Samenvatting
Techniek en management zijn twee verschillende werelden. Topmanagers denken vooral in termen als kosten en baten, toegevoegde waarde, nieuwe markten, veiligheid, imago(schade), kansen en risico's. Onderhoud lijkt geen belangrijk punt te zijn op hun agenda. Onderhoudsmanagers denken in termen van techniek, storingen, technische problemen, onderhoudsplanningen en niet zozeer in kosten en baten. Door dit verschil in denken ontgaat het de meesten dat de onderhoudsfunctie veel toegevoegde waarde en kansen kan creëren voor de organisatie. Profijtgedreven Onderhoud brengt beide werelden samen. Het boek beschouwt onderhoud als een `technomische' (technisch-economisch) activiteit. Het beschrijft een bewezen aanpak waarmee Onderhoud zo is te organiseren dat ze aantoonbaar bijdraagt aan de winst van de organisatie, en ook aan de potentiële mogelijkheden tot product- en procesverbetering. Profijtgedreven Onderhoud is bedoeld voor topmanagers, financieel managers en onderhoudsmanagers. Het biedt hen de informatie om het onderhoud aan de productie-installaties profijtgericht in te richten. Onderhoudsmanagers leren ook het financieel-economisch belang van assets kennen. Dit boek draagt bij aan hun ontwikkeling tot 'technoom'. Als technoom is de onderhoudsmanager een gelijkwaardige gesprekspartner voor het topmanagement, ofwel `boardroom-fähig'. Deze Management Guide is ook interessant voor de andere stafleden van de onderhoudsorganisatie, zoals de Maintenance Engineers en Reliability Engineers, alsmede voor Operations Managers.