A Fotografie als registratie 94
    B Toegepaste geënsceneerde fotografie, reclame-
    fotografie, geënsceneerde fictie 94
    C Toegepaste semi-journalistieke fotografie 97
    D Propagandafotografie 97
    E Toegepaste reportagefotografie 98
    F Modefotografie 98
    G Glamourfotografie 103
    3 Kunst- of autonome fotografie, fotografie als artistiek
    medium 103
    De vorm 104
    Het modernistisch formalisme 107
    De inhoud 109
    De symbooltheorie 112
    De context 113
    A Autonome realistische fotografie 113
    B Autonome fantastisch-realistische fotografie 114
    C Autonome geënsceneerde fotografie 116
    D Conceptuele fotografie 118
    E Abstraherende fotografie 118
    Sector C Stromingen en tegenstromingen 120

    Hoofdstuk 3 Het contrastmodel 121
    1 Lineair-picturaal 123
    2 Plastisch-ruimtelijk 123
    3 Tektonisch-atektonisch 123
    4 Meervoudigheid-enkelvoudigheid 124
    5 Absolute duidelijkheid-relatieve duidelijkheid 124
    De naturalistische fotografie 125
    De victoriaanse fotografie 126
    Het picturalisme 126
    Het neue sehen en de nieuwe zakelijkheid 127
    De fotojournalistiek 128
    De Parijse School 129
    De fotografische abstractie 130
    Popart 130
    Postmoderne fotografie 131
    Hypermoderne fotografie 131


    SECTOR D Analyse van de beeldvorm 132

    Hoofdstuk 4 Ritme en beweging 133
    Diafragma en sluitertijd 133
    Ritme 133
    Scherptediepte en beeldcompositie 134
    Beweging 137
    Het sequentiële fasenbeeld 138
    Het overlappende fasenbeeld 139
    Bewegingsonscherpte 139
    Cruciaal moment 140
    Fotosequentie 140

    Hoofdstuk 5 Textuur 141
    Textuur en lichtrichting 141
    Textuur en tactiliteit 141
    Textuur en ruimte, textuurgradiënt 142
    Textuur en lichtsoort 143
    Ruw-zacht contrast 143
    Het visualiseren van de tijd 144

    Hoofdstuk 6 Licht 145
    Licht-donkercontrast 145
    Clair-obscur 146
    Low-key en high-key 147
    Schaduwen 151
    Simultaan contrast 152
    Licht en sfeer 152
    De Film-noir 153


    Gereflecteerd licht 156
    Lichtrichting en lichtsoort 157
    Zijlicht van één kant 157
    Zijlicht van twee kanten, tangverlichting 157
    Tegenlicht 158
    Strijklicht 159
    Onderlicht 159

    Hoofdstuk 7 Ordening 162
    Structureel skelet 162
    Primaire aandachtspunten 163
    Tektonisch en atektonisch 163
    De gulden snede 163
    Het visuele midden 164
    Standpunt en beeldhoek 164
    Concrete fragmentatie 165
    Abstracte fragmentatie 166

    Hoofdstuk 8 Compositie en arrangement 169
    Compositiebasisvormen 170
    Symmetrische compositie 170
    Driehoekscompositie 170
    Tondo-compositie 171
    Overall-compositie 172
    Asymmetrische compositie 173
    Diagonale compositie 173
    Abstracte compositie 173
    Arrangementaccenten 176
    Richtingaccent 176
    Vormaccent 176
    Textuuraccent 177
    Kleuraccent 177

    Hoofdstuk 9 Ruimte en diepte 178
    Dieptearrangement 178
    Grootteaccent 178
    Silhouetkader 179
    Scherpteaccent 181

    Hoofdstuk 10 Kleur 182
    Kleurcontrasten 184
    Kleurenfotografie 184
    Seriematige inkleuring 185
    Het indirecte kleurproces 186
    De panchromatische film 187
    Kleurenfotografie als kunst 187


    SECTOR E Camera en film 190

    Hoofdstuk 11 Camera en film 191
    Inleiding 191
    De camera 192
    De sluitertijd 193
    Het diafragma 194
    Het effect van de sluitertijd 194
    De film 196
    Over- en onderbelichting 196
    Hoog contrast 197
    Doka, print en dia 197
    Het vergrotingsapparaat 197
    Printfilters en variabel contrast 199
    Het zonesysteem van Ansel Adams 200
    De diaprojectie 202
    De dia 203
    De diaprojector 203
    Het klankbeeld 203
    De abstracte diaserie 204


    Epiloog 205
    Literatuur 209
    Personenregister 210
    Zakenregister 213
    Lijst van afbeeldingen 219
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 178mm x 247mm
    Aantal pagina's : 222
    Uitgeverij : Uitgeverij Damon VOF
    ISBN : 9789055736577
    Datum publicatie : 07-2006
  • Inhoudsopgave
    niet beschikbaar
  • Reviews (0 uit 0 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

€ 24,90

niet beschikbaar

niet beschikbaar



Op werkdagen voor 21:00 besteld, morgen in huis!
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

niet beschikbaar

×
SERVICE
Contact
 
Vragen