€ 14,00

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Mijn inkeer, ommekeer en bekering (klein)

simon petrus vertelt te rome zijn leven met jezus

Erwin Neyrinck • Boek • paperback

  • Samenvatting
    Simon bar-Jona, een der eerste geroepenen van de Heer, kijkt terug op zijn leven en laat alles opschrijven om ons te overtuigen van de grote kracht van Jezus' woorden en daden, omdat ze nog steeds het recept bevatten om gelukkig te worden. Deze woorden en daden zijn van Gods Geest en dus ge-ïn-spireerd. Hun waarde blijft. Wat mensen ervan maken heeft geen invloed op die waarde. En dat weten zowel gelovigen als twijfelaars en zoekenden. In alle nederigheid is Simon zich daarvan bewust. Hij kan het weten... Na meerdere keren vallen en opstaan, na inkeer, ommekeer en bekering werd hij toch de steenrots en opperherder Petrus van de kerkgemeenschap.
    Benedictus XVI: “Zo openbaart zich ook in het Petrusambt van de ene kant de zwakte van wat eigen is aan de mens, maar tegelijkertijd ook de kracht van God: juist in de zwakheid van de mensen toont de Heer zijn kracht, laat Hij zien dat Hij zelf door middel van zwakke mensen zijn kerkgemeenschap bouwt.”

    Dit boek is echter geen biografisch-historiserende ordening om tot een chronologisch verhaal over het leven van Simon Petrus als Jezusleerling te komen. Trouwens, aan zijn leven is nogal abrupt een einde gekomen. Dat impliceert dat hij niet alles heeft kunnen laten optekenen, want meerdere woorden en daden van Jezus vinden we niet terug in zijn relaas. Maar hij wist dat hij niet alleen was om te getuigen van zijn leven met Jezus. Door zijn en alle andere getuigenissen hebben Jezus' woorden standgehouden en ze kunnen nog een eeuwigheid mee.
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 120mm x 180mm
    Aantal pagina's : 120
    Uitgeverij : Erwin Neyrinck Carfisp
    ISBN : 9789082352108
    Datum publicatie : 03-2015
  • Inhoudsopgave
    niet beschikbaar
  • Reviews (0 uit 0 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

€ 14,00

niet beschikbaar

niet beschikbaar



1-2 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

Dit boek is een kostbaar getuigenis over het leven van Jezus, gelezen door de ogen van een kerkbetrokken christen. De auteur verstaat de kunst van het schrijven en weet verrassend uit de hoek te komen. Daardoor ga je sommige teksten van het evangelie anders lezen. Hij past het devies van Matteüs toe: ‘Zo lijkt iedere Schriftgeleerde die leerling in het Koninkrijk van de Hemel is geworden op een huismeester die uit zijn voorraadkamer nieuwe en oude dingen tevoorschijn haalt.’ (Matteüs 13,52 - NBV)
Als Nieuwtestamenticus denk ik wel dat de positionering van de Farizeeën aanvulling verdient: zij waren belangrijke gesprekspartners voor Jezus en stonden met hun opvattingen heel dicht bij Hem. Het is belangrijk te beseffen dat de kritiek op de Farizeeën versterkt werd door het drama van de verwoesting van Jeruzalem en van de heilige tempel in het jaar 70, veertig jaar na de dood van Jezus. De evangeliën zijn geschreven tegen de achtergrond van dat drama, dat de verhoudingen tussen Joden en christenen zwaar onder druk gezet heeft – en precies dat heeft geleid tot een meer negatieve kleuring van de Farizeeën in de evangeliën. Daarnaast mogen we niet vergeten dat er, onder andere bij Lucas, ook veel positieve verhalen over Jezus en de Farizeeën zijn.
Zulke en andere bedenkingen zijn belangrijk, maar doen niets af aan het feit dat schrijver een goede observator is en de lezer van dit boek veel leesplezier zal verschaffen. Prediker zegt ‘dat er geen einde komt aan het aantal boeken dat geschreven wordt’ (Prediker 12,12). En toch is elk boek dat verschijnt en dat een authentiek getuigenis aflegt over de inspirerende betekenis van Jezus voor ons vandaag, een bron van vreugde. Daarom wens ik dat dit boek veel lezers mag vinden en dat zij zich door het lezen van dit boek aangetrokken mogen voelen tot de prachtige mens, Jezus van Nazaret, en dat ‘hun vreugde daardoor volkomen mag worden’ (Joh. 15,11).

Jean Bastiaens, directeur Bijbelhuis Zevenkerken, www.bijbelhuiszevenkerken.be ×
SERVICE
Contact
 
Vragen