Wij werken op volle kracht, er is geen vertraging in productie en levering door het Coronavirus. Meer informatie via deze link.

€ 17,95

ePUB ebook

  € 9,95

PDF ebook

niet beschikbaar

Meer van deze auteur

  • Cover Muziek voor de klas
    Muziek voor de klas (ePUB)

Muziek voor de klas

Handleiding muziek voor (toekomstige) leerkrachten in het basisonderwijs

Hendrik Jan Lindhout • Boek • paperback

  • Samenvatting
    “Muziek voor de klas” is een handleiding voor de (toekomstige) leerkracht in het basisonderwijs. Hét doel van het boek is een aanzet tot het ontwikkelen van het innerlijk gehoor, waardoor muziek begrijpelijk wordt en daarom makkelijker wordt om zelf muzieklessen te kunnen geven. Het toon- en ritmesysteem, waarop onze muziek, zowel pop, jazz als klassiek, gebaseerd is, wordt uitgelegd aan de hand van het solmiseren (do-re-mi-systeem) en ritme-taal. Zowel de bouwstenen van melodie, ritme en puls worden eerst apart behandeld en later samengevoegd. Door het op deze manier te benaderen wordt duidelijk dat de muziek, waar we dagelijks naar luisteren – juist omdat het een samengesteld geheel is van de bouwstenen – begrijpelijk als een ‘taal’, die iedereen kan leren begrijpen! Omdat het repertoire in dit boek ten dienste staat van het begrijpelijk maken van de inhoudelijke kennis, worden veel liedjes aangereikt als ‘leer-liedjes’, net zoals je een nieuwe taal leert en daarbij simpele zinnetjes gebruikt.Hoewel je zonder muzikale kennis ‘aan muziek kunt doen’, wordt muziek(les) alleen maar leuker, én – niet onbelangrijk – geef je de kinderen een schat aan kennis en vaardigheden mee, waar zij hun hele leven plezier van zullen hebben! Bovendien, niet onbelangrijk, blijkt dat muziek, met name als je bewust diverse bouwstenen gelijktijdig leert uitvoeren, enorm belangrijk is voor de ontwikkeling van het (kinder)brein. Op de website www.muziekvoordeklas.com zijn de ritmekaarten te vinden van vrijwel alle liedjes die in dit boek zijn opgenomen.
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 160mm x 240mm
    Aantal pagina's : 68
    Uitgeverij : Hendrik Jan Lindhout
    ISBN : 9789464065121
    Datum publicatie : 12-2020
  • Inhoudsopgave
    InleidingMuziek in stukjes De aanloopDe bouwstenen Ritme• Schapenkaarten• Berenkaarten• StoknotatieOp naar de melodie• Melodie• De eerste tonen• Een toon erbij: de ‘La’• Op naar de ‘do’• Handzingen• Op weg naar de innerlijke voorstelling• Mi-re-do Notatie – De lijnen• Koppeling stoknotatie aan liedjes• Ritme versus pulsGelijktijdig meerdere items uitvoeren Volgende stappenMeer liedjes en spellenMi-re-do liedjesNog meer klappen en bewegen SyncopenDe tim-kaDe ti-ro-liLiedjes in 3-4 maatDe stem• De ademhaling• Waarom ‘flankademhaling'?• Wat is ademsteun?• Zingen• Kopstem en borststemRepertoire:1. Hoog-laag (kleuters)2. Hallo (so-mi)(kleuters)3. Slak en muis (kleuters)4. Zeuren (onderbouw)5. Spring op de fiets (onderbouw)6. Kom gauw (onderbouw)7. Bobby de hond (onderbouw)8. Wat voor eten? (onderbouw)9. Kun je met je flippers (onderbouw)10. Hoofd, knie en teen (onderbouw)11. Mieke hou je vast (kleuters)12. Langzaam aan (onderbouw)13. Hallo iedereen (onderbouw)14. Lolly’s op een stok (kleuters)15. Goochelvingers (kleuters)16. Allemaal, spring maar in (kleuters)17. Lopen in de regen – 1 (onderbouw)18. Lopen in de regen – 2 (onderbouw)19. Wie niet lopen wil (kleuters)20. Sally gaat om de zon – canon (onderbouw)21. ’s Morgens vroeg (onderbouw)22. Het trappenlied (onderbouw – gr.5)23. Dubbel-dit-dit (onderbouw – gr. 5)24. Tam tam tam tam (kleuters)25. Grote klokken – canon (onderbouw)26. High-low (onderbouw – gr. 5)27. Europees volkslied (onderbouw – gr. 5)28. Tideo (middenbouw)29. Obwisana (midden-bovenbouw)30. Down the river (midden-bovenbouw)31. In Alaska (middenbouw)32. Pinguïncafé (middenbouw)33. In de nacht van dromenland (onderbouw)34. Heksen op een bezemsteel (onderbouw)35. Hé daar is er iemand thuis? (onderbouw – gr. 5)36. Kameel Salina (middenbouw)37. Tussen de ketel en de pot (midden-bovenbouw)38. Bim bam biri bam (middenbouw)39. Hé roei de boot – canon (middenbouw)40. Door water en door lucht – canon (midden-bovenbouw)41. Lang zal ze leven (midden-bovenbouw)42. I like the flowers (midden-bovenbouw)43. Djama Nawa – Suriname (midden-bovenbouw)44. Djama – eigen tekst (midden-bovenbouw)45. Elsje fiederelsje (onderbouw)46. Boer wat zeg je van mijn kippen (onderbouw)47. Op een zonnige morgen (midden-bovenbouw)
  • Reviews (0 uit 0 reviews)

€ 17,95

niet beschikbaar

3-5 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

Muziek voor de klas
Inleiding
Deze handleiding heb ik geschreven voor leerkrachten in het basisonderwijs. De directe aanleiding voor het schrijven van dit boek komt voort uit mijn ervaring als docent muziek op heel veel verschillende basisscholen.
Hoewel veel leerkrachten enthousiast meededen met de les en er ook zelf mee aan de slag gingen, gaf een aantal aan het niet zo snel aan te durven om zelf muzieklessen te geven. Sommigen vonden dat het hen ontbrak aan aangeboren muzikaliteit of aan een goede zangstem. Misschien is de feitelijke oorzaak hiervoor te vinden als we ons de vraag stellen wat muziek eigenlijk is.
Muziek lijkt voor menigeen een mysterieus en ongrijpbaar fenomeen, en dat maakt het lesgeven daarin niet gemakkelijker. Waar en hoe begin je met een les, hoe zet je een lied in, hoe en waarom kies je liedjes, ritmespelletjes? Vragen die allemaal in deze handleiding aan bod komen bij het aanleggen van het fundament, waardoor duidelijk wordt welke bouwstenen je voor muziek nodig hebt.

Muziek in stukjes
We horen dagelijks muziek om ons heen. We ervaren tegelijkertijd de bouwstenen als een samengesteld en complex geheel, waardoor het voor velen iets abstracts blijft. Dat is ook wel weer de charme van muziek; zonder het te begrijpen kun je er heerlijk van genieten. Muziek is in staat om ons letterlijk naar een andere wereld te brengen en kan vrijwel elke emotie uitdrukken. Vergelijk dat maar eens taal of wiskunde: kun je zonder begrip daarvan net zo genieten?
Daarom worden in dit boek de basale bouwstenen – de ‘stukjes’, zoals melodie, ritme en puls – aanvankelijk apart behandeld om daarna stap voor stap weer samengevoegd te worden.
Al verdiep je je slechts in een paar ‘stukjes’: het zal zeker helpen bij jouw muzieklessen!
TIP: Blijf zo nu en dan terugbladeren en herlezen.

De aanloop
De aanloop is bepalend voor de sprong. De aanloop voor jóuw sprong begint misschien wel vóór dit boek: Zingen, meeklappen, bodypercussie, samen trommelen... aangestoken worden door en daarom enthousiast worden over muziek. Het enthousiasme motiveert je tot méér en maakt je hopelijk nieuwsgierig naar meer kennis.

Muziek is magisch! Magie is voor de goochelaar geen kunst, maar: Muziek is en blijft kunst, ook als je leert wat jij als ‘goochelaar’ in je mouw stopt door wat je in dit boek gaat leren. Het ultieme doel is: schud het uit je mouw! ×
SERVICE
Contact
 
Vragen